برخورد نگاه‌های مختلف | هفتمین نمایشگاه سالانه موسسه عکاسان خراسان‌رضوی افتتاح شد «بیل گیتس» کتاب خاطراتش را منتشر می‌کند «مینو افتاده» نوازنده ویولن و کمانچه درگذشت + علت فوت پخش برنامه «خط سوم» با موضوع «انتخابات در آینه زنان» + زمان پخش «پر» بهترین انیمیشن جشنواره ورونژ شد استوری غم‌انگیز زهرا داوودنژاد برای برادر مرحومش خوانش «ما سه برادریم» اثر رضا صابری در تماشاخانه شمایل مشهد+ زمان اجرا جنگلی با درخت‌های پلاستیکی | نگاهی به سریال «جنگل آسفالت» بازیگر سریال بدل: سخت گیری تلویزیون، فیلم سازان را دچار مشکل می کند فرصتی برای ترکیب تاریخ و کتاب «تنها بازمانده» و «ستاره‌ساز» منتشر شدند صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ وضعیت عمو قناد روی تخت بیمارستان از زبان پسرش + فیلم زمان پخش فصل جدید حسینیه معلی مشخص شد | ترکیب جدید مهمانان در میز ذاکران کیت بلانشت رییس هیات داوران کمرایمیج ۲۰۲۴ شد واکنش مهران غفوریان به جنایات اسرائیل + عکس کتاب «فتوای هسته ای» منتشر شد
سرخط خبرها

کارکرد بی‌نظیر شاهنامه در حفظ و ماندگاری زبان‌فارسی

  • کد خبر: ۲۲۷۸۶۳
  • ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۶
کارکرد بی‌نظیر شاهنامه در حفظ و ماندگاری زبان‌فارسی
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان‌رضوی گفت: اگرچه اشعاری از چند شاعر فارسی‌زبان به جای مانده، اما کارکرد شاهنامه در حفظ و ماندگاری زبان فارسی بی‌نظیر است.

به گزارش شهرآرانیوز، محمد حسین‌زاده در افتتاحیه مراسم بزرگداشت ابوالقاسم فردوسی، اظهار کرد: ٢۵ اردیبهشت روز بزرگداشت فردوسی و پاسداشت زبان فارسی است. این دو مقوله از هم جدا نیست؛ زیرا به‌واسطه نقش‌آفرینی فردوسی ‌و شاهکاری که انجام داده، امروز روز پاسداشت زبان فارسی نیز هست.

 وی افزود: اگرچه قبل از فردوسی هم چند شاعر فارسی‌زبان اشعاری به زبان فارسی سروده‌اند، کارکرد شاهنامه در حفظ و ماندگاری زبان فارسی بی‌نظیر است. فردوسی با سرودن شاهنامه زبان فارسی را حفظ، تثبیت و ماندگار کرد و سپس به نسل‌های بعدی منتقل کرد و سبب شد که  امروز ما نیز به زبان فارسی صحبت کنیم و دارای این گنج باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان‌رضوی گفت: در طول تاریخ، به‌واسطه کشورگشایی برخی پادشاهان و فرهنگ‌دوستی که برخی سلسله‌ها داشتند، زبان فارسی فراتر از مرزهای ایران رفت و امروز، برادران ما در افغانستان و تاجیکستان هم‌زبان ما هستند. واقعیت این است که زبان فارسی در این کشورها نبوده و این زبان تا مرز هندوستان پیش رفته است. اگر امروز از اقبال لاهوری در پاکستان یاد می‌کنیم، به دلیل وجود حکمتی است که در اشعارش نهفته است. امروزه، شرق و غرب ما با زبان فارسی عجین شده‌اند.

وی با اشاره به این موضوع که ما در طول تاریخ، یک دوره عقب‌نشینی داشته‌ایم که دوره قاجار و پهلوی شامل این دوره است، ادامه داد: در این دو دوره، افرادی در کشورهای غربی تحصیل کردند و دچار خودتحقیرپنداری شدند و فکر کردند که پیشرفت‌نداشتن کشور به‌واسطه فرهنگ، زبان و دین است و این عقب‌نشینی ضربات سنگینی را به‌ویژه به حوزه ادبیات وارد کرد و سبب شد واژگانی وارد زبان فارسی شوند.

حسین‌زاده تأکید کرد: با توجه به تحولات امروز در غرب و شرق آسیا و اتفاقاتی که در غزه افتاد، دانشجویان و اساتید در برخی کشورها برای دفاع از آن سرزمین به زبان فارسی شعار می‌دهند؛ زیرا امروز ایران در عرصه اخلاق و دفاع از مظلوم پرچم‌دار جهان شده است و دانشجوی غربی برای دفاع از مظلوم به زبان فارسی شعار می‌دهد.

وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی به‌درستی دو پایه برای رشد و توسعه خود در جهان امروز بنا نهاده و آن‌هم پایه شیعه و ایرانی است. امروز در جامعه‌المصطفی، اگر طلبه‌ای بخواهد درس حوزه علمیه بخواند، اولین شرط این است که درس خود را به زبان فارسی بخواند. دین و فرهنگ ایرانی با هم تطبیق داده شده است.

با توجه به فرمایشات رهبری، ما موظف به تبلیغ اهل‌بیت(ع) هستیم؛ آن‌هم به زبان فارسی، که در این امر موفق عمل کرده‌ایم و باید در علم و تکنولوژی نیز همین‌گونه عمل کنیم.

شایان ذکر است که در این مراسم، از ۴ جلد مجموعه‌مقالات همایش سال ١۴٠٢ رونمایی شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->