سرویس‌دهی متروی مشهد تا ساعت ۲ بامداد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) عملیات امدادونجات آتش‌نشانی مشهد در پی سیلاب روز گذشته | تماس با ۱۲۵ در شنبه پرحادثه مشهد رکورد زد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازدید میدانی معاون‌اول رئیس‌جمهور از مناطق سیل‌زده مشهد | قدردانی از حضور شبانه‌روزی و خدمت‌رسانی دستگاه‌های دولتی، امدادی و جهادی هوای کلانشهر مشهد امروز «پاک» است (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) تمامی معابر شهری مشهد باز است (۳٠ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم پیامد‌های بارندگی بی‌سابقه مشهد در روز شنبه (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) خانه فردوسی کجاست؟ | درباره یک خانه تاریخی در روستای پاژ مطالبات مردم تپه سلام، مهدی و شهرک قدس مشهد در طرح شهید اصلانی حفاظت از کمربند سبز برای جلوگیری از تغییر کاربری پیام تسلیت شهردار مشهد در پی جان باختن تعدادی از شهروندان در سیل اخیر قدردانی شهردار مشهد از خادمان شهری پس از بارش سیل‌آسای امروز | شهروندان از تردد غیرضروری خودداری کنند + فیلم گزارش ۳۱ نقطه آبگرفتگی معابر در سطح شهر مشهد طی بارندگی امروز (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا مدارس مشهد و خراسان رضوی فردا یکشنبه (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است؟ آماده‌باش نیرو‌های خدمات شهری تا بازگشت کامل مشهد به شرایط عادی + فیلم (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۲۲ میلی‌متر بارش در مشهد طی ۳۰ دقیقه (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد مقدس: آب‌گرفتگی سطح شهر در حال کنترل است + فیلم (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) تاکنون حدود ۵ هزار زائر پیاده وارد مشهد شدند (۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) سرویس‌دهی ویژه مترو مشهد به سمت فرودگاه و راه‌آهن + فیلم (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین وضعیت سرخس پس از بارش باران و جاری شدن سیل از زبان فرماندار | خسارت مالی، نامعلوم (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پس از باران سیل آسا شهر در آرامش نسبی است| خسارت جانی در سیل مشهد نداشتیم(۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

گلایه ساکنان بهمن‌۱۹/۴ مشهد از معضل رهاشدگی اراضی بزرگ‌مقیاس این محدوده

  • کد خبر: ۲۲۶۲۷۴
  • ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۰
گلایه ساکنان بهمن‌۱۹/۴ مشهد از معضل رهاشدگی اراضی بزرگ‌مقیاس این محدوده
شهردار منطقه‌۳ در پاسخ به گلایه‌های شهروندان می‌گوید: زمین متعلق به آستان قدس رضوی است. در‌این‌باره تاکنون توافقی با شهرداری برای تعیین معابر و دیگر سرانه‌های شهر و نحوه بهره‌برداری از آن صورت نگرفته است.

انسیه شهرکی | شهرآرانیوز؛ خیابان بهمن ۱۹/۴ یکی از محور‌های پرتردد در جاده کلات است. جایی که به شلوغی و حجم انبوه خودرو و ترافیک معروف است. از راسته تجاری‌ها که گذر می‌کنیم به کوچه درخشان ۹ می‌رسیم. در میان هزار توی باریک کوچه‌های اطراف می‌رسیم به کوچه‌ای که با سایر گذر‌های اطراف توفیر دارد.

دیوار‌های چرک‌مُرد و کارتن‌خواب‌های کیسه‌به‌دوشی که در جست‌وجوی ضایعات زباله‌ها را به اطراف پرت می‌کنند. ردشان را که بگیرید به چند نقطه مشترک می‌رسید. زمین‌های رهاشده میان این کوچه یکی از پاتوق‌های محبوبشان است. بیابانی پرفرازونشیب که پناهگاه آدم‌هایی است که شب تیره و تارشان را در این خاک‌ها به صبح می‌رسانند.

از تابستان پرجک‌و‌جانور تا زمستان پرگل‌و‌لای

زن میان‌سال با دو سه بچه قد‌و‌نیم‌قد کنارش تا دوربین و رکوردر عکاس و خبرنگار شهرآرا را می‌بیند نزدیک می‌شود و می‌گوید: از شهرداری هستید؟ خدا را خوش می‌آید که ما در این وضعیت زندگی کنیم؟ خودتان ببینید در چه وضعیتی زندگی می‌کنیم، در گرمای بهار و تابستان از شر سوسک و مگس و انواع جک و جانور در امان نیستیم. در سرمای زمستان و پاییز که بارندگی و سرماست در گل‌و‌لای گرفتاریم. زهره بیاتی، از بی‌توجهی مسئولان به محل زندگی‌اش، گلایه‌مند است. او به صدای مردم این‌طور توضیح می‌دهد: خدا کند باد و طوفانی درنگیرد، خاکروبه و آشغال‌های همین زمین‌های خاکی بلند می‌شود و زندگی‌مان را حسابی کثیف می‌کند. آن‌قدر اوضاع بد می‌شود که نفس کشیدن برایمان سخت می‌شود.

