بررسی پرداخت مطالبات بازنشستگان فرهنگی بابت رتبه‌بندی و متناسب سازی حقوق پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | احتمال ایجاد روان‌آب و سیلاب در مشهد مصرف برق خانه را چگونه محاسبه کنیم؟ + نحوه محاسبه امروز (۲۹ اردیبهشت) بازدید از موزه‌ها رایگان است واکسیناسیون راهکار موثر در کنترل بیماری سرطان دهانه رحم  عبور آمار قربانیان تصادفات رانندگی از مرز ۲۰ هزار تن امدادرسانی اورژانس پیش بیمارستانی به ۲۵۰ مصدوم ناشی از حیوان گزیدگی چرا حقوق و مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی طبق برنامه پرداخت نشد؟ (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیوند قلب با موفقیت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد بارش‌های بهاری خراسان رضوی به زندگی عشایری جان تازه‌ای بخشید میوه را برای سلامت می‌خورید یا لذت؟ راهکارهای کاهش کلسترول چیست؟ شناسایی مقصران احتمالی وقوع سیلاب مشهد، در دستور کار دادستانی نوشیدن چای تا چند فنجان مجاز است؟ چاقی مغز را پیر می‌کند | مراقب عواقب بی‌شمار چاقی باشید پیش‌بینی رگبار باران و وزش باد شدید در نقاط مختلف کشور (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

قهوه برای سلامتی مضر است یا نه؟

  • کد خبر: ۹۴۰۰۸
  • ۰۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۴
قهوه برای سلامتی مضر است یا نه؟
درحالی که عموما گفته می‌شود قهوه برای سلامتی مفید است، به دلیل ترکیبات مختلف موجود در آن و تأثیر عوامل مختلف بر محتویاتش، اثر‌های متفاوتی روی سلامتی می‌گذارد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ درحالی که عموما گفته می‌شود قهوه برای سلامتی مفید است، به دلیل ترکیبات مختلف موجود در آن و تأثیر عوامل مختلف بر محتویاتش، اثر‌های متفاوتی روی سلامتی می‌گذارد.

از طرفی، گفته می‌شود مصرف سه تا پنج فنجان قهوه در روز با فواید سلامتی مطلوب همراه است، ولی این موضوع چندان هم ساده نیست. قهوه از نظر شیمیایی پیچیده است و اجزای زیادی دارد که می‌توانند به طرق مختلف بر سلامتی اثر بگذارند.

کافئین شناخته شده‌ترین ترکیب موجود در قهوه است؛ ولی قهوه اجزای دیگری هم دارد. در ادامه، به چند ترکیب دیگر موجود در قهوه اشاره شده که ممکن است بر سلامتی اثر بگذارند.

آلکالوئیدها| علاوه بر کافئین، تریگونلین یکی دیگر از آلکالوئید‌های مهم موجود در قهوه است. تریگونلین کمتر از کافئین مطالعه شده است؛ اما پژوهش‌ها نشان می‌دهند که ممکن است فواید سلامتی مانند کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو داشته باشد.

پلی فنول ها|برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهند این ترکیبات که در بسیاری از گیاهان، از جمله کاکائو و بلوبری یافت می‌شوند، برای قلب و عروق مفید هستند و ممکن است به پیشگیری از بیماری‌های تخریب کننده عصب مانند آلزایمر کمک کنند. قهوه عمدتا حاوی گروهی از پلی فنول‌ها به نام کلروژنیک اسیدهاست. عبارت اسید کلروژنیک، تنها به ترکیبی خاص اشاره نمی‌کند؛ بلکه عنوان خانواده‌ای از ایزومر‌های مختلف است.

دی ترپن ها| قهوه حاوی دو دی ترپن است (کفستول و کاهول) که روغن قهوه را تشکیل می‌دهند و همان ماده چرب طبیعی است که حین دم کردن آزاد می‌شود. دی ترپن‌ها ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش دهند.

ملانوئیدین ها| این ترکیبات که در دمای زیاد و حین فرایند برشته کردن قهوه تولید می‌شوند، دلیل رنگ قهوه هستند و طعم و عطر مشخص قهوه نیز به دلیل آن‌ها است. آن‌ها ممکن است اثر پریبیوتیک نیز داشته باشند؛ یعنی باکتری‌های مفید روده را افزایش دهند که برای سلامت عمومی مفید هستند.

روش پرورش قهوه و دم کردن و سروکردن همه می‌توانند بر ترکیبات موجود در قهوه و نیز فواید سلامتی آن تأثیرگذار باشند.
شرایط پرورش می‌تواند بر مقدار کافئین و اسیدکلروژنیک موجود در قهوه اثر بگذارد. برای مثال، قهوه‌ای که در ارتفاعات رشد می‌کند، کافئین و اسید کلروژنیک کمتری خواهد داشت. دو نوع دانه قهوه، یعنی قهوه عربیکا و روبوستا، نیز میزان متفاوتی کافئین و اسیدکلروژنیک و تریگونلین دارند. گفتنی است این موضوع بررسی نشده که کدام یک ممکن است برای سلامتی مفیدتر باشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->