بازدید میدانی معاون اول رئیس جمهور از مناطق سیل‌زده مشهد | قدردانی از حضور شبانه‌روزی و خدمت‌رسانی دستگاه‌های دولتی، امدادی و جهادی هوای کلانشهر مشهد امروز «پاک» است (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) تمامی معابر شهری مشهد باز است (۳٠ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم پیام تسلیت شهردار مشهد در پی جان باختن تعدادی از شهروندان در سیل اخیر قدردانی شهردار مشهد از خادمان شهری پس از بارش سیل‌آسای امروز | شهروندان از تردد غیرضروری خودداری کنند + فیلم گزارش ۳۱ نقطه آبگرفتگی معابر در سطح شهر مشهد طی بارندگی امروز (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا مدارس مشهد و خراسان رضوی فردا یکشنبه (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است؟ آماده‌باش نیرو‌های خدمات شهری تا بازگشت کامل مشهد به شرایط عادی + فیلم (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۲۲ میلی‌متر بارش در مشهد طی ۳۰ دقیقه (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد مقدس: آب‌گرفتگی سطح شهر در حال کنترل است + فیلم (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) تاکنون حدود ۵ هزار زائر پیاده وارد مشهد شدند (۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) سرویس‌دهی ویژه مترو مشهد به سمت فرودگاه و راه‌آهن + فیلم (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین وضعیت سرخس پس از بارش باران و جاری شدن سیل از زبان فرماندار | خسارت مالی، نامعلوم (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پس از باران سیل آسا شهر در آرامش نسبی است| خسارت جانی در سیل مشهد نداشتیم(۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) آخرین وضعیت طرقبه و شاندیز پس از بارش شدید باران از زبان فرماندار | یک نفر از مرگ حتمی نجات یافت (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم ترافیک در تمامی معابر شهری مشهد پر حجم است (۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲)
سرخط خبرها

جزئیات طرح پهنه‌بندی حریم شهر مشهد

  • کد خبر: ۲۲۶۳۶۰
  • ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۲
جزئیات طرح پهنه‌بندی حریم شهر مشهد
مطالعات تدوین سند پهنه‌بندی حریم شهر در چارچوب طرح جامع توسعه و عمران شهر مشهد پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان و طی فرایند قانونی تأیید و تصویب درکارگروه امور زیربنایی و شورای برنامه‌ریزی استان، در کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به تصویب رسید.

به گزارش شهرآرانیوز، مطالعات تدوین سند پهنه‌بندی حریم شهر در چارچوب طرح جامع توسعه و عمران شهر مشهد پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان و طی فرایند قانونی تأیید و تصویب درکارگروه امور زیربنایی و شورای برنامه‌ریزی استان، در کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به تصویب رسید تا یک گام دیگر به تأیید و تصویب نهایی این طرح در شورای عالی شهرسازی و معماری نزدیک شویم و به این واسطه توسعه پایدار، حفاظت و صیانت و بهبود کیفیت گستره حریم در همه ابعاد منطبق بر چشم‌انداز این طرح، محقق شود.

 شهردار مشهد با تشریح جزئیات این طرح، بیان کرد: مطابق با این طرح، حریم کلان‌شهر مشهد با مساحت ۸۷‌هزار‌و‌۸۸۰‌هکتار مشتمل بر تعداد ۱۲۴‌سکونتگاه با ۱۸۱‌هزار‌و‌۹۰۰ نفر جمعیت و هسته‌های صنعتی کارگاهی و با برخورداری از فرصت‌ها، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بی‌شماری از جمله توپوگرافی مناسب، عرصه‌های سبز عمومی توسعه‌یافته، زیرساخت‌ها و تأسیسات زیربنایی، زیرساخت‌های تصفیه منابع آبی، فاضلابی و تولید آب خاکستری، شبکه راه‌های دسترسی و منظومه سکونتگاه‌های روستایی است.
محمدرضا قلندر‌شریف افزود: متأسفانه در سال‌های اخیر در خلأ طرح و برنامه مدون از سویی و ناهماهنگی در اقدامات سازمان‌ها و دستگاه‌های مسئول از‌دیگر‌سو، این حریم دستخوش سودجویی عمومی و آسیب‌هایی از حیث تشدید بهره‌برداری از منابع طبیعی، برهم‌خوردن تعادل نظام سکونت، فعالیت، سازمان فضایی، محیط‌زیست و‌... شده است.
وی افزود: در‌همین‌راستا شهرداری مشهد بر آن شد تا سند پهنه‌بندی حریم ذیل اسناد بالادستی را تهیه و تصویب کند.
وی تصریح کرد: چشم‌انداز این طرح رشد و گسترش فعالیت‌های اقتصادی و تأمین معیشت و رفاه عمومی جمعیت ساکن در سکونتگاه‌های روستایی و فراهم‌آوردن شرایط مطلوب زیستی و سکونتی است.