کم‌فروغ مثل «درخشان»

فوتبال بازی بچه‌ها در زمین‌های خالی از امکانات

محمد طهماسبی، یکی دیگر از ساکنان محله که گمان می‌کند مسئولیت خاصی داریم و قرار است محل زندگی‌اش را کن‌فیکون کنیم لب به شکایت باز می‌کند: معتاد‌ها و کارتن‌خواب‌ها وسط زمین را گود کرده‌اند و آسایش از دست آنها نداریم. نمی‌توانیم به دست بچه‌هایمان غل و‌زنجیر بزنیم که از خانه بیرون نروند. وقتی که برای فوتبال در این زمین‌های رها‌شده خاکی می‌روند، در بیشتر مواقع با دست‌و‌پای زخمی بر می‌گردند.

گوشمان از وعده‌و‌وعید، پُر است

مشغول گفتگو هستیم که زن جوان دیگری از راه می‌رسد، می‌گوید: یک بار می‌گویند این زمین‌ها مالک خصوصی دارد، چند وقت که می‌گذرد بین در و همسایه زمزمه‌اش را می‌شنویم که می‌خواهند در این زمین‌ها پارک محلی یا درمانگاه ایجاد کنند. با این همه، سال‌هاست که با این حرف‌ها گوشمان پر شده است و هیچ اتفاقی نیفتاده است.

او در ادامه بیان می‌کند: شهرداری تنها هنری که در این محله دورافتاده انجام داده این است که هر ماه، یک‌بار آشغال‌های این زمین‌ها را با لودر یک جا جمع می‌کند تا به اصطلاح مسیر مردم باز شود. به همین علت سطح این برهوت از سطح زمین‌های عادی اطراف بالاتر رفته است.

دریغ از یک فضای ورزشی

«این همه جمعیت در خانه‌های قوطی‌کبریتی زندگی می‌کنند و دریغ از یک فضای ورزشی و پارک کوچک محلی در این محله.» این صحبت‌های مریم طاهرزاده، یکی از ساکنان محله است. کسی که پیگیری بیشتری برای رفع مشکلات محله‌اش داشته است.
او با اشاره به آنکه برای نظافت بار‌ها با شهرداری منطقه و ۱۳۷ تماس گرفته‌ایم، می‌گوید: شنیده‌ایم این زمین‌ها متعلق به دو فرد است. شهرداری باید پای کار بیاید و تکلیف این زمین‌ها را برای ایجاد فضای سبز یا ورزشی مشخص کند. من و دخترانم مجبوریم با هزار ترس‌و‌لرز برای ورزش یا تفریح به سایت بانوان بوستان بهار که آن طرف بزرگراه است، برویم. اگر محله خودمان پارک و امکانات ورزشی داشته باشد مجبور نیستیم که این همه خطر عبور از جاده را به جان بخریم.

کم‌فروغ مثل «درخشان»

ردی از زباله در هر گوشه از محله

«ما که نیرو‌های شهرداری را اینجا نمی‌بینیم. اگر دیدید سلام برسانید.» هادی محبوبی، این جمله را با گوشه‌کنایه بیان می‌کند و می‌گوید: بوی گند زباله را تحمل کنیم یا ترس و‌لرزی را که معتاد‌ها با پاتوقشان وسط این زمین‌ها برایمان درست می‌کنند؟ خداشاهد است به تنهایی جرئت عبور از کنار این زمین‌ها را نداریم.

او پیشنهاد‌هایی دارد تا به گفته خودش، هویت محله‌اش حفظ شود. از سوی دیگر آشیانه‌ای دائمی برای بزهکاران نشود. می‌گوید: فرقی ندارد زمین متعلق به چه کسی است، مالک شخصی، شهرداری یا آستان قدس. مهم آن است که برای این همه همسایه‌ای که اینجا زندگی می‌کنند فکری شود. ساخت یک مسجد، مجموعه ورزشی، حتی اگر کوچک باشد به ایجاد امنیت بیشتر و آبادی آن کمک می‌کند.

زمین‌ها متعلق به آستان قدس رضوی است

سید علی حسینی ملک‌آباد، شهردار منطقه‌۳ در پاسخ به گلایه‌های شهروندان می‌گوید: زمین متعلق به آستان قدس رضوی است. در‌این‌باره تاکنون توافقی با شهرداری برای تعیین معابر و دیگر سرانه‌های شهر و نحوه بهره‌برداری از آن صورت نگرفته است.
حسینی ملک‌آباد می‌افزاید: اما با این همه، شهرداری منطقه در فواصل زمانی مختلف و مشخص شده برای پاک‌سازی زمین از خاک و نخاله و زباله اقدام می‌کند.
او در ادامه این‌طور توضیح می‌دهد: شهروندان می‌توانند برای پیگیری وضعیت زمین از طریق آستان قدس رضوی با شماره‌۱۳۸ تماس بگیرند.

شهردار منطقه‌۳ با اشاره به اینکه متأسفانه وجود اراضی بزرگ‌مقیاس رهاشده در سطح این منطقه یکی از معضلات اصلی است، بیان می‌کند: به طور حتم وجود این زمین‌های بلاتکلیف مشکلات عدیده‌ای را از جمله پاتوق معتادان، ریختن خاک و نخاله و مشکلات بهداشتی به همراه دارد.

حسینی ملک‌آباد ادامه می‌دهد: شهرداری منطقه ۳ آماده است تا با مالکان این اراضی برای سامان‌دهی آن مذاکره کند و تاکنون بخشی از این اراضی تعیین‌تکلیف شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->