آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) کپی برابر محرومیت؟ | نگاهی به ماجرای کپی‌برداری از یک نمایشنامه و واکنش‌ها به حکم شورای نظارت بر تئاتر مشهد کنسرت «پازل» روی صحنه سالن میلاد + زمان برگزاری آلبوم شریفیان در میان بهترین‌های سال ۲۰۲۴ مجله سانگ لاینز آلبوم «برهان من» منتشر شد ویژه‌برنامه‌های تلویزیون در ۱۴ و ۱۵ خرداد + زمان پخش مهران مدیری با «ساعت ۶ صبح» در راه سینما «جان برنساید» نویسنده اسکاتلندی درگذشت فراخوان هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» منتشر شد + جزئیات بهروز افخمی «فرزند صبح» را به هوش مصنوعی می‌سپارد همه‌چیز در مورد سریال «در انتهای شب»، سریال جدید پارسا پیروزفر + بازیگران، خلاصه داستان و زمان پخش این جای خالی دیگر پر نمی‌شود ماه آسمان نگارگری | درباره استاد «رضا بدرالسما» مروری بر فروش فیلم‌های سینمایی خراسان رضوی در هفته‌ای که گذشت (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) از «تگزاس ۳» تا «خجالت نکش ۲» | رقابت در گیشه سینما‌ها داغ‌تر می‌شود نبشتن ز گفتن فزون‌تر شناس برگ‌های تازه‌ای برای عشاق علوم انسانی | گذری بر فهرست تازه‌های نشر در هفته‌ای که گذشت (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) برنامه های رادیو به مناسبت ایام ارتحال رهبر کبیر انقلاب + زمان پخش
سرخط خبرها

درباره مجموعه‌داستان «کابوس‌های حضرات والامقام» نوشته برتراند راسل

  • کد خبر: ۴۱۴۲۰
  • ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸
درباره مجموعه‌داستان «کابوس‌های حضرات والامقام» نوشته برتراند راسل
«کابوس‌های حضرات والامقام» درباره کابوس‌های شخصیت‌هایی واقعی و در قالب داستان‌هایی مملو از کنایه‌ها و انتقادات جالب راسل به فضای فرهنگی یا اجتماعی است. نویسنده با ارجاعاتی به جهان بیرون متن، والامقام‌ها و رفتارشان را به تمسخر می‌گیرد.
فرشاد جابرزاده | شهرآرانیوز - از میان جوایز حساسیت برانگیز نوبل ادبیات یکی جایزه‌ای بود که به برتراند راسل، فیلسوف شهیر انگلیسی، در سال ۱۹۵۰ میلادی اعطا شد. منتقدان این رخداد تا امروز بر آن اند که نوبل ادبیات باید به نویسنده‌ای داده شود که عمده شهرت و موفقیتش را مدیون ادبیات باشد، نه عرصه‌های دیگر. این گونه می‌نماید که استدلال آن‌ها تا حد زیادی پذیرفتنی است و راسل را بیشتر به عنوان فیلسوف، جامعه شناس و ریاضی دان می‌شناسند تا داستان نویس. آکادمی نوبل نیز علت انتخاب او را نه تخیل روایی و قدرت آثار داستانی اش، بلکه تلاش و ایثار او برای دفاع از آرمان‌های انسانی و اندیشه صلح جویانه اش بیان کرده است، نکته‌ای که خود بر انتقاد‌ها صحه می‌گذارد و به ما متذکر می‌شود که انتظارمان از راسل داستان گو نباید به اندازه راسل فیلسوف باشد. با این همه، به عقیده نگارنده این متن، برتراند راسل در قامت نویسنده نیز حرف برای گفتن دارد.
 
«کابوس‌های حضرات والامقام» درباره کابوس‌های شخصیت‌هایی واقعی و در قالب داستان‌هایی مملو از کنایه‌ها و انتقادات جالب راسل به فضای فرهنگی یا اجتماعی است. نویسنده با ارجاعاتی به جهان بیرون متن، والامقام‌ها و رفتارشان را به تمسخر می‌گیرد. برای نمونه، در دومین داستان مجموعه، «کابوس آقای بودلر»، راسل کابوس مردی را روایت می‌کند که سانسورکننده آثار شکسپیر بوده، مردی که مجموعه‌ای تصحیح شده از آثار تراژدی نویس بزرگ برای خانواده‌ها منتشر کرده است و در کابوس هایش همسر او سراغ نسخه اصلی نمایش نامه‌های شکسپیر می‌رود. انتقاد‌های راسل در این داستان به خفقان فرهنگی و ادبی برآمده از تفکری است که آثار شکسپیر را باعث انحطاط فکری جوانان می‌داند. جالب آن است که داستان بعدی ِ مجموعه تمام شخصیت‌های نمایشنامه‌های شکسپیر در برزخ نشسته اند و درباره امیال و عقده‌های خود حرف می‌زنند و هریک به گونه‌ای از دست جناب شکسپیر بزرگ عصبانی است! برخی داستان‌های این مجموعه به گونه‌ای است که اگر از پیشینه و ارجاعات فرامتنی آن‌ها -مثلا ارجاع به تراژدی‌های شکسپیر یا اوضاع سیاسی قرن بیستم- باخبر باشیم لذت خواندنشان دوچندان خواهد شد. البته مترجم پانویس‌های خوبی برای کتاب نوشته است که به درک لایه‌های داستان‌ها کمک می‌کند. دو داستان دیگری که به گمان نگارنده، قدرت نویسندگی فیلسوف نامدار را نشان می‌دهد، نخست داستانی است که دو دانشمندْ روبات‌ها را به آرامی جایگزین بشر می‌کنند و در نهایت به نظاره انقراض انسان می‌نشینند، و دیگری کابوس الهی دانی است که در روز داوری درمی یابد راجع به انسان چیزی نمی‌داند.
 
«کابوس‌های حضرات والامقام» مجموعه داستانی خلاقانه از جناب فیلسوف است، داستان‌هایی که با نثر ادیبانه برتراند راسل و جهان بینی ویژه اش همراه می‌شود و مطالعه شان عیش مدام خواهد بود. این کتاب را سال گذشته انتشارات مانیا هنر با ترجمه محمود رافع در ۱۷۰ صفحه به چاپ رسانده است.
 
 

کتاب‌های دیگر
 
 
 
 
 
 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->