اجرای طرح جدید تخفیفی و تقسیطی حوزه ساخت‌وساز شهرداری مشهد شهروند خبرنگار | گلایه شهروند از فاصله برخی ایستگاه‌های اتوبوس خط ۱۵ در مشهد + پاسخ مشهد، نخستین «شهر دوستدار آب» در ایران | جزئیات طرح ابتکاری شهرداری مشهد برای مدیریت منابع آبی چیست؟ بهره‌برداری از ۲۰ هکتار از «بوستان کرامت» مشهد در فاز نخست عملیات اجرایی برداشت آب مورد نیاز فضای سبز شهری مشهد از مسیل چهل‌بازه افزایش پرواز‌های داخلی و خارجی فرودگاه مشهد در فروردین ۱۴۰۳ درباره «باغو»، مزرعه‌ای تاریخی در محله خواجه ربیع مشهد ۱۲ مطالبه از مجلس دوازدهم برای مشهد فرماندار مشهد: حوادثی که در جریان سیل مشهد رخ داد به دلیل سهل‌انگاری نبود | برای کمک به سیل‌زدگان از چارچوب قانونی خود فراتر رفته‌ایم + فیلم نام‌گذاری حدفاصل تقاطع غیرهم‌سطح شهید گمنام تا تقاطع غیرهم‌سطح حافظ به‌نام «شهید آیت‌الله رئیسی» حاجی‌بگلو: شورای نگهبان اجازه ندهد دوره هفتم شورا‌ها سه‌ساله شود قدردانی معاون شهردار مشهد از نیرو‌های خدوم امدادرسان مدیریت شهری رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس: یکی از اقدامات شاخص شهید آیت‌الله رئیسی (ره)، احیای کارگروه ملی زیارت بود بازطراحی دو سامانه فرهنگی «اتفاق» و «سما» و بهره‌برداری از آن‌ها در مشهد اعمال‌قانون ۱۶۶۲ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۹ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۷ خرداد ۱۴۰۳) درباره کوچه «گودال» مشهد | فرعی خیابان ۱۷ شهریور که بخشی از خندق شهر بود شهروند خبرنگار | درخواست کوتاه کردن سرشاخه درختان برای جبران کمبود روشنایی در کوچه بابک مشهد + پاسخ آیین بزرگداشت شهدای خدمت در دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان‌رضوی در مشهد + فیلم پیاده‌رو خیابان‌های «بهار» و «امام رضا(ع)» مشهد بهسازی می‌شود تدوین نقشه‌راه منابع و مصارف حوزه آبی مشهد تا افق ۱۴۲۵ هوای ۶ منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار دارد (۷ خرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

قربانیان کرونا امیکرون در خراسان رضوی دوباره ۲ رقمی شد

  • کد خبر: ۹۸۷۲۴
  • ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲
قربانیان کرونا امیکرون در خراسان رضوی دوباره ۲ رقمی شد
پیش بینی‌های کارشناسان و متخصصان بهداشتی درباره کرونای امیکرون خیلی زود به واقعیت تبدیل شد و قدرت سرایت عجیب وغریب این سویه جدید وضعیت هشدار شهر‌ها را به سرعت تغییر داد.

محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ پیش بینی‌های کارشناسان و متخصصان بهداشتی درباره کرونای امیکرون خیلی زود به واقعیت تبدیل شد و قدرت سرایت عجیب وغریب این سویه جدید وضعیت هشدار شهر‌ها را به سرعت تغییر داد و ظرف چندروز تقریبا کل کشور را قرمز کرد.

این سویه فقط ۱۰ تا ۱۲ روز زمان لازم داشت تا موارد مثبت، مراجعات سرپایی و بستری‌ها را چندبرابر کند و فقط در خراسان رضوی و در ۱۰ روز میزان بستری‌ها از پانصد نفر به بیش از هزار نفر رسید و آن طور که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرده اند، مراجعات سرپایی هم به مرز ۴ هزارنفر رسیده است و اگر وضعیت به همین شکل پیش برود، اوایل اسفند به قله موج ششم خواهیم رسید و اگر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و استقبال از واکسیناسیون به ویژه در دز سوم به همین سبک و سیاق باشد، هیچ بعید نیست که با بستری و مرگ ومیر زیاد روبه رو شویم.