۳ پهنه مهم در طرح پهنه‌بندی

قلندر‌شریف بیان کرد: اساس طرح پهنه‌بندی بر ارکان سازمان فضایی، شامل نقش و عملکرد کریدور‌های اصلی جمعیت‌پذیری پیش‌بینی‌شده برای افق طرح سال‌۱۴۱۰ و جهات و حدود کلی توسعه، استوار شده است.
شهردار مشهد در ادامه افزود: از مهم‌ترین نتایج این طرح می‌توان به تدوین اهداف، راهبرد‌های مداخله، سیاست‌ها و برنامه‌ها، نوع کاربری، پهنه‌بندی فعالیت‌های مجاز و مشروط، پروژه‌های موضوعی و موضعی و ضوابط و مقررات مربوط در قالب سه پهنه اشاره کرد.
وی درباره پهنه‌های یاد‌شده نیز گفت: پهنه اول شامل ریزپهنه‌های منطقه حفاظت‌شده کشف‌رود، عرصه و حرائم آثار و محوطه‌های تاریخی، کمربند سبز، حفاظت کوهستان و حوزه‌های فعالیتی کم، متوسط و زیاد، پهنه دوم شامل کشاورزی ریزپهنه‌های اراضی دیم، اراضی کشاورزی آبی و باغات و اراضی کشاورزی کشت و صنعت و پهنه سوم آبی مشتمل بر دریاچه سد طرق، همه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و حرائم آنها می‌شود.
وی در ادامه به مهم‌ترین رویکرد‌ها و سیاست‌های پیشنهادی پهنه‌بندی حریم اشاره کرد و ادامه داد: این رویکرد‌ها در دو قالب حفاظت و پیشگیری از جمله حفاظت و صیانت از آبخوان مشهد و منابع آبی همچون دریاچه سد طرق، حفظ ارزش‌های اکولوژیکی و اراضی کشاورزی و باغات بهره‌برداری پایدار از منابع کشاورزی و توسعه فعالیت‌های کشاورزی و‌... تبیین شده است.

برنامه عملیاتی برای اجرای سیاست‌ها

قلندر‌شریف با بیان اینکه اجرای سیاست‌های فوق نیازمند برنامه اقدامات عملیاتی است، تصریح کرد: از جمله این اقدامات توسعه و تقویت شبکه معابر در مقیاس کلان، همگام با تقویت شبکه راه‌های محلی و بهبود وضعیت دسترسی از طریق بهسازی معابر فرعی بین روستایی، تقویت حرکت پیاده به مقصد بارگاه حضرت امام‌رضا (ع) به‌صورت کاملا متمرکز و سازمان‌یافته عمدتا در سه مسیر اصلی جاده قوچان-مشهد و نیشابور-مشهد و فریمان-مشهد و‌... است.
وی اظهار کرد: بدون شک اجرایی‌شدن این سیاست‌ها نیازمند تعیین ساز‌و‌کار‌های اجرایی و مدیریتی مناسب مورد‌نیاز برای ایجاد هماهنگی‌های لازم بین عوامل اجرایی سازمان‌ها و نهاد‌های مرتبط، تلاش برای مشارکت هر چه‌بیشتر جوامع محلی، سازمان‌های مردم‌نهاد و افزایش هم‌گرایی‌های اجتماعی و مشارکت شهروندی میان ساکنان روستاهاست.
شهردار مشهد افزود: ممنوعیت صدور هرگونه مجوز برای فعالیت‌های غیرمجاز و اخذ مجوزات قانونی در چارچوب فعالیت‌های مجاز از کارگروه امور زیربنایی و شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان نیز باید مد‌نظر قرار گیرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->