حرم مطهر رضوی آماده میزبانی از زائران غیرایرانی در دهه کرامت سیده جلیله فاطمه‌معصومه (س) طوفان به تاسیسات برق در مشهد و دو شهرستان خراسان رضوی خسارت زد نشست هم‌اندیشی کمیته علمداران شورای هیئات مذهبی مشهد برگزار شد مروری بر جایگاه و نقش زنان مسلمان در تاریخ صدر اسلام کینه را باید دفن کرد؛ آنچه می‌کارند مهر است نگاهی به آموزه های اسلامی درباره روابط خانواده، حدود و حقوق متقابل آنها نسبت به یکدیگر ارزش روایت و نشر حدیث شرحی بر آثار و برکات نماز| لحظه خوب دیدار توزیع ۶ هزار ساندویچ در چایخانه صحن امام‌حسن‌مجتبی‌(ع) پیش‌بینی تشرف بیش از ۱۰ هزار زائر پیاده به مشهد در دهه کرامت تولیت آستان قدس رضوی: صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است انتشار فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی «سفینة‌النجاة» + جزئیات ثبت نام طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین از مشهد تا کربلا آغاز شد برگزاری اجتماع بزرگ صادقیون در مشهد + فیلم و عکس
سرخط خبرها

ارزش کمک به امر ازدواج در اسلام

  • کد خبر: ۲۲۳۶۳۰
  • ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۵
ارزش کمک به امر ازدواج در اسلام
در فرهنگ اسلامی بهترین ساختمان‌ها «بنای تزویج» است.

ازدواج سنت رسول اکرم (ص) و عامل تقویت و حفظ دین و افزایش روزی و ارزشی بزرگ و بالاترین فایده درزندگی هر مسلمان است. پیامبر خدا حضرت محمد (ص) و فاطمه‌زهرا (س) و امامان (ع) همگی ازدواج کرده و تشکیل خانواده داده‌اند. ازدواج زیربنای شکل‌گیری خانواده است.

 فاطمه‌زهرا (س)، بانوی نمونه اسلام و اسوه حسنه جامع، جهانی و جاویدان الهی، در آغاز جوانی ازدواج کردند. عبدالصمدبن‌بشیر گفته است: زنی نزد امام‌صادق (ع) آمد و عرض کرد‌: متبتّله هستم! امام پرسیدند‌: تبتل در نزد تو چیست؟ گفت‌: ازدواج نمی‌کنم. امام فرمودند: به چه دلیل؟ پاسخ داد: با ترک ازدواج درصدد فضیلت هستم. امام فرمودند‌: از این وضع دست بردار و بازگرد. اگر تبتل و بی‌شوهری و ترک ازدواج فضیلت بود، فاطمه (س) به آن سزاوارتر از تو بود؛ زیرا هیچ‌کس نیست که در فضیلت بر فاطمه پیشی بگیرد. (وسائل‌الشیعه، ج ۱۴، ص ۱۱۸).

شخصیت معصومین (ع)، این الگو‌ها و نمونه‌های برتر و عالی اسلامی‌و پیشگامان در فضیلت‌های بی‌نظیر، در خانواده شکوفا شده است. آنان همه تشکیل خانواده دادند و پیروان خویش در جهان را به ازدواج و تشکیل خانواده تشویق کردند و به صاحبان خانواده نیز سفارش کرده‌اند برادران و خواهران دینی خویش را در تشکیل خانواده یاری کنند.

 اسلام ترک زندگی و دوری از خوشی‌های آن را حسن نمی‌داند؛ هرچند دلبستگی به مال و فرزند و دنیا را هم نهی می‌کند، اما این را نیز که با دوری از ازدواج و یار و همسر، فکر کنیم خود را به خداوند نزدیک کرده‌ایم، اشتباه می‌داند که انسان در کنار دیگر انسان‌ها می‌تواند خود را بیازماید و اعمالش دیده شود؛ زیرا اگر در غاری تنها زندگی کنیم، فرصتی برای سنجش اعمال به ما دست نمی‌دهد. در تعامل و هم‌زیستی است که رفتار خوب معنی پیدا می‌کند و با دوری گزیدن و کناره جستن، انسان در بوته آزمایش قرار نمی‌گیرد.

ارزش یاری مؤمنان در تشکیل خانواده

بهترین و آخرین پیامبر خدا (ص) خود تشکیل خانواده دادند و همسران و فرزندانی داشتند. ایشان افزون بر سفارش‌های فراوان درباره ازدواج مسلمانان، خود در زمینه کمک در امر تزویج مؤمنان پیشگام بودند و در این‌باره فرموده‌اند‌: هرکه در تزویج بین مؤمنان کار کند و برای ازدواج زن و مرد باایمان تلاش کند تا بین آنان را جمع کند و با هم ازدواج کنند و خانواده تشکیل دهند، خدای عزوجل هزار زن از حورالعین هر زنی در قصری از در و یاقوت به ازدواج او درآورد و برای او در هر گامی که بردارد و هرکلمه‌ای که درتزویج مؤمنان و تشکیل خانواده بگوید، ثواب کار یک سال با شب‌زنده‌داری و قیام لیل و روزه‌داری روز‌ها خواهد بود. (وسائل‌الشیعه، ج ۱۴، ص ۲۷).

محبوب‌ترین بنیان الهی

در فرهنگ اسلامی بهترین ساختمان‌ها «بنای تزویج» است. پیامبر خدا (ص) فرمودند: «مابنی بناء فی الاسلام احب الی ا... عزوجل من التزویج: در اسلام هیچ بنایی ساخته نشده است که نزد خداوند محبوب‌تر و ارجمندتر از تزویج باشد». (من‌لایحضره‌الفقیه، ج ۳، ص ۳۸۳). ساختمان خانواده بهترین ساختمان اسلامی است و همکاری و مساعدت در احداث ساختمان خانواده، کمک به ساختن بهترین ساختمان‌هاست.

بالاترین و برترین شفاعت‌ها

شفاعت انواعی دارد. یک نوع آن شفاعت بین دو انسان است و شفاعت بین دو انسان نیز اقسامی دارد که بالاترین آن شفاعت بین دو انسان در امر ازدواج تا تشکیل خانواده است. امیرمؤمنان امام‌علی (ع) فرموده‌اند‌: «افضل الشفاعات ان تشفع بین اثنین فی نکاح حتی یجمع‌ا... بینهما: بهترین شفاعت‌ها این است که بین دو انسان در ازدواج شفاعت کنی تا خداوند بین آنان جمع کند و خانواده تشکیل بدهند». (وسائل‌الشیعه، ج ۱۴، ص ۲۷).

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->