سرخط خبرها

شهرداری الکترونیک دو ماهه شد

  • کد خبر: ۵۸۱۲
  • ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱
شهرداری الکترونیک دو ماهه شد
گزارش میدانی شهرآرامحله از محاسن و معایب اجرای سامانه شهر هوشمند از نگاه اهالی

رضا ریاحی - بیش از 2ماه از شروع به کار شهرداری الکترونیک در منطقه12 می‌گذرد. زمان کافی بوده برای اینکه بازخورد شهروندان درباره کلیات طرح به محک گذاشته شده و محاسن و نقایص آن آشکار شود، از این رو به دفتر شهرداری هوشمند در ساختمان اداری منطقه12 رفته و با عده‌‌ای از شهروندان و نمایندگان معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد گفت‌وگو کرده‌ایم.

خطای انسانی اجتناب‌ناپذیر است
حمیدی از پیمانکاران ساختمانی با اشاره به بروز اشتباهات نوشتاری و عددی که سهوی و اجتناب‌ناپذیر در پرونده پروژه‌های ساختمانی رخ می‌دهد، می‌گوید: هنگام صدور پایانکار، کارشناس بازدید در محل حاضر شده و متراژ اجزای مختلف سازه مانند مشاعات، واحدها، پارکینگ، انباری و... را برداشت کرده و در برگ پایانکار قید می‌کنند، در برخی موارد این اندازه‌گیری‌ها دقیق نبوده و متراژها به‌طور بالا و پایین در پایانکار درج می‌شود. بعد از این مراحل پایانکارها به اداره ثبت ارجاع می‌شود و از آنجایی که اندازه‌گیری‌ها در اداره ثبت بسیار دقیق است، مغایرت پیش آمده و پرونده‌ها برای رفع نقص به شهرداری عودت داده می‌شود که این فرآیند بسیار زمان‌بر است. اما در روش استفاده از سامانه طرح شهر هوشمند، بعد از ثبت درخواست، تمام مراحل به‌طور برنامه‌ریزی شده و دقیق و درمدت زمان معین از طریق سامانه هوشمند انجام می‌شود، در این روش امکان اشتباه تقریبا به صفر رسیده‌ است و باعث کاهش خطای انسانی و افزایش سلامت اداری در پرونده‌ها می‌شود.

 

کوتاه‌شدن زمان رسیدگی
حسینی از دیگر پیمانکاران ساختمانی که درحال استفاده از سامانه شهر هوشمند است، با اشاره به پروسه طولانی پیگیری و رسیدگی به پرونده‌های ساختمانی از جمله صدور پروانه می‌گوید: تشکیل پروانه، دستور صدور بازدید، بررسی گزارش فنی و کاربری ملک، دستور نقشه، طراحی نقشه، پرداخت عوارض شهرداری، تهیه مدارک پیش‌نویس و چاپ پروانه، بخشی از مراحل صدور پروانه ساختمان است و دریافت پروانه تازه به‌منزله شروع عملیات ساخت‌وساز است. بدیهی است طی‌کردن این مراحل و سر و کله زدن مدام با کارمند شهرداری، ناظر، دفاتر خدمات و... انرژی زیادی را از انسان می‌گیرد، اما در شیوه شهرداری الکترونیک، مراجعان برای امور مختلف ثبت درخواست کرده و بعد از دریافت کد رهگیری و شماره پیگیری، در منزل و از طریق سایت مربوط مراحل پرونده خود را پیگیری کرده و موانع را برطرف می‌کنند. این مهم باعث می‌شود ازدحام در ساختمان‌های اداری و تقابل مراجعان با کارمندان نیز کاهش یابد.

 

کاهش ترافیک و آلودگی هوا
صفری‌ با اشاره به مشکل ترافیک و آلودگی هوا‌ در کلان‌شهر مشهد می‌گوید: یکی از مشکلات مهم در کلان‌شهرهای ایران، وجود ترافیک سنگین، تصادفات و آلودگی هوایی است که منشأ اصلی آن تردد بیش از حد شهروندان برای انجام امور اداری و شهری بوده است. آن‌طوری که کارشناسان آموزش‌دهنده سامانه شهر الکترونیک می‌گویند، می‌توان با نصب نرم‌افزار شهر هوشمند(اپلیکیشن شهر من) بر روی گوشی همراه یا سیستم‌های منازل، تمام مراحل رسیدگی و پیگیری به پرونده را از منازل پیگیری‌ کرد و دیگر احتیاجی برای حضور فیزیکی در شهرداری نیست، به طور قطع اجرای این طرح در تمامی مناطق  شهری مشهد، محاسن متعددی از جمله کاهش تردد خودروها و رفت وآمدهای بی‌مورد، کاهش ترافیک، کاهش آلودگی هوا و صرفه‌جویی در سوخت‌های تجدیدناپذیر را به همراه خواهد داشت.

 

گلایه‌های شهروندان
قدمگاهی از مراجعان به شهرداری الکترونیک معتقد است با اجرای طرح شهر هوشمند و حذف ارتباط بین ارباب رجوع و کارشناسان، عملا پروسه پرونده‌های ساختمانی بسیار زمان‌بر شده‌ است.وی ادامه می‌دهد: در گذشته روال به این‌گونه بوده که ارباب رجوع درخواست خود را نزد دفاتر پیش‌خوان یا کارگزاری‌ها ثبت کرده و با ارجاع به قسمت‌های مختلف با حضور در شهرداری منطقه و ملاقات کارشناس شهرسازی، مدیر درآمد، معاونت شهرسازی و... علاوه‌بر پیگیری پرونده‌ها، ایرادات احتمالی در مسیر پروژه را نیز با راهنمایی کارشناسان شهرداری برطرف  می‌کرد.
بابایی از دیگر پیمانکاران ساختمانی است که علاوه‌بر طولانی‌شدن پروسه پرونده‌های ساختمانی از عدم جواب‌گویی کارشناسان به تماس‌های تلفنی، مشخص‌نبودن زمان دقیق برخی فرآیندها و بازدیدها مانند هیئت پارکینگ، هیئت فنی و عدم اطلاع‌رسانی و آموزش دقیق شهروند الکترونیک نیز گلایه کرده و می‌گوید: درگذشته اگر خللی در مسیر پرونده اتفاق می‌افتاد با یک‌بار مراجعه حضوری نزد کارشناسان و مدیران برطرف می‌شد، حال آنکه در شهرداری الکترونیک دیدار با معاون شهرسازی یا رئیس درآمد خودش معضلی است و چندین روز به طول می‌انجامد.

 

اجرای درخواست‌ها به نوبت
سرپرست معاونت شهرسازی شهرداری منطقه12، با بیان این مطلب که پرونده‌های ساختمانی و ارائه خدمات به ارباب رجوع براساس نوبت و به‌ترتیب تاریخ ثبت درخواست و ارجاع به کارتابل کارشناس رسیدگی می‌شود، خاطرنشان کرد: در گذشته روال براین بود که شهروندان در شهرداری منطقه و نزد کارشناس مربوطه حاضر شده و با اصرار و سماجت، کارشناس را مجاب به راه‌اندازی پرونده کاری خود می‌کردند که این معضل باعث بی‌نظمی، تضییع حقوق برخی شهروندان، رویارویی و بگومگوی ارباب رجوع با کارشناسان و احتمال خطا و اشتباهات در پرونده‌ها می‌شود، درحالی که در شهرداری الکترونیک کارشناسان به دور از هیاهو، فشار ارباب رجوع و با رعایت نوبت، به انجام امور محوله خواهند پرداخت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->