پشت‌پرده عجیب تخفیف‌های شگفت‌انگیز مکمل‌ها در داروخانه‌‌ها صرف ۷ درصد از تولید ناخالص داخلی برای جبران خسارت تصادفات جاده‌ای چهار مسیر اصلی در مشهد بر اثر سیلاب همچنان مسدود است (۲۶ اردیبهشت) افزایش تعداد فوتی‌های سیل مشهد به ۴ نفر (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارش‌های رگباری تا دوشنبه + فیلم سیل در مشهد | تعداد جانباختگان مشهد به ۵ نفر رسید (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) کم‌خونی یکی از بیماری‌های شایع در کودکان اهدای اعضای نوجوان مرگ‌مغزی در مشهد، نجات‌بخش زندگی ۷ بیمار شد (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | لحظه پیداکردن دو جان‌باخته سیلاب در پل انقلاب مشهد فوت دو شهروند در سیلاب میدان انقلاب مشهد (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم اورژانس مشهد: ۱۳ شهروند در پی جاری شدن سیلاب مصدوم شدند رئیس سازمان حج: زمان ثبت‌نام عمره هنوز معلوم نیست | پیشاپیش عذرخواهی می‌کنیم! ۸ راهکار برای مقابله با سختی‌های زندگی دیوان عدالت هم شکایت بازنشستگان در مورد افزایش مستمری‌ها را رد کرد (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بهترین رژیم غذایی برای آرتریت یا التهاب مفاصل کدام است؟ بهترین شیوه تربیتی برای مقابله با فحاشی کودکان پیامدهای استفاده از تلفن همراه در سلامت کودکان مستمری فروردین‌ماه مددجویان سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود
سرخط خبرها

آیا شما یک شهروند بافرهنگ هستید؟

  • کد خبر: ۲۲۱۵۹۵
  • ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۷
آیا شما یک شهروند بافرهنگ هستید؟
«فلانی چه قدر با فرهنگ است» عبارتی که هزاران بار آن را شنیده‌ایم. این افراد برایمان قابل احترام و ارزشمند هستند و از مصاحبت با آن‌ها لذت می‌بریم.

به گزارش شهرآرانیوز، ممکن است روزانه با آدم‌های زیادی برخورد کنید، که در همه حال خودشان را از نظر فرهنگ بسیار قبول دارند و فکر می‌کنند بسیار با فرهنگ اند اما واقعا در عمل هم همین گونه هستند. دیدگاه این افراد از فرهنگ چیست؟ تا حالا به این موضوع فکر کردید و اصلا این قضیه برای شما تا چه اندازه مهم است که بخواهید برای آن تلاش کنید. آیا فقط نظر دیگران برایتان مهم است یا به عنوان یک موضوع درونی برایتان از اهمیت بالایی برخوردار است.

با فرهنگ بودن

کلمه ای که در زندگی روزمره بارها و بارها به گوشمان خورده است. وقتی می گوییم فلانی آدم بافرهنگی است. آن فرد برای ما از همه نظر قابل احترام است و با دید دیگری به او نگاه می کنیم و کارهای او برایمان ارزشمند است. و از بودن در کنار آن ها لذت می بریم.

ویژگی های افراد با فرهنگ

دیدگاه افراد درباره با فرهنگ بودن متفاوت است خیلی ها ممکن است از نظر ظاهری کسی را با فرهنگ بدانند مثل نوع پوشش، زندگی خانوادگی، اوقات فراغت، الگوهای کاری و مواردی از این قبیل. اما در مقابل افرادی هستند که بیشتر بعد درونی این موضوع برایشان مهم است مانند احترام به دیگران، مسولیت پذیری و وجدان کاری و...

رعایت همه این موارد اعتبار و ارزش انسانی فرد انجام دهنده  را در نظر دیگران بالا می برد. اما در مقابل افرادی که با وجود ادعاهای فراوان، رعایت این نکات را بی ارزش می دانند. این قضیه تنها به خودش بر نمی گردد بله ممکن است زندگی دیگران را نیز تحت تاثیر قرار دهند در ادامه به مواردی اشاره می شود که از نظر عده ای از افراد ممکن است مهم نباشد اما اثراتی بر زندگی دیگران دارد. 

