بیگانگی طالبان با دیپلماسی | پافشاری کابل بر پایان کار سرکنسول افغانستان در مشهد نخبگان افغانستانی از جایگاه امام خمینی (ره) در جهان اسلام گفتند تسهیلات جمهوری اسلامی ایران برای زائران افغانستانی اربعین ۱۴۰۳ مهاجران افغانستانی محله گلشهر در مراسمی یاد شهید رئیسی را گرامی داشتند نماینده افغان تبار پارلمان استرالیا پس از محکومیت جنایات اسرائیل استعفا داد احتمال بارندگی شدید در ولایت‌های بدخشان و نورستان (۱۰ خرداد ۱۴۰۳) واکنش وزارت خارجه به درخواست طالبان برای تغییر کادر سرکنسولگری مشهد | منطبق با روش‌های بین‌المللی اقدام کنید تیم ملی فوتسال افغانستان آنالیزور اسپانیایی به خدمت گرفت ساعت کاری مرز ماهیرود افزایش یافت | رشد وزنی ۹۰ درصدی صادرات به افغانستان از مرز ماهیرود عبدالله عبدالله از کمک‌های ایران به مردم افغانستان قدردانی کرد تیم ملی فوتسال افغانستان قبل از جام جهانی در ۳ تورنمنت شرکت خواهد کرد آمریکا و آلمان درباره پیوستن اوکراین به ناتو هشدار دادند برنامه بازی‌های تیم ملی فوتسال افغانستان در جام جهانی ازبکستان طرح پوشش بیمه‌ای اتباع و مهاجرین خارجی مجاز ساکن ایران آغاز شد سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: در جام جهانی همه راه‌ها به تیم‌های بزرگ ختم می‌شود سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: برای شگفتی سازی به جام جهانی می‌رویم کاظمی‌قمی در مشهد: از هر ابتکار و پیشنهادی در راستای رشد افغانستان حمایت می‌کنیم + فیلم حسین شمس: به تیم ملی فوتسال افغانستان خوش‌بینم، آنها سرنترسی دارند تیم ملی افغانستان در جام جهانی فوتسال با آرژانتین، آنگولا و اوکراین هم‌گروه شد برنامه جهانی غذا: سیل در افغانستان به ۸۰ هزار نفر آسیب رسانده است
سرخط خبرها

ملازهی: راه آهن خواف- هرات می‌تواند آسیای مرکزی را از انزوای جغرافیایی خارج کند

  • کد خبر: ۵۲۵۳۷
  • ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
ملازهی: راه آهن خواف- هرات می‌تواند آسیای مرکزی را از انزوای جغرافیایی خارج کند
ملازهی کارشناس مسایل افغانستان و منطقه تاکید کرد: ساخت خط آهن خواف - هرات همکاری جدی منطقه‌ای و دو جانبه است که می‌تواند کل آسیای مرکزی را از حالت انزوای جغرافیایی خارج کند.

به گزارش شهرآرانیوز - پیرمحمد ملازهی با اشاره به افتتاح خط آهن خواف - هرات با بیان این که این پروژه بخشی از پروژه بزرگ همکاری های مشترک در چابهار است و اهمیت آن از این زاویه قابل توجه است افزود: واقعیت این است که این پروژه در منطقه‌ای انجام میشود  که به لحاظ تاریخی در حوزه تمدن ایرانی- اسلامی است و متاسفانه این حوزه خیلی تاکنون مورد توجه دولتمردان قرار نگرفته است. در زمان آقای حامد کرزی تلاش شد که تلویزیون مشترکی میان ایران، افغانستان و تاجیکستان ایجاد شود اما موانعی بود و این کار انجام نشد.

 

وی ادامه داد: از این رو، ساخت خط آهن مذکور همکاری جدی منطقه‌ای و دو جانبه است که می تواند کل آسیای مرکزی را از حالت انزوای جغرافیایی خارج کند و مسیر ترانزیت انرژی و تجارت را از مسیر سنتی قبلی به سمت ایران برگرداند و چابهار را به مرکز اصلی تجاری در منطقه که به آب‌های آزاد دسترسی دارد تبدیل کند. اگر این افتاق بیفتد، موقعیت ژئوپلتیک ایران را به نحو محسوسی افزایش می دهد و ایران را به منطقه آسیای مرکزی، شرق آسیای چین، آسیای جنوبی و خاورمیانه وصل می کند و این مناطق را نیز به یکدیگر متصل می کند که به این شکل وضع ایران در منطقه در ابعاد مختلف ارتقا می‌یابد.

 

این کارشناس مسایل افغانستان و منطقه اظهار کرد: علاوه بر این افتتاح و ساخت این خط آهن به لحاظ اقتصادی منافع زیادی برای هر دو کشور ایران و افغانستان دارد و بخصوص بخش‌های شرقی ایران که تا حدود زیادی به لحاظ اجتماعی و اقتصادی توسعه نیافته هستند را رونق می‌دهد. هم چنین این تعامل و همکاری می‌تواند تاثیر زیادی بر امنیت منطقه و افغانستان داشته باشد.

طالبان به لحاظ قومی چندان در منطقه هرات قدرت قوی ندارند

وی درباره نگاه طالبان به این روابط و توسعه همکاری‌های افغانستان با ایران و دیگر کشورهای همسایه اظهار کرد: از لحاظ سیاسی طالبان در قطر خودش را شناسانده است و دیگر به عنوان یک گروه شریک در قدرت محسوب می‌شود از این رو طبیعی است که آنها هم از این توسعه و همکاری ذی نفع هستند. در عین حال باید گفت که طالبان به لحاظ قومی چندان در منطقه هرات قدرت قوی ندارند و منطقه تسلط آنها در جنوب افغانستان است. هرات منطقه ای فارس زبان است و فکر می کنم در این مرحله دولت مرکزی و مردم هرات و مزار شریف از این مساله منفعت خواهند داشت.

 

این کارشناس مسایل افغانستان با بیان این که افغانستان متاسفانه از توسعه خطوط راه آهن با توجه به شرایط اشغال این کشور و جنگ های داخلی بی بهره بوده است گفت: بعد از اشغال این کشور تلاش شده است تا خطوطی را برای انتقال انرژی و برق ایجاد کنند که هنوز به نتیجه نرسیده است.

 

وی گفت: ساخت خط آهن خواف - هرات بخشی از پروژه چابهار است و باید گفت که این پروژه تا کنون توفیق نسبی داشته است. ساخت این خط آهن به دلیل مشکلات جنگ و اشغال خارجی و مسایل دیگر ده سال طول کشیده است در عین حال معتقدم اگر این اقدامات انجام شود همه طرف ها از آن سود خواهند برد.

 

منبع: ایسنا

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->