کار شناسایی پهپاد ترکیه‌ای ‌‌در منطقه سقوط بالگرد با مشکل مواجه شد‌  اطلاعیه شماره ۴ ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر قاتل بی رحم پس از ۲۰ سال زندگی مخفیانه در سوئد بازداشت شد همراهی نکردن قشر متوسط جامعه با نهضت افزایش جمعیت متادون سالانه جان ۳ هزار نفر را می‌گیرد ریزش آوار ساختمان در حال تخریب + تصویر (۳۰ اردیبهشت) تمدید ساعات کاری دفاتر ازدواج به مناسبت میلاد حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) کشف ۱۴۰۰ گرم تریاک از معده یک قاچاقچی در بجستان (۳۰ اردیبهشت) سپاه مشهد و اصناف تامین برخی کالاهای ضروری سیل‌زدگان مشهد را برعهده گرفتند ادامه بارندگی و مه تا فرداشب در منطقه حادثه بالگرد رئیس‌جمهور بازداشت زن‌وشوهر کلاهبردار (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) بالگرد حامل ابراهیم رئیسی از چه نوعی بود؟ + تصویر بازدید از موزه‌های تاریخ طبیعی کشور تا سوم خرداد ماه رایگان است پهپاد‌های هلال احمر به محل حادثه بالگرد رئیس جمهور اعزام شدند شهرستان ورزقان کجاست و چقدر با تبریز فاصله دارد؟ منطقه جلفا کجاست؟ عواقب اجاره کارت‌های بانکی پلمب ۱۳ پاتوق خرده فروشان مواد افیونی در مشهد روزگار تلخ مرد مشهدی پس از ۵ ازدواج ناموفق پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (یکشنبه، ٣٠ اردیبهشت ١۴٠٣) | آغاز مجدد بارش باران و رعدوبرق از اواسط هفته
سرخط خبرها

آب نیسان چیست؟ + روش تهیه، خواص و ادعیه

  • کد خبر: ۲۲۶۹۴۲
  • ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۹
آب نیسان چیست؟ + روش تهیه، خواص و ادعیه
از ۲۳ فروردین ماه به مدت ۳۰ روز، ماه هشتم رومی یعنی ماه نیسان است که باران این ایام از سال دارای خواص فراوانی است.

به گزارش شهرآرانیوز، روایات بسیاری نقل شده که بارانی که در ماه نیسان (۲۳ فروردین تا ۲۳ اردیبهشت ماه) نازل می‌شود، چنانچه آداب و دعا‌های آن به درستی خوانده شود، برای فردی که آن را می‌آشامد، مزاج و طبع فصل بهار را به فرد منتقل کرده و آثار شفابخش روحی و جسمی برای او به ارمغان می‌آورد.

خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «وَ هُوَ الَّذی أرسَلَ الرّیَاحَ بُشرَاً بَینَ یَدَی رَحمَتِهِ وَ أنزَلنَا مِن السّماء مَاءً طَهُورَاً» (فرقان:۴۸) او کسی است که باد‌ها را بشارتگرانی پیش از رحمتش فرستاد و از آسمان آبی پاک‌کننده نازل کردیم.

از بعضى از روایات استفاده مى‌شود بارانى که در این ماه از آسمان نازل مى‌شود، خواص و آثار فراوانى دارد و اگر کسى مقدارى از آن را در ظرف پاکى جمع کند و سوره‌ها و دعاهاى زیر را بر آن بخواند، هر کس از آن آب بخورد، از بیمارى‌هاى گوناگون جسمانى و اخلاقى رهایى مى‌یابد و به‌قدرى در این روایت آثار و برکات، براى آن ذکر شده است که انسان در شگفتى فرو مى‌رود.

خواص آب نیسان

همان‌طور که گفته شد، نیسان ماه هشتم رومى است که از بیست‌وسوم فروردین شروع می‌شود و تا سى روز ادامه دارد و زمان جمع‌آوری آب نیسان است. به قدرى در روایات، آثار و برکات براى این آب باران، ذکر شده است که انسان در شگفتى فرو می‌رود.

خداوند نیز در قرآن می‌فرمایند: «وَ یُنَزِّلُ عَلَیْکُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً لِیُطَهِّرَکُمْ بِهِ وَیُذْهِبَ عَنْکُمْ رِجْزَ الشَّیْطانِ وَلِیَرْبِطَ عَلی قُلُوبِکُمْ وَیُثَبِّتَ بِهِ الاْقْدامَ» و آبی از آسمان برایتان فرستاد، تا شما را با آن پاک کند و پلیدی شیطان را از شما دور سازد؛ و دل‌هایتان را محکم، و گام‌ها را با آن استوار دارد».

در خصوص خواص آب نیسان روایات بسیاری آمده است، اما معروف‌ترین آن روایتی است که از رسول خدا(ص) که به نقل از جبرئیل عنوان می‌دارند: نوشیدن آب نیسان درد‌های بدن را از بین برده و درد را از رگ‌ها و استخوان‌ها و همه‌ اعضای بدن خارج می‌کند. کسانی که آرزوی داشتن فرزند را دارند، صاحب فرزند می‌کند. اگر زنی بخواهد فرزند پسر یا دختر داشته باشد و این آب را بیاشامد، به مقصود خود می‌رسد و این همان وعده‌ای است که درآیه ۴۹ سوره شوری به آن بشارت داده شده است: «یهَبُ لِمَنْ یشاءُ إِناثاً وَ یهَبُ لِمَنْ یشاءُ الذُّکورَ أَوْ یزَوِّجُهُمْ ذُکراناً وَ إِناثاً وَ یجْعَلُ مَنْ یشاءُ عَقِیماً» تنها خدا راست ملک آسمان‌ها و زمین، هر چه بخواهد می‌آفریند، به هر که خواهد فرزندان اناث (دختر) و به هر که خواهد فرزندان ذکور (پسر) عطا می‌کند.

