توضیحات رئیس ستاد انتخابات خراسان رضوی درباره روند پایان رای گیری در مشهد (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) آتش‌سوزی شدید در «کریات شمونه» پس از حمله موشکی حزب الله + فیلم (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) شلیک ۵۵ موشک و راکت از لبنان به شمال فلسطین اشغالی + فیلم پایان فرایند رأی‌گیری دومین مرحله دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی در مشهد و آغاز شمارش آرا + فیلم (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) زمان انتخابات تا ساعت ۲۲ تمدید شد اوکراین به زودی اولین جنگنده F-۱۶ خود را دریافت می‌کند انتخابات در مشهد و کشور تا ساعت ۲۱ تمدید شد (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازدید رئیس بازرسی انتخابات خراسان رضوی از تعدادی شعب اخذ رأی در مشهد از ناگفته‌های پرونده نیکا شاکرمی تا افشای پیامک‌های خانوادگی ایروانی: اقدامات رژیم اسراییل در تضاد با ارزش‌های بنیادی سازمان ملل است تصویب عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) حماس: یک اسیر اسرائیلی درحال خودکشی را نجات دادیم مدارس استان تهران فردا شنبه (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل نیست انتخابات در سراسر کشور تا ساعت ۲۰ تمدید شد + ویدیو رئیس کمیته امنیتی ستاد انتخابات خراسان‌رضوی: تاکنون هیچ مشکل امنیتی در روند برگزاری دور دوم انتخابات نداشته‌‌ایم + فیلم جانشین منطقه پدافند هوایی شمال شرق: ایران در عملیات وعده صادق، ناتوانی گنبد آهنین را به رخ جهانیان کشید مشارکت حداکثری مردم مشهد در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی فرماندار مشهد: تمدید انتخابات از طریق اطلاعیه وزارت کشور اعلام خواهد شد | اعلام تعطیلی مدارس بعد از پایان رای‌گیری + فیلم رئیس دفتر رئیس‌جمهور: دولت آمادگی دارد انتخابات بعدی، الکترونیکی برگزار شود آیا مدارس فردا (شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل می‌شوند؟
سرخط خبرها

غبارروبی از اندیشه انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم

  • کد خبر: ۹۹۰۲۷
  • ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵
غبارروبی از اندیشه انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم
به مناسبت فرارسیدن سومین سالگرد صدور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی،  نشست «بیانیه گام دوم و جهاد تبیین؛ ضرورت‌ها و راهبردها» در ساختمان مجلس قدیم برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در این نشست که به همت اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی برگزار شد، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، وزیر آموزش وپرورش، معاون امور جوانان وزارت ورزش وجوانان، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری،  رئیس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه ها، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس اندیشکده بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و مدیر پژوهشگاه دانش‌های بنیادی سخنرانی کردند.

بیانیه گام دوم یک دلالت جهانی دارد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این نشست گفت: بیانیه گام دوم یک دلالت جهانی دارد و برخاسته از وجوه مشترک مردم جهان است و با فطرت و نیاز همه انسان‌ها سازگار است.

حجت الاسلام سیدسعیدرضا عاملی با بیان اینکه هدف بیانیه گام دوم تمدن نوین اسلامی است، اظهار کرد: ما نمی‌توانیم گفتمان را بسازیم، بلکه گفتمان باید به هنجار و فرهنگ عمومی تبدیل شود. در موضوع‌های تمدنی اراده اجتماعی مهم است و باید به منابع اثرگذار بر اراده مردم توجه کنیم.

عاملی تأکید کرد: به مزیت‌های گذشته ایران انقلابی در بیانیه گام دوم توجه شده است. فهم ظرفیت‌های جامعه نیازمند شناخت عمیق از آن است که در این بیانیه وجود دارد. رهبر معظم انقلاب بر شناخت گذشته تأکید دارند. زیرا باید ببینیم در انقلاب اسلامی چه یافته‌هایی داریم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: بیانیه گام دوم نگاهی مقطعی و پنج ساله را به افق چهل ساله منتقل کرده است. یعنی ایران باید در این مسیر هم به تجربه چهل سال گذشته توجه کند و هم روش برنامه ریزی راهبردی جدیدی را پیش گیرد.

تبیین دستاورد‌های انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری نیز گفت: امروز دشمن با تصویرسازی غلط سعی دارد نقطه قوت دولت را به نقطه ضعف بدل کند و این امر در زمینه سفر‌های استانی و سفر رئیس جمهور به روسیه رخ داد.