مسئول کمیته رسانه و اطلاع رسانی کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نشست خبری آخرین وضعیت شیوع امیکرون در استان، با بیان اینکه از پنجم بهمن مشهد و استان وارد موج ششم شده است، گفت: از روز اول که امیکرون وارد کشور شد، در دانشگاه علوم پزشکی مشهد آماده باش بودیم و روند بازدید و تجهیز بیمارستان‌ها برای رویارویی با موج جدید کرونا سرعت گرفت تا در موج ششم با استفاده از تجربیات خیز‌های پیشین با اعمال کمترین محدودیت از جان مردم حفاظت کنیم.

افزایش تصاعدی مراجعات کرونایی

محمد پهلوان کاشی ادامه داد: در خیز کرونا با سه قله روبه رو می‌شویم؛ قله مراجعان سرپایی، بستری و مرگ ومیر. اکنون در قله مراجعان سرپایی قرار داریم و شاهد افزایش تصاعدی این موارد هستیم. امیکرون درگیری سنگینی از نظر تعداد ابتلا دارد، در حالی که در موج قبلی موارد سرپایی بسیار کمتر بود.

برای همین در زمان بسیار کوتاهی از رنگ آبی به قرمز رسیدیم. فقط در روز سه شنبه ۱۵۰۰ مراجعه کننده سرپایی داشتیم و بیش از ۱۹۰۰ نفر هم به پزشکان مراکز شانزده ساعته دانشگاه مراجعه کرده اند.

۳۰ درصد تخت‌ها پر شد

وی از بستری ۱۰۴۷ بیمار کرونامثبت در بیمارستان‌های استان خبر داد و افزود: از این تعداد حدود ۷۶۱ نفر در محدوده زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بستری هستند و سه شنبه هم ۲۶۶ نفر بستری جدید در بیمارستان‌ها پذیرش شدند.

متأسفانه تعداد بستری‌های کرونایی روزبه روز بیشتر می‌شود و از ۲۰۰۰ تختی که برای کرونامثبت‌ها پیش بینی کردیم، حدود هفتصد تخت، یعنی ۳۰ درصد، پر شده است و از پانصد تخت بخش مراقبت‌های ویژه هم حدود دویست تخت به بیماران اختصاص داده شده است و اگر وضعیت به همین منوال پیش برود، مجبور به تعطیلی دیگر بخش‌های بیمارستان و استفاده از ظرفیت بیمارستان‌های خصوصی هستیم.

کودکان ۲۰ درصد مبتلایان

درحالی که مرگ ومیر‌های کرونایی در مشهد و استان تک رقمی شده و در بعضی روز‌ها به صفر رسیده بود، گویا امیکرون به این روند پایان داده است. پهلوان در این باره نیز گفت: بعد از حدود چهار ماه که فوتی‌ها صفر یا دورقمی بود، با آغاز موج جدید، شمار فوتی‌ها دوباره دورقمی شده و این زنگ هشدار است و از آنجا که امیکرون به سویه غالب تبدیل شده است، بیشتر این موارد فوتی نیز به همین سویه جدید مبتلا هستند.

مسئول کمیته رسانه و اطلاع رسانی کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در موج ششم کودکان بیشتری درگیر کرونا شده اند، تصریح کرد: تا امروز در میان کودکان، فوتی به دلیل امیکرون نداشتیم، اما ۲۰ درصد از بستری‌های کرونایی کودکان هستند.

پهلوان با تأکید بر اینکه تنها راه کنترل موج کنونی رعایت بیشتر شیوه نامه‌های بهداشتی است، گفت: اکنون رعایت شیوه نامه‌ها حدود ۶۰ درصد است که باید به ۸۰ درصد برسد تا بتوانیم موج ششم را کنترل کنیم. دو هفته دیگر وارد قله بستری و مرگ ومیر خواهیم شد و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برای عبور از این قله‌ها بسیار مهم است.

