پرداخت حقوق معلمان خرید خدمات و حق‌التدریس به روز شد راه اندازی خط تولید قطره های چشمی در مشهد مشارکت ۳۰۰ میلیاردی مردم خراسان رضوی در مرمت مساجد و آثار تاریخی تداوم بارش باران در کشور تا پایان اردیبهشت ماه فیلم قمه‌کشی در بیمارستان دلفان لرستان | قمه‌کش‌ها شبانه دستگیر شدند واژگونی آمبولانس خصوصی در یزد یک کشته و سه مصدوم بر جا گذاشت (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) اصابت صاعقه جان مرد ۵۰ ساله را در جلفا گرفت(۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) چطور می‌توان از سحر و جادو در امان ماند؟ پنج توصیه برای گفتگو با همسر پرتوقع زندگی با روبان‌های رنگی پاک کردن لکه شیر از روی فرش | برای رفع بوی بد شیر از روی فرش چه کنیم؟ چگونه توت را خشک کنیم که سیاه نشود ؟ | ۴ روش خشک کردن توت سفید در خانه تقویت ۷ عضو بدن با بوییدن گل سرخ علت سفیدک زدن لباس در ماشین لباسشویی و رفع آن چگونه مصرف برق لباسشویی و اتو را کم کنیم؟ اهدای ۸۰ هزار قطعه زمین به خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر | نرخ باروری ثابت مانده است بارش باران شهر‌های خراسان رضوی را فراگرفت (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کسانی که پوست حساس دارند فقط با این روش از ویتامین C استفاده کنند خواص شگفت انگیز روغن دنبه برای پوست | جوانسازی پوست با این روغن پرخاصیت
سرخط خبرها

هشدار کارشناس سازمان غذاو دارو درباره خطر نوشابه‌های رژیمی

  • کد خبر: ۲۲۱۸۸۰
  • ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۳
هشدار کارشناس سازمان غذاو دارو درباره خطر نوشابه‌های رژیمی
کارشناس اداره غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه فاقد کالری بودن نوشابه‌های رژیمی را نباید جدی گرفت در خصوص شیرین‌کننده های مورد استفاده در محصولات غذایی بویژه نوشابه‌های بدون قند توضیحاتی داد.

به گزارش شهرآرانیوز، مهندس معصومه تکلو گفت: چند دهه است که برای مصرف نوشابه‌های گازدار رژیمی، تبلیغات گسترده‌ای جهت کاهش وزن انجام شده است و ادعا می‌شود بجای قند از شیرین‌کننده‌های طبیعی و یا مصنوعی استفاده شده است که فاقد کالری می‌باشند لذا موجب افزایش وزن نمی‌شوند. درصورتیکه همه شیرین‌کننده مانند آسپارتام دارای حد مجاز مصرف روزانه در حد میلی گرم در کیلوگرم وزن بدن می‌باشند که به آن ADI می‌گویند که مخفف انگلیسی "دریافتی قابل قبول روزانه" است.

وی ادامه داد: اگر چه شیرین‌کننده‌های مورد استفاده در محصولات غذایی بویژه نوشابه‌های بدون قند با آخرین استاندارد‌های ملی و بین المللی بررسی شده و با توجه به میزان توصیه شده در محصول مذکور، مصرف می‌شوند، اما باید در نظر داشت که مصرف بیش از آن در روز، احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها و ناباروری را در انسان، افزایش می‌دهد.



کارشناس اداره غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو خاطر نشان کرد: آسپارتام پس از تجزیه در بدن به دو اسید آمینه اسید آسپارتیک و دی فنیل آلانین و متانول تبدیل می‌شود که در بیماران ارثی فنیل کتونوری (PKU)، آنزیم فنیل آلانین هیدروکسیلاز، بدلیل جهش ژنی، غیر فعال می‌باشد، لذا قادر به تجزیه اسید آمینه دی فنیل آلانین در بدن نمی‌باشند و اسید آمینه مذکور در بدن تجمع یافته و منجر به آسیب مغزی و در نتیجه تاثیر بر عملکرد شناختی می‌شود.

تکلو در پایان با هشدار نسبت به اینکه ADI بر اساس بیماری‌های مزمن غیر سرطان، موتاژن بودن، ناباروری و در بعضی از موارد بر اساس سرطان‌زایی تعیین می‌شود؛ تأکید کرد: در برچسب نوشابه‌های گازدار بدون قند حاوی شیرین‌کننده مصنوعی آسپارتام، باید هشدار مربوط به عدم مصرف توسط بیماران فنیل کتونوری درج شود.

منبع: سازمان غذاودارو

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->