محمدصادق خیاطیان اظهار کرد: بیانیه گام دوم بیانیه‌ای تبیینی است و تبیین اوضاع پیش از انقلاب اسلامی و شکل گیری این انقلاب را در آن مشاهده می‌کنیم.

همچنین تبیین شعار‌های انقلاب اسلامی را شاهدیم که جلو تحریف انقلاب اسلامی را بگیرد. تبیین دستاورد‌های انقلاب اسلامی نیز از دیگر موارد بیانیه گام دوم است.

وی با اشاره به ارتقای رتبه‌های جهانی ایران در طول تاریخ انقلاب اسلامی، افزود: به تبیین ظرفیت‌های انقلاب اسلامی نیز در این بیانیه توجه شده و فهرستی از فرصت‌های پیش روی کشور تهیه شده و از آینده کشور نیز سخن به میان آمده است.

خیاطیان با تأکید بر اینکه باید از بیانیه گام دوم، گفتمان سازی انجام شود، ادامه داد: روز‌ها و ساعت‌ها می‌شود از این بیانیه صحبت کرد و آن را مانیفست جمهوری اسلامی در نظر گرفت.

نباید مرعوب شعار‌ها شویم

رئیس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ها نیز گفت: نباید مرعوب شعار‌ها شویم و ذهن جوانان را به سمت دریچه‌های لجن و فساد باز کنیم. حجت الاسلام مصطفی رستمی اظهار کرد: مهم‌ترین مسئله‌ای که نسل اصلی حرکت دهنده کشور با آن روبه روست، مسئله ناامیدی است و از این نظر ممکن است جوانان ما دچار ضعف در حرکت و زمین گیری شوند.

وی تأکید کرد: اولین موضوع برای فهم گام دوم، فهم میدان و دومینش ضرورت خیرخواهی و دلسوزی برای کشور است. سومین موضوع نیز توجه به علم و دانش و چهارمین موضوع تکیه بر صبر و شکیبایی است. آخرین موضوع نیز مهارت است که با تسلط بر ابزار و روش به دست می‌آید.

رئیس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ها با اشاره به چگونگی رویارویی با برخی حوزه‌های فضای مجازی، تصریح کرد: تصور نکنیم که فضا را باز گذاشته ایم و در این فضا سخن حق جای خود را باز می‌کند. درحالی که در این فضا دست ما برای گفتن سخن حق بسته است. فضایی که دشمن میدان را برای خود باز کرده و دست ما را بسته است. میدانی که اجازه سخن گفتن به ما نمی‌دهد و فیلترکردن حاج قاسم سلیمانی و هشتگ افتخار به پرچم ملی ازجمله این موارد است، درحالی که در این فضا اگر کار سلبی انجام شود، می‌گویند که دچار جمود فکری هستیم.

آموزش وپرورش در اجرای بیانیه گام دوم، نقش ویژه دارد

وزیر آموزش وپرورش گفت: یکی از بستر‌های مهم پرورش نسل که در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بر آن تأکید شده، آموزش وپرورش است.

یوسف نوری نیز در این نشست تأکید کرد: از آنجا که آموزش وپرورش گسترش پوشش نسلی را دربردارد و از پیش دبستانی تا پایان دبیرستان با احتساب جمعیت معلمان با قشر زیادی از جامعه در ارتباط است، درباره پرورش نسل که یکی از اهداف ترسیم شده بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است، نقش ویژه‌ای دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: یکی از برکات انقلاب اسلامی که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از آن یاد کرده اند، ثبات، امنیت و حفظ تمامیت ارضی است که از معجزات نظام اسلامی به شمار می‌رود.

در گام دوم انقلاب اسلامی به شور معنوی نیاز داریم

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم به برخی از مطالبی اشاره کردند که پیوندی با جهاد تبیین دارد. شکست حصر تبلیغاتی دشمن و امیدآفرینی و ایجاد نگاه خوش بینانه به آینده ازجمله مواردی است که در این بیانیه به آن تأکید شده است. پیامبر اسلام (ص) خطاب به اصحاب فرموده که آیا زمان آن نرسیده است تا افرادی که با سلاح خود برای دین جنگیدند، اکنون با زبانشان از دین دفاع کنند.

