سازمان ملل: بیش از ۱.۴ میلیون نفر از سودان فرار کرده اند | قحطی در حال نزدیک شدن است لحظه شکار پهپاد آمریکایی بر فراز مأرب یمن + فیلم نفوذ حماس به سرویس‌های جاسوسی اسرائیل بیانیه راهپیمایی میلیونی مردم یمن در حمایت از غزه (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: حج، یک سفر معنوی انسان‌ساز و سرآغاز تحول و تعالی است رئیسی از بندر نوشهر بازدید کرد گلایه امام جمعه موقت تهران از مصوبه مجلس برای تعطیلی شنبه‌ها آیت‌الله علم‌الهدی: سیل اخیر یک بحران غافلگیرکننده بود| ابراز تسلیت به خانواده‌های داغدار مشهد و خراسان رضوی شماره شهدای نوار غزه به ۳۵ هزار و ۳۰۳ تن رسید رئیسی: اقدامات انجام‌شده برای اقتصاد دریامحور در کشور کافی نیست تعیین محل جدید سفارت جمهوری آذربایجان در ایران فرمانده کل ارتش: جهان به دو دوره قبل و بعد از عملیات «وعده صادق» تقسیم شد سفارت رژیم صهیونیستی در استکهلم هدف قرار گرفت روسیه حملات گسترده اوکراین با ده‌ها پهپاد و شهپاد را خنثی کرد گفت‌وگوی تلفنی رئیس جمهور با استاندار خراسان رضوی| پیگیری وضعیت امدادرسانی به سیل‌زدگان تعطیلی محور‌های گردشگری، تفریحی و بوم‌گردی مشهد تا روز دوشنبه (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) روزنامه تایمز اوراسیا از فعالیت ۲۳ گروه بزرگ تروریستی در افغانستان خبرداد درخواست ایتالیا از رژیم صهیونیستی برای پایان عملیات نظامی در رفح رئیسی در مصلی ساری: استفاده از تولید داخل برای ما در اولویت است
سرخط خبرها

عربستان به دلیل اختلاف مرزی قدیمی، از امارات به سازمان ملل شکایت کرد

  • کد خبر: ۲۲۱۹۹۷
  • ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۷
عربستان به دلیل اختلاف مرزی قدیمی، از امارات به سازمان ملل شکایت کرد
عربستان در خصوص اعلام منطقه «الیاسات» به عنوان منطقه حفاظت‌شده دریایی توسط ابوظبی، به سازمان ملل متحد شکایت کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، ریاض در نامه‌ای خطاب به سازمان ملل، ابوظبی را به تجاوز به مرز‌های عربستان متهم کرد؛ زیرا امارات در سال ۲۰۱۹، منطقه «الیاسات» را منطقه دریایی حفاظت‌شده اعلام کرد.

به نقل از عربی۲۱، عربستان در این شکوائیه با اعلام مخالفت خود، تاکید کرده است که اقدام ابوظبی را به رسمیت نمی‌شناسد و هیچ اثر حقوقی برای آن قائل نیست و مطابق با توافق عقدشده بین دو طرف در سال ۱۹۷۴ که طبق قوانین بین‌المللی برای دو کشور الزام‌آور است، به تمام حقوق و منافع خود پایبند است.

در این شکایت‌نامه ذکر شده است عربستان اقدامات انجام‌شده یا پیامد‌های آن توسط دولت امارات را در منطقه «الیاسات» واقع در روبه‌روی سواحل عربستان، به رسمیت نمی‌شناسد.

از سوی دیگر، امارات خواستار تکمیل اجرای ماده پنج توافق‌نامه تعیین مرز‌های زمینی و دریایی بین دو کشور در سال ۱۹۷۴ است.

خبرگزاری رسمی امارات «وام»، پیش از این گزارش کرده بود که الیاسات با فرمان امیری در سال ۲۰۰۵ و به دستور خلیفه بن‌زاید آل‌نهیان، رئیس فقید امارات، تاسیس شد.

منطقه الیاسات علاوه بر اهمیت تاریخی و فرهنگی، به دلیل اهمیت زیست‌محیطی آن متمایز است، زیرا زیستگاه‌های حساسی از صخره‌های مرجانی، جلبک‌های دریایی و سواحل شنی را داراست. عربستان وابستگی این منطقه به امارات را به رسمیت نمی‌شناسد و سال‌هاست بر سر آن مناقشه مرزی وجود دارد و آن را منطقه‌ای با حاکمیت مشترک می‌داند.

در واقع، مناقشه بر سر مرز‌های بین عربستان سعودی و امارات که هر‌ازگاهی آشکار می‌شود، به ثروت نفتی در منطقه الیاسات مربوط می‌شود. منشأ اختلاف به واحه مرزی «البریمی» برمی‌گردد که در زمان اشغال انگلیس، بین عمان و ابوظبی تقسیم شد، در حالی که عربستان روی آن ادعا دارد.

در سال ۱۹۷۴، امارات و عربستان قرارداد جده را امضا کردند که بر اساس آن عربستان، امارات را به‌عنوان یک کشور به رسمیت شناخت و در ازای آن، مجموعه‌ای از زمین‌های نفت‌خیز را در مرز بین دو کشور به دست آورد. عربستان در ازای واگذاری بخشی از واحه البریمی که خواستار آن بود، یک ساحل به طول ۵۰ کیلومتر که قطر را از امارات جدا می‌کند، جزیره «الحویصات» و میدان «شیبة» که بخشی از آن تا امارات امتداد دارد، به دست آورد.

ابوظبی سپس تلاش کرد تا آن اراضی را پس بگیرد، اما ریاض کاملا آن را رد کرد. حتی در سال ۱۹۹۹، امارات با حمایت عمان، کنفرانس وزیران خارجه و نفت شورای همکاری خلیج فارس در عربستان را در اعتراض به عدم تقسیم درآمد‌های حاصل از میدان نفتی شیبة تحریم کرد.

بحران زمانی به اوج خود رسید که ریاض در سال ۲۰۰۹ از ورود اماراتی‌ها به عربستان جلوگیری کرد، زیرا نقشه‌هایی داشت که نشان می‌داد سرزمین‌های عربستان بخشی از امارات است. در سال ۲۰۲۰، «سلطان بن خلیفه»، رئیس امارات با انتشار نقشه‌ای در شبکه‌های اجتماعی جنجال به پا کرد چرا که این نقشه نشان می‌داد منطقه «خور العدید» که تحت کنترل عربستان است، متعلق به امارات است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->