عملیات گسترده هلال احمر در سطح استان خراسان رضوی تسویه ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی تامین اجتماعی سازمان برنامه و بودجه اجرای قانون همسان‌سازی بازنشستگان را به تاخیر نیندازد اطلاعیه اداره‌کل زندان‌های اصفهان درباره «توماج صالحی» آزمون استخدامی آموزش و پرورش برگزار شد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران در جاده‌های خراسان رضوی (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احتمال وقوع سیل و صاعقه در ۷ استان کشور (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو| پیکر هشتمین جانباخته سیل در خراسان رضوی پیدا شد فرماندار نیشابور: تا کنون هیچ خسارت جانی ناشی از سیل گزارش نشده است| برآورد خسارت ۲ هزار و ۸۷۰ میلیارد ریالی در این شهرستان (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام محور‌های مسدود در خراسان رضوی (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنترل کامل انتظامی و امنیتی در منطقه سیل زده سیدی مشهد (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) قصاص؛ مجازات تصادف فوتی بدون گواهینامه است؟ شاهدان دروغگو در دادگاه| آیا مجازات شهادت کذب بازدارنده است؟ بارش شدید باران در شهر‌های خراسان رضوی | محور درگز-کلات مسدود شد افزایش ۳ برابری بارش‌های مشهد نسبت به سال گذشته| آب سد‌های مشهد ۶ درصد افزایش یافت (۲۷ اردیبهشت) اکران تصاویر مشاهیر به مناسبت دهه ادب و حماسه در مشهد خسارت سیلاب به بدنه و لایه‌های زیرین محوطه تاریخی یاریم تپه درگز (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بارش شدید باران در خراسان رضوی | احتمال سیلابی شدن مجدد مسیرها (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) سردردهای میگرنی دومین عامل ناتوانی بشر در جهان است| عضویت ایران در انجمن جهانی سردرد تعطیلی محور‌های گردشگری، تفریحی و بوم‌گردی مشهد تا روز دوشنبه
سرخط خبرها

استعمال دخانیات پیشرفت بیماری «ام‌ اس» را تشدید می‌کند

  • کد خبر: ۲۲۵۱۶۵
  • ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۳
استعمال دخانیات پیشرفت بیماری «ام‌ اس» را تشدید می‌کند
متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: عاداتی مثل سیگارکشیدن و استفاده از قلیان می‌تواند سیر بیماری ام اس را شدیدتر کند و تشدید حملات را در پی خواهد داشت.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر سرور عدوانی درباره باور‌های غلط درباره بیماری ام اس (MS) اظهار کرد: اینکه مبتلایان به این بیماری، نمی‌توانند ازدواج کنند یا فرایند بچه‌دارشدنشان دچار مشکل است، باوری اشتباه است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: با توجه به اینکه بیشتر مبتلایان به ام اس معمولاً در سن پایین درگیر این بیماری می‌شوند یا هنوز به سن باروری نرسیده باشند، ممکن است این موضوع برایشان نگران‌کننده باشد، اما باید گفت این باور از اساس اشتباه است و بیماران مبتلا به ام اس هیچ مشکلی برای ازدواج ندارند و تحت نظر پزشک به‌راحتی می‌توانند مادر یا پدر شوند.

وی درباره احتمال ابتلای فرزندان این افراد به ام اس نیز توضیح داد: مبتلایان به این بیماری باید این نکته را مد نظر داشته باشند که شاید نوزادانی که از پدر و مادر مبتلا به ام اس متولد می‌شوند، ریسک بیشتری از نظر ابتلا به این بیماری در مقایسه با سایر افراد جامعه داشته باشند؛ ولی اصلا به این شکل نیست که این احتمال درصد بالایی را به خود اختصاص دهد.


عدوانی تاکید کرد: این تفکر که اگر مبتلا به ام اس هستید، حتماً نوزاد شما هم با این بیماری متولد می‌شود، از اساس اشتباه و غلط است.

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب با بیان اینکه برخی طیف‌های بیماری ام اس می‌تواند از طریق وراثت منتقل شود، توضیح داد: تا زمانی که آزمایش‌های ژنتیک انجام نشده، هیچ فردی نمی‌تواند درباره ریسک ابتلای بالای سایر افراد خانواده به این بیماری نظر قطعی بدهد.

وی گفت: تعداد پدران و مادرانی که هر دو مبتلا به ام اس بوده‌اند و نوزادی کاملاً طبیعی به دنیا آورده‌اند، کم نیستند.