انسیه خزعلی تصریح کرد: نباید در دام ترفند‌های دشمن افتاد، بلکه باید آگاهانه در این عرصه گام برداشت. دشمن در جنگ نرم رسانه‌ای تلاش می‌کند تا خودی را تحقیر کند و دستاورد‌های پیشران انقلاب اسلامی را کوچک نشان دهد تا آنچه را جمهوری اسلامی دارد، به حاشیه ببرد و موفقیت‌های کاذب خود را بزرگ جلوه دهد و از این طریق کشور را مغلوب خود سازد. ما نیز در این عرصه و در این جنگ نرم بیش از هر چیزی به تبیین نیاز داریم. یکی از مؤلفه‌های مهم هویتی، هویت دین است که دشمن به آن هجوم آورده است. ما در گام دوم انقلاب اسلامی به شعور معنوی و وجدان اخلاقی نیاز داریم و هرچه بیشتر در جامعه بتوانیم آن را رشد دهیم، به نتایج مطلوب تری خواهیم رسید.

جهاد تبیین نباید فقط در حوزه سیاسی باشد

معاون امور جوانان وزارت ورزش وجوانان گفت: در فضای امروزی نمی‌توان فقط زبان بود و گوش نبود، بلکه برای جهاد تبیین باید به سوی گفتگو با جوانان حرکت کنیم.

وحید یامین پور بیان کرد: از آنجا که بیانیه گام دوم جوانان را موتور محرک و پیشران کشور معرفی می‌کند و بر عزم و اراده و انگیزه جوانان مبتنی است، باید این واقعیت را پذیرفت که زمانی قطار کشور به حرکت درمی آید که این لوکوموتیو به حرکت دربیاید.

وی اظهار کرد: امروز باید ببینیم که چه موانعی بر سر راه متعهدکردن جوانان وجود دارد. امروز جمعیت جوان کشور نزدیک به ۲۴ میلیون نفر است. ما در بیانیه گام دوم از جوانان می‌خواهیم که تحرک داشته باشند و به مسائل کشور متعهد و کنشگر باشند. چرا این استدعای ما در گوش جوانان نمی‌نشیند و این تحول ایجاد نمی‌شود؟

یامین پور افزود: متأسفانه ما در کشور زبان گفتگو با جوانان را نمی‌دانیم. جهاد تبیین باید مبتنی بر گفتگو باشد، نه بر ابلاغ. نمی‌توانیم در دنیای امروز فقط زبان باشیم و دیگر گوش نباشیم. دیگر نمی‌توانیم به شیوه دیپلمات‌ها عمل کنیم و به دنبال چانه زنی و کشاندن مخاطب به سمت هدف خود باشیم. متأسفانه امروز رسانه‌ها به دنبال ابلاغ یک جانبه هستند و در رسانه‌ها و تریبون‌های رسمی گفتگو شکل نمی‌گیرد. درنهایت جوان نیز گوش شنوایی ندارد و به حباب فضای مجازی روی می‌آورد.

بیانیه گام دوم یک جهاد بزرگ تبیین بود

رئیس اندیشکده بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تأکید کرد: بیانیه گام دوم بیانیه‌ای برای برداشتن یک گام بوده است؛ یعنی عمل و اقدام در عرصه‌های مختلفی که در این بیانیه مطرح شده است.

حجت الاسلام علی ذوعلم بیان کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی رهبر معظم انقلاب به این بحث اشاره و تصریح می‌کنند و نخستین توصیه ایشان به جوانان، امید و نگاه خوش بینانه به آینده است. در طول این چهل سال سیاست دشمن مأیوس کردن مردم و مسئولان از آینده است.

وی اظهار کرد: خبر‌های دروغ و وارونه نشان دادن واقعیت‌ها و بزرگ کردن عیوب کوچک و انکار حسن‌ها برنامه همیشگی رسانه‌های دشمنان ملت ایران است. جوانان باید پیشگام شکستن این سیاست باشند. خود بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی یک جهاد بزرگ تبیین بود که رهبر معظم انقلاب در موقعیت حساس انجام دادند.

وی افزود: از ۲۳بهمن سال ۱۳۵۷ در جامعه ما به برکت روح قدسی امام (ره) نوعی همدلی و روحیه اخوت و انسجام شکل گرفت و باوجود همه فرازونشیب‌ها استقرار پیدا کرد و ملت ایران از یک هدف و فلسفه ریشه دار برخوردار شد. گاهی بیانیه گام دوم به عنوان سندی بالادستی تلقی می‌شود. درحقیقت نوعی غبارروبی از اندیشه انقلاب اسلامی در این بیانیه انجام شده است.

همچنین محمدجواد لاریجانی، مدیر پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، گفت: ما باید انقلاب اسلامی را درست بفهمیم. از انقلاب اسلامی دو جریان راه افتاد که زنده است؛ اولی تأسیس جمهوری اسلامی است که نظامی سیاسی مردمی و دیگری تکیه بر عقلانیت اسلامی در این نظام است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->