کاهـــش گـــردش امیکرون با تعطیلی دوهفته‌ای مدارس

وی با اشاره به اعمال نظر دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای تعطیلی دوهفته‌ای مدارس مشهد و استان، بیان کرد: در جلسات ستاد مقابله با کرونا، دانشگاه نظر خودش را اعلام می‌کند و مسئولان براساس آن و نظر دیگر اعضای ستاد تصمیم گیری می‌کنند.

مسئله اصلی هم این است که چطور هم معیشت مردم و هم سلامتی شان ضربه نبیند. در ماجرای تعطیلی دوهفته‌ای مدارس نظر دانشگاه پذیرفته شد. این موضوع باعث شد تا ویروس کمتر در میان مردم گردش کند و اکنون هم مبنا بر دنبال شدن غیرحضوری آموزش هاست.

پهلوان در ادامه افزود: بازگشایی‌های کنونی برای مکان‌های ورزشی هم به شرط نظارت و رعایت شیوه نامه هاست و سازمان‌های مربوط تعهد داده اند که در صورت تخطی از رعایت شیوه نامه ها، آن مکان سریع پلمب شود.

اما در دانشگاه و در بُعد نظارت از اول تا ۱۵ بهمن، حدود ۱۷ هزار بازدید انجام شده است که ۲۴۹۷ مورد به مراجع قضایی معرفی و ۸۲ مورد هم تعطیل شده اند.

استقبال از دز سوم باید بیشتر شود

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با اشاره به آغاز واکسیناسیون کودکان ۵ تا ۹ سال، گفت: واکسیناسیون این گروه سنی با دستور وزارت بهداشت انجام می‌گیرد و دو واکسن سینوفارم و پاستوکووک به آن‌ها تزریق می‌شود.

سعید فردین فر با بیان اینکه تا امروز ۸۳ درصد از جمعیت بالای دوازده سال هر دو دز واکسن کرونا را دریافت کرده اند، ادامه داد: هم اکنون بیش از ۹۵درصد جمعیت بالای دوازده سال دز اول را تزریق کرده اند و ۶ درصد گروه سنی ۹ تا ۱۲ سال نیز واکسن کرونا زده اند.

وی با بیان اینکه فقط ۲۶ درصد از گروه سنی هدف دز سوم واکسن را دریافت کرده اند، بیان کرد: طبق نظر متخصصان، کسانی که دو دز واکسن زده اند، ۶۵ درصد و آن‌هایی که هر سه دز را دریافت کرده اند، ۹۵ درصد ایمنی بیشتری دربرابر ابتلا به کرونا دارند. استقبال مردم برای دریافت دز سوم باید بیشتر از چیزی باشد که امروز هست.

بیشتر ابتلا‌ها خانوادگی است

مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم با اشاره به پیش بینی‌ها درباره رویارویی با موج ششم کرونا در مشهد و استان، گفت: پیش از آغاز این موج و با موافقت قرارگاه کرونای دانشگاه ۱۰۰ هزار کیت آزمایش سریع کرونا از طریق وزارت بهداشت تأمین شد و در مرحله بعد هم ۳۰ هزار کیت دیگر توسط دانشگاه علوم پزشکی خریده شد و در این زمینه هیچ کمبودی نداریم.

محمدحسن درخشان در ادامه افزود: برای پیشگیری از تجمع در مراکز شانزده ساعته درمانگاه‌های بخش خصوصی وارد چرخه نمونه گیری و انجام آزمایش سریع شدند. این کار باعث شد تا در مراکز منتخب با وجود تعداد زیاد ابتلا و موارد مثبت ازدحام زیاد نداشته باشیم.

وی تصریح کرد: آمار مراجعان به مراکز منتخب کاملا افزایشی است و به ۳۴۰۰ نفر رسیده و بیشتر ابتلا‌ها مربوط به کودکان و خانوادگی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->