عدوانی با تاکید بر اینکه فارغ از مسائل ژنتیکی، موضوعات محیطی نیز بر ام اس اثرگذار است، اضافه کرد: علت اصلی این بیماری و خیلی از فاکتور‌های ابتلا به آن هنوز شناخته نشده است.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به باور اشتباه دیگری مبنی بر اینکه ام اس بیماری مختص جوانان است، توضیح داد: اصلاً به این صورت نیست؛ این بیماری در کودکان و افراد بالای ۶۰ یا ۷۰ سال هم دیده می‌شود.

کاهش طول عمر باور اشتباه دیگری درباره مبتلایان به ام اس است که این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب به آن اشاره کرد و افزود: این بیماری طول عمر افراد را کاهش نمی‌دهد. خیلی از افراد زمانی که متوجه می‌شوند به ام اس مبتلا شده‌اند، مبنا را بر این قرار می‌دهند که با اختلال عملکرد عمده مواجه‌اند که این اشتباه است.

وی این موضوع را که الزاماً همه افراد مبتلا به ام اس دچار مشکل شدید در راه‌رفتن می‌شوند یا درنهایت، بینایی خود را از دست می‌دهند، تصور اشتباهی از این بیماری عنوان کرد.

عدوانی توضیح داد: با توجه به درمان‌های نوینی که وجود دارد، بیماری ام اس به میزان قابل‌توجهی کنترل‌شدنی است. شاید در سال‌های دور مثلاً ۲۰ یا ۳۰ سال پیش، درمان قابل‌توجهی برای این بیماری وجود نداشت ولی در حال حاضر بخش عمده‌ای از بیماران به‌طور موفقیت‌آمیز درمان شده و به زندگی عادی برمی‌گردند.

وی گفت: ام اس احتمال حملاتی به سیستم عصبی را در پی دارد یا حتی بیماران به صورت موقتی دچار تاری دید، ضعف اندام‌ها، اختلال تعادل و دوبینی می‌شوند ولی با درمان بموقع، علامت‌ها به میزان بسیار بالایی و در بیشتر موارد به صورت کامل برطرف می‌شود.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: ام اس قابل‌کنترل است و هنوز دارویی نداریم که بیمار استفاده کند و به طور کلی درمان شود؛ به طور مثال بیماران دیابتی تا آخر عمر باید دارو‌های خود را استفاده کنند و اگر دارو را قطع کنند، قطعاً مشکلات جدی خواهند داشت.

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب بیمارستان شهدای تجریش تاکید کرد: ام اس و درمان‌های آن وابسته به درمان موثر در سال‌های اول شیوع بیماری است؛ به این شکل که در صورت تشخیص بموقع، اگر درمان‌ها به‌موقع انجام شود حتی امکان خاموش‌شدن این بیماری نیز وجود دارد یا در آینده فرد مبتلا کمتر دچار عوارض خواهد شد.

عدوانی هشدار داد: مبتلایان به ام اس بعد از درمان و کاهش نشانه‌های بیماری، روند درمان را قطع نکنند به این دلیل که ام اس ماهیت حمله‌کننده دارد؛ شاید مدت‌ها خاموش شود و بعد از مدتی بیمار با حمله‌های بیشتر که کنترل آن مشکل است، مواجه شود.

وی درباره باور اشتباه دیگری با این عنوان که بیماران مبتلا به ام اس نباید اصطلاحاً مواد غذایی را که طبع سرد دارند، استفاده کنند، ادامه داد: از نظر علمی و تحقیقاتی هیچ موضوعی مبنی بر اینکه ماده غذایی در کنترل یا عود بیماری اثر دارد، تایید نشده است، در نتیجه رژیم‌های سخت غذایی می‌تواند بدن بیمار را ضعیف کرده و مانع رسیدن مواد مغذی به بدن شود؛ بنابراین تنها توصیه این است که مبتلایان به ام اس رژیم غذایی سالم داشته باشند.

این متخصص مغز و اعصاب توصیه کرد: عاداتی مثل سیگارکشیدن و استفاده از قلیان می‌تواند سیر بیماری را شدیدتر کند و تشدید حملات را در پی خواهد داشت؛ بنابراین توصیه اکید، ترک مواد دخانی است.

ام اس یکی از بیماری‌های عصبی است که خودایمنی محسوب می‌شود؛ این بیماری درمان قطعی ندارد، اما با روش‌های درمانی مختلف می‌توان آن را بهبود بخشید.

در ایران، بیش از ۱۰۲ هزار بیمار ام اس تحت پوشش صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج قرار دارند و خدمات درمانی رایگان دریافت می‌کنند.

 


 منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->