سرخط خبرها

سال‌ها دوندگی بی‌حاصل اهالی اروند

  • کد خبر: ۲۹۴۹۷
  • ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
سال‌ها دوندگی بی‌حاصل اهالی اروند
گزارشی از زمین‌های خالی انتهای اروند و مالکانی که اجازه ساخت ندارند
نیکو عقیده/ شهرآرانیوز_«اگر مجبور نباشی می‌آیی اینجا، آخر دنیا! خانه بخری؟»، «کاری که برایشان نفعی داشته باشد سریع انجام می‌دهند، اما وقتی پای آدم‌های مستحق در میان باشد توی کار گره می‌اندازند!»
  این‌ها بخشی از صحبت‌های آدم‌هایی است که سال‌هاست از این اداره به آن اداره برای ساخت خانه در زمین‌های شخصی خودشان دویده‌اند، اما هنوز به جوابی نرسیده‌اند. یکی از این مالک‌ها خانم میانسالی است که رد خستگی ناشی از سال‌ها دوندگی توی چهره‌اش موج می‌زند. سر درد دلش که باز می‌شود به گریه می‌افتد و می‌گوید: «۱۵ سال پیش ١٠٠متر زمین اینجا خریدم. می‌خواستم بسازم و اجاره بدهم تا بعد‌ها هزینه جهیزیه دخترم دربیاید. حالا دخترم چند سالی است عروس شده و این زمین هنوز خالی و بلااستفاده افتاده...»
اینجا که می‌گوید یعنی انتهای اروند ٦٤، مجاور پارکی در نزدیکی مجتمع آموزشی المهدی و ٧هزار زمین خالی که سر دیگر آن مشرف می‌شود به خیابان پورسینا.
۵۰ نفر از ساکنان این منطقه ۱۶ سال پیش این زمین‌ها را صدمتر صدمتر می‌خرند، اما مجوز ساخت از سوی شهرداری نمی‌گیرند.

زمین را از ما بخرید
روز موعود همه زودتر از ساعت مقرر کنار زمین خالی جمع شده‌اند. البته این زمین خیلی هم خالی نیست، حالا گوشه و کنار آن را علف‌های هرز پر کرده‌اند و گندابی پر از لجن که از این سو به آن سو کشیده شده است. چیزی نمی‌گذرد که سر درددل و گله و شکایت مالکان باز می‌شود. می‌پرسم که چرا شهرداری به آن‌ها مجوز ساخت نمی‌دهد؟ یکی از میان جمعیت می‌گوید: «حرفشان این است که کاربری زمین کشاورزی و فضای سبز است! اگر موضوع این است زمین را از ما بخرید و فضای سبز کنید! اگر نمی‌خرید بگذارید ما ساخت و ساز کنیم! همه ما کارگر و اجاره‌نشین هستیم همین ١٠٠متر زمینی که خریده‌ایم تمام چیزی است که داریم.»

تمام دار و ندار ما
«شهرداری همه جا بهانه آستانه‌ای بودن زمین را می‌آورد، اما این زمین نه آستانه‌ای است، نه وقف است و نه قولنامه! چند هکتار زمین شخصی است که حالا مالکان آن آدم‌هایی هستند که دار و ندارشان را برای خرید این زمین‌ها گذاشته‌اند.»
 خانم ترابی یکی از مالکان که سال‌ها در پی اخذ مجوز برای ساخت دوندگی کرده است همه این‌ها را دلیل پیگیری این افراد می‌داند. او که همسری از کارافتاده دارد و حالا خودش با کارگری به‌سختی خرج زندگی را در می‌آورد از چند سال پیش می‌گوید که پس از بار‌ها تلاش و به در بسته خوردن و به بن‌بست رسیدن تصمیم می‌گیرد خودش خانه‌اش را بسازد، اما مأموران شهرداری همان ابتدای کار مصالح او را جمع می‌کنند و می‌برند و او نه‌تن‌ها نمی‌تواند آجری روی آجر بگذارد، بلکه هیچ وقت دستش هم به مصالحی که کلی برای آن‌ها هزینه کرده بوده، نمی‌رسد.

امکان تغییر کاربری وجود ندارد!
هادی لکزی، معاون فنی و اجرایی شهرداری منطقه ۶، اما همه این مشکلات به وجود آمده را ناشی از اطلاع‌نداشتن از موارد قانونی پیش از خرید و سرمایه‌گذاری این افراد می‌داند و می‌گوید: این عزیزان همان زمان قبل از خرید باید به شهرداری مراجعه می‌کردند و استعلام می‌گرفتند. این‌کار را نکردند و، چون دیدند این زمین‌ها مفت به فروش می‌رسد، درجا خریده‌اند و هم خودشان را وارد چالش کرده‌اند و هم شهرداری را! درصورتی که اگر استعلام می‌گرفتند همان ابتدا متوجه می‌شدند که این زمین کاربری زراعی دارد نه مسکونی.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان تغییر کاربری وجود دارد یا خیر، توضیح می‌دهد: لکه‌های شهری در طرح تفصیلی کاربری مشخصی دارند. کاربری زراعی، مسکونی، فضای سبز و... امکان تغییر لکه‌های بزرگ‌مقیاس در طرح ماده ٥ وجود دارد، اما کاربری لکه‌های کوچک مثل همین زمین انتهای اروند٦٤ همیشه ثابت است.
معاون فنی و اجرایی منطقه ۶ در انتها درباره خرید زمین‌ها از مالکان می‌گوید: خرید این زمین‌ها برای شهرداری اولویت ندارد و با این کاربری به درد شهرداری نمی‌خورد! در مسیر هم قرار ندارد و بحث بازگشایی و... هم مطرح نیست. به همین خاطر راه‌حل موجود این است که این عزیزان از کاربری زراعی این زمین استفاده کنند. البته درباره متضررنشدن مالکان، راهکار‌هایی را هم در دستور کار داریم که در حال حاضر نمی‌توانیم جزئیات آن را مطرح کنیم و فعلا در حال بررسی آن هستیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->