حمله پهپادی مقاومت عراق به اهداف حیاتی در بندر ایلات (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | جهان نگرانِ ایران واکنش رئیس مجلس ترکیه به سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور تیم‌های اعزامی باید تا الان به مختصات اعلامی پهپاد ترکیه‌ای رسیده باشند اطلاعیه شماره ۵ ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر مختصات محل دقیق سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور مشخص شد + فیلم و عکس درباره هلی‌کوپتر Bo۱۰۵ که پوتین برای کمک به عملیات تجسس به ایران فرستاد + جزئیات و عکس ۴۷ امدادگر و تجهیزات ویژه روسیه در راه تبریز + فیلم هلال احمر عراق: ۱۰ تیم‌ امداد و جستجو را برای کمک به ایران آماده کردیم کنعانی: کارگزاران دستگاه دیپلماسی برای سلامتی رئیس جمهور و همراهان ایشان دعا می‌کنند همراهان رئیس جمهور در هلی‌کوپتر چه کسانی بودند؟ + اسامی جزئیات جلسه پوتین با سفیر ایران درباره حادثه بالگرد رئیس‌جمهور | سلام من را به رهبر معظم انقلاب برسانید + فیلم بیانیه وزارت امور خارجه درباره حادثه بالگرد حامل رئیس جمهور منتشر شد تماس مراجع عظام تقلید با رئیس دفتر رئیس‌جمهور رصد لحظه به لحظه پهپاد آکینجی در جستجوی هلی‌کوپتر رئیس جمهور + لینک آنلاین جهاد اسلامی: با نگرانی پیگیر سانحه بالگرد رئیس جمهور ایران هستیم سقوط پهپاد رزمی آمریکایی «ام کیو ۹» در مرکز یمن درباره آکینجی، پهپاد ترکیه که برای جستجوی بالگرد حامل رئیس جمهور به ایران آمد + عکس و مشخصات فنی بایدن پس از حادثه بالگرد رئیس جمهور ایران، تعطیلات هفتگی خود را لغو کرد روسیه ۲ هواپیما همراه با بالگردهای ویژه و ۵۰ نیروی امداد حرفه‌ای اعزام می کند
سرخط خبرها

چرا آمریکا قطعنامه آتش بس فوری در غزه را وتو نکرد؟

  • کد خبر: ۲۱۸۸۰۳
  • ۰۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۱
چرا آمریکا قطعنامه آتش بس فوری در غزه را وتو نکرد؟
با شروع عملیات طوفان الاقصی توسط حماس علیه اسرائیل، منطقه خاورمیانه وارد فاز جدیدی از تحولات شد.

به گزارش شهرآرانیوز پس از آغاز این عملیات بود که رژیم صهیونیستی تصمیم گرفت به غزه حمله کند و با ادعای نابودی حماس خون بیش از ۳۰ هزار انسان بی گناه را بر زمین بریزد.

از همان ابتدا حملات اسرائیل با واکنش منفی بسیاری از کشور‌های مسلمان از جمله ایران مواجه شد، اما در مقابل غربی‌ها و در راس آن، آمریکایی‌ها تصمیم به حمایت از اسرائیل گرفتند؛ تصمیمی که با انتقال حجم زیادی از سلاح به اسرائیل همراه بود.

از طرف دیگر گروه‌های موسوم به مقاومت در منطقه نیز وارد درگیری با اسرائیل شدند که حزب الله لبنان و انصارالله یمن ۲ مورد از شاخص‌ترین‌های این گروه‌ها به شمار می‌آیند. درگیری این گروه‌ها تا جایی پیش رفته که انصارالله وارد درگیری مستقیم با آمریکایی‌ها شده است.

با ادامه عملیات نظامی اسرائیل در غزه، آخرین پناهگاه مردم غزه در این منطقه، رفح است؛ جایی که اسرائیل تهدید کرده به آن حمله خواهد کرد، اما ظاهرا این بار آمریکایی‌ها با آن‌ها همراه نشده اند چراکه هزینه‌های انسانی و سیاسی این جنگ روز به روز در حال بالاتر رفتن است و ظاهرا آن‌ها نیز نمی‌خواهند در طرح افراطی رژیم صهیونیستی همراه باشند. از طرف دیگر این جنگ، منطقه را روز به روز به یک درگیری گسترده‌تر نزدیک می‌کند و این چیزی نیست که آمریکایی‌ها خواهان آن باشند.

از دیگر سو با توفیقاتی که اخیرا روس‌ها در جبهه اوکراین به دست آورده اند، غربی‌ها بیم آن را دارند که نبرد اسرائیل با حماس آن‌ها را از تمرکز بر دشمن روسی باز می‌دارد؛ از همین رو احتمالا با فشار بر متحد اسرائیلی شان، می‌خواهند سرنوشت جنگ غزه را به آتش بس ختم کنند.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز جمعه در دیدار با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا عنوان کرد هیچ راهی برای شکست دادن حماس بدون ورود به رفح و حذف بقیه تیپ‌های مقاومت در آنجا وجود ندارد.

همچنین یک مقام ارشد اسرائیلی، روز پنج‌شنبه گذشته تاکید کرد که اسرائیل کنترل شهر رفح را حتی اگر یورش به آن به بروز شکافی در روابط میان تل‌آویو و واشنگتن منجر شود، به دست خواهد گرفت. ران درمر شهر رفح که اغلب آوارگان فلسطینی بی‌سرپناه در جنوب نوار غزه در آن تجمع کرده‌اند را آخرین پایگاه حماس و محل زندگی یک چهارم از اعضای این گروه فلسطینی توصیف کرد.

