استاندار خراسان رضوی: اتاق بازرگانی خاستگاه تصمیم‌سازی اقتصاد استان است پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | روند بازار طلا و سکه کاهشی است؟ پیش‌بینی بورس برای فردا دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | بی‌اعتنایی بازار سهام به اصلاحیه مالیاتی واریز ۸ میلیون تومان حج به حساب چه زائرانی بوده است؟ ریزش قیمت خودرو‌های داخلی و خارجی در بازار امروز | کدام خودرو ۷۰میلیون تومان پایین آمد؟ (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) زمان واریز مرحله سوم سود سهام‌عدالت مشخص شد | اعلام جزییات واریز سود سهام‌عدالت متوفیان ماجرای خرید و فروش کارتن‌ لوازم خانگی کره‌ای با قیمت‌های میلیونی چیست؟ قیمت شکر افزایش یافت (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) فروش ۴ تن طلا در ۲۵حراج | نیم تن طلا امروز فروخته شد (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) طرح فروش محصولات سایپا از روز چهارشنبه (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز می‌شود + جزئیات رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد: حدود ۲۰۰ واحد صنفی طلا فروش همچنان پلمب هستند الزامات حضور موثر ایران در آینده بازار و اقتصاد افغانستان خام‌فروشی؛ سهم ایران از صادرات ۹۸ درصدی زعفران به جهان سقف هر کارت آزاد سوخت ۷ هزار لیتر است | سوخت‌گیری با کارت شخصی به ۸۰ درصد رسید حمایت مهم شاخص کل از دست رفت + نمای پایانی بورس (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) مقایسه وضعیت سد‌های خراسان رضوی با سد‌های کشور، در سال آبی ۱۴۰۲ آخرین قیمت مدل‌های آیفون در بازار (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ایران بنزین یورو۵ تولید می‌کند فرماندار مشهد: تکمیل پروژه‌های انتقال آب به مشهد نیازمند تامین اعتبار کشوری است منتظر واریزی بزرگ دولت در خردادماه باشید + جزئیات قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشکلات صنف طلافروشان مشهدی پیگیری شده و رفع پلمب مغازه‌ها آغاز شد (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاهش ۴۰۰ هزار تومانی قیمت سکه تمام | حباب سکه کمتر شد (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (یکشنبه، ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | نوسانات همچنان گریبان‌گیر بازار خودرو (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) بررسی وضعیت رهن و اجاره آپارتمان در منطقه ارشاد مشهد (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۳ واحد صنفی موبایل فروشی در مشهد
سرخط خبرها

روشنک: جهش تولید برمبنای دوپینگ دولتی نباشد

  • کد خبر: ۳۰۳۴۴
  • ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۹
روشنک: جهش تولید برمبنای دوپینگ دولتی نباشد
گفتگو با محمدحسین روشنک، رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان در مورد راهکار‌های تحقق شعار سال
فرزانه شهامت/شهرآرانیوز - تسهیلات بانکی با نرخ سود پایین را می‌توان پای ثابت پیشنهاد‌های بخش خصوصی، اعم از واقعی و خصولتی، برای حمایت از تولید به‌شمار آورد. با وجود این، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی معتقد است اگر مبنای تحقق شعار امسال بر دوپینگ دولتی باشد، جهش تولید حاصل‌شده، پفکی خواهد بود.
محمدحسین روشنک در گفتگو با شهرآرا منظور خود را بیشتر توضیح می‌دهد و می‌گوید: اینکه همه کسب‌و‌کار‌ها به دنبال دریافت دوپینگ‌های دولتی اعم از تسهیلات و غیر آن باشند، مثل آن است که انتظار داشته باشیم در یک مسابقه دو‌و‌میدانی، جلوی تمام رقیبان گرفته شود تا ما بتوانیم خوب بدویم و برنده شویم.
او با تأکید بر اینکه چنین سیاست‌هایی ناموفق‌ترین راه حمایت از تولید است و راه به جایی نخواهد برد، خودروسازی را مثال می‌زند و ادامه می‌دهد: نتیجه این سیاست می‌شود صنعت خودروسازی که با سال‌ها یارانه‌خوری، در شرایطی قرار دارد که اگر با عوارض ۲۰۰ درصدی به خودرو خارجی مجوز واردات داده شود، با مشکل مواجه خواهد شد. روی دیگر سکه این یارانه دادن‌ها، مجبور کردن مردم به استفاده از خودرو‌هایی با کیفیت پایین‌تر و قیمت بالاتر از خودرو‌های روز دنیاست. این دست صنایع روزی هم که قرار باشد وارد تجارت آزاد با دنیا شوند، اعتبارشان از بین می‌رود و از صفحه روزگار حذف می‌شوند. او مثال بعدی خود را این‌طور بیان می‌کند: در لزوم مبارزه با قاچاق، تردیدی وجود ندارد، اما باید سوی دیگر این قضیه را هم دید و پرسید چطور یک یخچال یا وسیله صوتی‌تصویری محصول کره و ژاپن از کردستان عراق با کولبری وارد کشور می‌شود، با پذیرش ریسک قاچاق و کرایه حمل به تهران و از آنجا به مشهد منتقل می‌شود؛ با این تفاصیل باز هم می‌تواند بازار تولید داخل را دچار آسیب کند؟ این‌ها نشانه‌های رقابت‌پذیر نبودن برخی تولیدات داخلی است و با حفظ این وضعیت، جهش تولیدشان بادکنکی خواهد بود. روشنک محصولات کشاورزی را از نمونه‌های موفق و رقابت‌پذیر کشور می‌داند و اضافه می‌کند: امروز خشکبار، میوه، گندم، مرغ، تخم‌مرغ، شیر و گوشت قرمز تولید داخل با تولیدات دیگر کشور‌ها از نظر کیفی قابل رقابت است. به خودکفایی هم رسیده‌ایم و امکان صادرات داریم. این‌ها از جمله مزیت‌هایی است که باید برای جهش تولید بر رویشان متمرکز شد. رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان‌رضوی ساختمان‌سازی و صنایع وابسته را نمونه‌ای دیگر از صنایع خودکفا با محصولاتی قابل رقابت با دنیا می‌داند و می‌گوید: نباید با تقلید از دیگر کشور‌ها در صنایعی که مزیتی در آن‌ها نداریم سرمایه‌گذاری و تسهیلات را تلف کنیم، بلکه باید به صنایع مزیت‌دار نیز صنایع کوچک و متوسطی که بدون دریافت وام موفق به ایجاد رونق شدند توجه و ضمن حمایت از آن‌ها برایشان برنامه‌ریزی و تعریف افق کنیم. روشنک می‌گوید: منتسب کردن تمام مشکلات تولید به تحریم از جمله بالابودن قیمت تمام‌شده آن هم در شرایطی که کارگر، ماده اولیه، انرژی و... در کشور ما ارزان‌تر از دیگر کشورهاست، سوء استفاده از واژه تحریم است. ریشه این دست آسیب‌ها به مدیریت برمی‌گردد و اینکه صنایع عمدتا خصولتی به حیاط خلوت برخی مسئولان تبدیل شده است و تا کسی می‌خواهد اعتراض کند و حرفی بزند، به او می‌تازند.
او ادامه می‌دهد: اگر بناست از روی دست کشور‌های دیگر نگاه کنیم، خوب است سبک مدیریت، حیاط خلوت نبودن بنگاه‌های اقتصادی، آزادی عمل و نوع حمایتشان از بخش خصوصی را یاد بگیریم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->