سرخط خبرها

واکنش‌های ادامه‌دار به حذف سیمرغ مردمی از جشنواره چهلم فجر و انصراف «ملاقات خصوصی»

  • کد خبر: ۹۸۸۷۸
  • ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۹
واکنش‌های ادامه‌دار به حذف سیمرغ مردمی از جشنواره چهلم فجر و انصراف «ملاقات خصوصی»
شوک دقیقه نودی جشنواره فیلم فجر بعد از چهل دوره، چنان ضربه محکمی به پیگیران این رویداد سینمایی زد که حرف وحدیث‌های دیگر بعد از اعلام نامزد‌های این دوره، چندان به چشم نیامد.

سیدزاده | شهرآرانیوز - شوک دقیقه نودی جشنواره فیلم فجر بعد از چهل دوره، چنان ضربه محکمی به پیگیران این رویداد سینمایی زد که حرف وحدیث‌های دیگر بعد از اعلام نامزد‌های این دوره، چندان به چشم نیامد. حالا سؤال اصلی این نیست که چرا بازیگری مثل جواد عزتی که در سال‌های اخیر بازی‌های متفاوت و جذابی از خودش به نمایش گذاشته، حتی در فهرست نامزد‌های دریافت جایزه هم دیده نمی‌شود، یا اینکه چرا فیلم محمد حسین مهدویان و موضوعی که برای فیلم تازه اش انتخاب کرده، درست مثل «لاتاری»، باز هم خیلی به مذاق هیئت داوران جشنواره خوش نیامده است.

هیئت داورانی که البته از همان آغاز کار، به خاطر حضور شهاب حسینی به عنوان یکی از داوران و درنتیجه کناره گیری پدر و پسر کیمیایی، حرف و حدیث‌های زیادی پشت سرش بود. حالا سؤال اصلی که ذهن همه را به خود مشغول کرده، این است که چرا سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را حذف کرده اند، آن هم درست در لحظات آخر؟ فیلمی که تا روز آخر، هم بر اساس میانگین آرا و هم بر اساس تعداد بیننده صدرنشین ماند.

«ملاقات خصوصی»، فیلمی با درونمایه عاشقانه و با بازی پریناز ایزدیار و هوتن شکیبا، جزو معدود اثرات جشنواره امسال بود که بیش از بقیه جلب توجه کرد و در میان فیلم‌هایی مثل «ماهان» یا «لایه‌های دروغ» یا «نمور» که چندان نامشان هم بر زبان‌ها نیفتاد، پیشتاز شد. مسعود نقاش زاده، دبیر این دوره از جشنواره، درباره چرایی این ماجرا گفته: «به خاطر صیانت از آرای مردم و نیز حفظ حقوق صاحبان آثار و جلوگیری از ضایع شدن کوچک‌ترین حقی از فیلم سازان، در این دوره جایزه داوری مردمی را نخواهیم داشت.» پاسخی که البته قانع کننده نبود و اتفاقا سؤال‌های بیشتری ایجاد کرد.

سؤالاتی نظیر اینکه چرا چنین تصمیمی، درست در روز آخر جشنواره اعلام شد، در صورتی که صدرنشینی این فیلم در ۱۰ روز پیشین مشخص بود. یا اینکه در صورت محرز بودن تغییر در آرای مردمی، چرا باید از اساس سیمرغ متعلق به این رشته را حذف کرد و اگر تخلفی باشد یا اشکالات فنی در سامانه رؤیت شده، چرا همه چیز به صورت مشخص بیان نمی‌شود تا جای ابهامی باقی نماند؟ به هر حال، این تصمیم واکنش‌های زیادی برانگیخت. محمد کارت، کارگردان، در واکنش به این تصمیم نوشت: «چرا همیشه عادت دارید به جای حل مشکل و ارتقای اون صورت مسئله رو پاک کنید؟ چرا جشنواره فجر هر ساله بعد از ۴۰ دوره همچنان در حال آزمون و خطاست؟»

هوتن شکیبا و پریناز ایزدیار هرکدام به نوبه خود به این تصمیم اعتراض کردند و درصدر این واکنش‌ها امیر بنان، تهیه کننده کار، فیلم خود را از فهرست داوری خارج کرد. او در بخشی از بیانیه تندی که به این تصمیم منتشر کرد، گفت: «یک فاجعه بزرگ برای جشنواره فیلم فجر در حال رقم خوردن است و حتما باید دبیرخانه توضیح شفافی ارائه کند.» نکته مهم اینکه بسیاری از کاربران و دوستداران این فیلم، در شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند؛ دوست داشتند به این فیلم رأی بدهند، اما امکانش را نداشتند. حالا دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر هم بعد از همه این حاشیه ها، اعلام کرده که صاحبان آثارِ حاضر در جشنواره براساس آیین نامه حق انصراف فیلم‌های خود از جشنواره فیلم فجر را ندارند.

 
معرفی فیلم «دسته دختران» منیر قیدی
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->