برنامه ریزی‌های اسرائیل برای حمله به رفح با واکنش‌های گسترده بین المللی همراه بوده است. ایالات متحده علی رغم همراهی همه جانبه با اسرائیل از آغاز جنگ غزه، اعلام کرده است که از حمله زمینی به رفح حمایت نمی‌کند.

به‌تازگی رهبران اتحادیه اروپا بیانیه مشترکی را در اجلاس خود اتخاذ کردند که در آن خواستار آتش‌بس پایدار در غزه شدند. این بیانیه از رژیم صهیونیستی می‌خواهد از عملیات زمینی در رفح خودداری کند و توضیح می‌دهد که «چنین عملیاتی پیامد‌های انسانی ویرانگری خواهد داشت و باید از آن اجتناب شود».

همچنین استرالیا و انگلیس در بیانیه‌ای مشترک با اشاره به احتمال حمله زمینی رژیم صهیونیستی به رفح عنوان کردند: «با توجه به تعداد زیادی از آوارگانی که در این منطقه پناه گرفته‌اند و کمبود فضا‌های امن در غزه، وزرای استرالیا و بریتانیا نگرانی عمیق خود را درباره پیامد‌های بالقوه فاجعه‌آمیز حمله اسرائیل به رفح برای جمعیت غیرنظامی به اشتراک گذاشتند».

وزیر امور خارجه مصر پس از دیدار با همتای آمریکایی‌اش گفت: «اسرائیل نباید هیچ عملیات نظامی در شهر رفح که جمعیت زیادی از آوارگان در آنجا حضور دارند، انجام دهد». وی مصر همچنین خاطرنشان کرد: «ما قاطعانه مخالف کوچاندن فلسطینیان به خارج از اراضی خودشان هستیم و باید ساز و کار‌هایی برای تحقق این اهداف ایجاد کنیم».

قطر، عربستان سعودی و اتحادیه عرب نیز نسبت به تصمیم اسرائیل برای حمله به رفح موضعگیری کرده اند.

وزارت خارجه اردن هم درباره حمله نظامی اسرائیل به رفح هشدار داده است. وزارت خارجه عراق نیز با صدور بیانیه‌ای نگرانی شدید این کشور را از اخبار منتشر شده درباره احتمال حمله رژیم صهیونیستی به رفح ابراز کرد.

گفتنی است که جنبش مقاومت اسلامی حماس نیز طی بیانیه‌ای نسبت به هرگونه حمله ارتش رژیم صهیونیستی به رفح هشدار داد. این جنبش عنوان کرد: «با توجه به اظهارات سران جنایتکار رژیم صهیونیستی مبنی بر تصمیم به تشدید حملات وحشیانه علیه نوار غزه و شهر رفح که مملو از آواره‌های فلسطینی است، ما نسبت به خطرات ارتکاب جنایت گسترده و وحشیانه توسط صهیونیست‌ها در رفح که بیش از ۱.۴ میلیون آواره فلسطینی در شرایط انسانی سخت و ناگوار و در سایه ادامه حملات تروریستی و وحشیانه صهیونیست‌ها در آنجا اسکان داده شدند، هشدار می‌دهیم».

صد‌ها هزار فلسطینی که به شهر کوچک مرزی رفح در جنوب غزه پناه برده اند، مجبور شده‌اند تا بار دیگر به آواره شدن خود فکر کنند، زیرا حمله اسرائیل در پیش است. آوارگان غزه هیچ جای دیگری در امنیت نیستند کل غزه را جنگ و خونریزی فراگرفته است و رفح آخرین پناهگاه مردم بیگناه بود. درست به همین دلیل است که طرح حمله نتانیاهو به این منطقه با موضعگیری قاطع جهان حتی هم پیمانان تل آویو همراه شده است.

نهایتا امروز شورای امنیت سازمان ملل به قطعنامه‌ای که خواستار آتش‌بس فوری در غزه می‌شود، رأی مثبت داد.
شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که خواستار «آتش‌بس فوری در غزه در طول ماه رمضان و آزادی فوری و بی‌قیدوشرط تمام گروگان‌ها» می‌شود، تصویب کرد.

۱۴ کشور به این قطعنامه رأی مثبت دادند و آمریکا هم برخلاف دفعات پیشین، آن را وتو نکرد و رأی ممتنع داد.

«لیندا توماس گرینفیلد» نماینده آمریکا در شورای امنیت مدعی شد «واشنگتن از برقراری آتش‌بس و تسهیل ارسال کمک‌ها به غزه حمایت می‌کند».

او گفت: «ما در حال پیشرفت درباره آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها از غزه هستیم».

دیپلمات آمریکایی که کشورش حامی تمام قد جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه بوده است، مدعی شد چین و روسیه قصد مشارکت در تلاش‌های بشردوستانه در غزه را ندارند.

گرینفیلد گفت: آمریکا با برخی از بند‌های آتش‌بس موافق نبود و به آن رأی مثبت نداد، اما تصویب قطعنامه امروز «بر اهمیت تعهد به صلح در طول ماه رمضان تاکید می‌کند».

الجزیره پیشتر خبر داده بود اعضای غیردائم شورای امنیت به منظور جلوگیری از وتوی آمریکا در جلسه امروز، پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی خود را تعدیل کرده‌اند.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم تهدید کرده بود اگر آمریکا قطعنامه امروز در سازمان ملل را وتو نکند، از سفر هیات اسرائیلی به واشنگتن جلوگیری می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->