خبرنگار سوری: مردم ایران به رئیس جمهور خود اعتقاد داشتند رکوردشکنی و رونق، دستاورد دولت رئیس‌جمهور شهید در هنرهای نمایشی و موسیقی حضور هنرمندان مشهدی در مراسم تشییع پیکر مطهر شهید رئیسی برگزاری «شب خاطره» به یاد «خادمان ملت» چهره غمگین «ابراهیم حاتمی کیا» در مراسم تشییع شهید رئیسی + عکس فیلم‌های شبکه نمایش به مناسبت هفته مقاومت + زمان پخش «جنی ارپنبک» برنده جایزه بوکر بین‌المللی ۲۰۲۴ شد ویدئو | خاطره‌گویی راوی دفاع مقدس در ویژه‌برنامه «سیدابراهیم» ویدئو | روایت وحید یامین‌پور، مجری تلویزیون، از دیدار عجیب مادر یک شهید با شهید رئیسی درباره «لاک‌پشت و حلزون» که پس از گذشت سه سال پروانه نمایش گرفت + بازیگران و خلاصه داستان قطعه «ما بازمی‌گردیم» تقدیم به شهدای خدمت + فیلم عَلَم خدمت شهیدان بر زمین نمی‌افتد «فرمان مرادی» نوازنده و سازنده ساز درگذشت برگزاری کارگاه نقاشی خلاقانه با موضوع شهید خدمت در مشهد (۳ خرداد ۱۴۰۳) سروده شاعر هندی برای رئیس‌جمهور شهید | او صدای ملتی مظلوم بود صداوسیما در تدارک مناظره‌های ریاست جمهوری «قاف تماشا» برای پاسداشت مقام شهید جمهور منتشر شد + فیلم پخش ویژه‌برنامه‌های رادیو در سالروز آزادسازی خرمشهر (۳ خرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نشان فردوسی به حماسه‌گران منتخب حوزه پژوهش اهدا می‌شود

  • کد خبر: ۲۲۷۶۸۳
  • ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۲
نشان فردوسی به حماسه‌گران منتخب حوزه پژوهش اهدا می‌شود
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی گفت: در مراسم گرامیداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، نشان فردوسی به سه منتخب در حوزه حماسه‌پژوهی، حماسه‌سرایی و حماسه‌سازی اهدا می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، محمد‌ حسین‌زاده درخصوص ویژه‌برنامه‌های بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی گفت: کاری که در دو سال گذشته در روز بزرگداشت فردوسی، ذیل کارگروه حکیم صورت گرفته، تبدیل موضوع فردوسی به موضوعی ملی بوده که فرصتی برای نقش‌آفرینی متولیان آن فراهم کرده است.

وی ابراز کرد: در این دو سال، نشست خبری فردوسی در محل انجمن مفاخر کشور برگزار شد. همچنین انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور نقش‌آفرینی پررنگی در همگامی و همراهی دستگاه‌ها و متولیان مختلف ایفا کرد.

داستان‌های شاهنامه با زبان روز و برای نسل جوان مطرح شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: داستان‌هایی که در شاهنامه فردوسی مطرح شده است، باید با زبان‌های به‌روزتر برای نسل‌های نو شامل کودک، نوجوان و جوان بازگو شود که الحمدلله سال‌به‌سال در این حوزه موفقیت‌ها بیشتر می‌شود.

فردوسی، پاسدار هویت ملی ایرانیان است

وی خاطرنشان کرد: فردوسی پاسدار هویت ملی ایرانیان و پاسدار زبان فارسی بود و باید این عِرق و تعصب در تک‌تک ایرانیان نسبت به موضوع فردوسی ایجاد شود.

عضو کارگروه همایش ملی و بین‌المللی حکیم توس به اهمیت و نقش رسانه در جهت معرفی هر‌چه بیشتر این شخصیت بزرگ اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها نقش کلیدی دارند و بسیار می‌توانند در همراه‌سازی مردم نقش‌آفرینی کنند.

وی اظهار کرد: مراسم افتتاحیه همایش ملی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی با عنوان "بازشناسی نقش شاهنامه در سیر فرهنگ و تمدن ایرانی_اسلامی" صبح ۲۵ اردیبهشت ماه در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی و عصر همان روز، در آرامگاه این شاعر نامی در مشهد برگزار می‌شود.

حسین‌زاده با اشاره به اینکه نشان فردوسی به یاد بزرگ‌شاعر حماسه‌سرای کشورمان "ابوالقاسم فردوسی" هر سال به منتخبان اهدا می‌شود، بیان کرد: طبق مصوبه شورای فرهنگ عمومی خراسان‌رضوی، نشان فردوسی در سه حوزه حماسه‌پژوهی، حماسه‌سرایی و حماسه‌سازی، منتخبان خود در سال ۱۴۰۳ را خواهد شناخت و در مراسم گرامیداشت این شاعر بزرگ در ۲۵ اردیبهشت ماه، این نشان اهدا خواهد شد.

عضو کارگروه همایش ملی و بین‌المللی حکیم توس گفت: «حماسه‌ساز» به فردی اطلاق می‌شود که همچون رستم برای ایران افتخارآفرینی کند، «حماسه‌پژوه» نیز کسی است که در حوزه شاهنامه و فردوسی تحقیقات علمی و دانشگاهی داشته باشد و «حماسه‌سرا» هم شخصی است که همچون فردوسی در حوزه‌های شعر، موسیقی، فیلم و داستان برای افتخارآفرینان و قهرمانان کشور حماسه‌سرایی کرده باشد.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی عنوان کرد: منتخبان این نشان ازجمله کسانی هستند که در حوزه‌های علمی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به‌ویژه در حوزه ایثار و شهادت برای کشور افتخارآفرینی کرده باشند.

 عضو کارگروه همایش ملی و بین‌المللی حکیم توس با اشاره به برنامه‌های متنوع هفته بزرگداشت فردوسی، تأکید کرد: امسال و در هفته بزرگداشت حکیم فردوسی، چند فعالیت ویژه انجام خواهد شد. برگزاری نشست‌های تخصصی مختلف با همکاری دانشگاه‌های استان در مشهد مقدس ازجمله این برنامه‌هاست.

وی اضافه کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و حوزه هنری خراسان‌رضوی نیز امسال برنامه‌های متنوعی را برای کودکان و نوجوانان و علاقه‌مندان به شعر و اندیشه حکیم فردوسی تدارک دیده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->