طبق این روایت نوشیدن این آب سردرد را برطرف کرده، بیخ دندان را محکم، دهان را خوش‌بو و درد شکم و کمر را تسکین می‌دهد و چکاندن آن در چشم درد چشم را شفا می‌هد. این آب انگل و قولنج را از بین برده و از بیماری‌هایی مانند بواسیر و خارش بدن، آبله، دیوانگی، خوره، پیسی، خون‌دماغ‌شدن، برگشت غذای هضم‌نشده به بدن، کوری، گنگی، لکنت زبان، لال‌شدن، زمین‏‌گیرشدن و آب سیاه چشم در امان است.

نوشیدن این آب دارای اثرات روحی و اخلاقی بسیاری است، همچون به دل و قلب آرامش می‌بخشد، حکمت را به زبان جاری می‏‌سازد، دل را از فهم و دانش پر کرده و هزاران مغفرت و رحمت را شامل حالش می‌کند، غش، خیانت، غیبت، حسد، ظلم، تکبر، بخل، حرص، خشم، دشمنی، سخن‌چینی و فسادکردن در میان مردم را از دل او بیرون می‏کند و دردی که موجب خوردن روزه و کاستی نمازش گردد به او نرسد.

آداب آب نیسان

جهت بهره‌مندی از خواص آب نیسان، آن را در ظرف پاکی جمع‌آوری کرده و هر کدام از سوره‌ها، دعا‌ها و ذکر‌های زیر را هفتاد مرتبه بر آن خوانده و سپس آن آب را هفت شبانه‌روز در دو نوبت صبح زود و وقت غروب به نیت شفا و برآورده‌شدن حاجت می‌نوشند.

سوره‌هاو دعا‌ها

سوره حمد

آیه‌الکرسی

قل یا أیّها الکافرون (سوره کافرون)

سبّح اسم ربّک الاعلى.

قل اعوذ برب الفلق (سوره فلق)

قل اعوذ بربّ النّاس (سوره ناس)

قل هو اللّه احد (سوره توحید)

ذکر‌ها

لا اله الاّ اللّه

اللّه اکبر

اللّهم صلّ على محمّد و آل محمّد

سبحان اللّه و الحمد للّه و لا اله الاّ اللّه و اللّه اکبر

بهترین زمان مصرف آب نیسان

مرحوم ملااحمد نراقی در کتابش نقل کرده هفت روز، صبح و پسین از آن می‌آشامد هر ناخوشی که باشد خداوند عالم شفا می‌دهد و هرگاه در چشم چکاند، ناخوشی چشم را زائل کند و اگر محبوس و زندانی بیاشامد خلاص شود، وسوسه دل ببرد و عداوت و بدگویی مردم را نسبت به آشامنده زائل کند؛ برای افرادی که از مشکل نازایی رنج می‌برند می‌تواند یکی از راه‌های علاجشان در نظر گرفته شود.

هرچند خوردن آب باران در این محدوده زمانی حتی اگر بدون رعایت نکات بالا نیز باشد می‌تواند تأثیر خوبی بر بدن افراد داشته باشد و این به‌علت تأثیر کواکب و صور فلکی خاص در این موقع از سال است، اما ارجح است به‌منظور تأثیر بیشتر و بهتر، رعایت نکات فوق شود تا از ثواب و خواص آن بهره‌مند شد.

مستندات آب نیسان

روایات بسیاری در خصوص باران نیسان نقل شده است، اما هیچ یک از سندیت استواری برخوردار نیست و به شکل مبالغه‌‎آمیزی بر شفابخشی آن تاکید کرده است و چنانچه بخواهیم با عقل سلیم بدان نگاه کنیم با واقعیت‌های علمی و پزشکی تعارض دارد. اما با توجه به تاکید قرآن به شفا‌بخشی آب باران در آیات مختلف عمل به آن ضرری نداشته و می‌توان آن را شفابخش دانست بدان شکل که اگر با باور درونی و اعتقاد راسخ اعمال آن را انجام دهید، در صورت صلاحدید خداوند، بیماری‌ها بهبود یافته وآثار مثبتی بر فرد نمایان می‌شود.

همان‌طورکه در آیه ۱۱ سوره انفال خداوند می‌فرمایند:

«إِذْ یغَشِّیکمُ النُّعاسَ أَمَنَةً مِنْهُ وَ ینَزِّلُ‏ عَلَیکمْ‏ مِنَ‏ السَّماءِ ماءً لِیطَهِّرَکمْ بِهِ وَ یذْهِبَ عَنْکمْ رِجْزَ الشَّیطانِ وَ لِیرْبِطَ عَلی‏ قُلُوبِکمْ وَ یثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدامَ»

بیاد آرید هنگامی که خواب راحت را بر شما فرو پوشاند برای اینکه از جانب او ایمنی یابید و از آسمان آبی می‌فرستاد که شما را به آن آب پاک گرداند و وسوسه و کید شیطان را از شما دور سازد و دل‌های شما را محکم و استوار گرداند و گام‌های شما را استوار بدارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->