ریختن زباله

در حال رانندگی در جاده هستید ناگهان می بینید شیشه ماشین کناری پایین می آید و راننده با کمال خونسردی قوطی نوشیدنی خودش را وسط جاده پرت می کند. انگار اتفاقی نیافتاده و به رانندگی خود ادامه می دهد. حالا این قوطی یا هر زباله دیگری علاوه بر آلودگی محیط زیست ممکن است به شیشه ماشین دیگری برخورد کند یا حتی منجر به تصادف شود. در نظر افرادی که رعایت این اصول برایشان مهم است این کار نوعی بی فرهنگی است. و فردی را که این کار را می کند بی فرهنگ می داند.

ریختن زباله در محیط زیست و فضاهای بیرونی برای برخی از افراد کاری عادی است و جمله معروف شهر ما خانه ما مفهومی برایشان ندارد برای مثال جنگل ها و مناطق گردشگری زیادی را می بینیم که از دست این افراد در امان نبوده اند از روشن کردن آتش، شکستن شاخه های درختان، نوشتن یادگاری، ریختن پلاستیک، سفره های یکبار مصرف، پوشک بچه و.... اینها نمونه های کوچکی است که در  بسیاری از مکان ها شاهد آن هستیم. سوال اینجاست واقعا در فکر این افراد چه می گذرد از یک طرف دوست دارند، از طبیعت استفاده کنند و از طرف دیگر هر کاری که برای نابودی آن لازم است انجام می دهند.

احترام به حقوق همسایگان

در دین اسلام احترام به همسایه از اهمیت بالایی برخوردار است تا جایی که پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: احترام به همسایه بر انسان، مانند احترام مادرش است.

امروزه با رواج زندگی شهری و آپارتمان نشینی، از جمله موضوعات مطرح در این زمینه فرهنگ آپارتمان نشینی و رعایت حقوق همسایگان است. حفظ نظافت ساختمان، پرهیز از مزاحمت و ایجاد سرو صدا برای همسایگان، رعایت قوانین مورد تایید همه اهالی ساختمان توسط همسایگان، پرداخت به موقع هزینه های ساختمان، سرک نکشیدن در زندگی یکدیگر و...مواردی هستند که باید رعایت شوند. شاید شما هم خیلی وقت ها از صدای بلند خداحافظی های مجدد و خاطراتی که دم در خانه همسایه در نیمه های شب گفته می شود در امان نبودیدهمسلیگانی که برایشان حفظ حریم همسایه مهم نیست. و اهمیتی برایشان ندارد.

آلودگی صوتی

نیمه های شب ناگهان با صدای آهنگ بلندی که از ماشینی که در خیابان در حال عبور است از خواب بیدار می شوید خیلی عصبانی می شوید و در دلتان به راننده ناسزا می گویید که چه افراد بی فرهنگ و مردم آزاری هستند که این موقع شب، با این صدای نا بهنجار باعث آزار دیگران می شوند. گوش دادن به آهنگ دلخواه ایرادی ندارد اینکه در این ساعت شب و با آخرین صدا بخواهید مزاحم دیگران شوید آیا شما را در زمره افراد بافرهنگ قرار می دهد.

احترام به صف

ایستادن در صف برای اکثر افراد خوشایند نیست اما زمانی که مجبور باشیم باید به حقوق همه احترام بگذاریم.  برای نمونه نانوایی ها  از جمله مکان هایی که ممکن است  با افرادی روبه رو شویم که به اصطلاح خودشان با زرنگی می خواهند زودتر به کارشان برسند و بدون در نظر گرفتن حقوق دیگران بدون نوبت نان بگیرند. از آشنایی با نانوا یا بهانه هایی مانند پیری یا مریضی. در حالی که به نظر خودشان این کار زرنگی است اما واقعا این افراد را از نظر شما  افراد با فرهنگی هستند.

سخن آخر

مواردی که گفته شد ممکن است برای خیلی‌ها در زندگی روزمره اتفاق افتاده باشد و کسی آن را به فرهنگ ربط ندهد اما به نظر می‌رسد فرهنگ در زبان عامیانه از همین چیزهای کوچک شروع می‌شود وقتی حقوق دیگران برایمان اهمیت داشته باشد یا برای محیط زیست و فضاهایی که از آنها استفاده می‌کنیم ارزش قائل شویم. با این کارها هم برای دیگران الگو می‌شویم و این موضوع برای کل افراد پیرامونمان ارزش تلقی می‌شود و هم از نظر بعد انسانی به مدارج بالایی می‌رسیم.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->