در آستانه تاریخ رند (۰۳/۰۳/۰۳) وزارت بهداشت برای متقاضیان سزارین‌های تقویمی خط‌ونشان کشید درباره خبرنگار شهیر فلسطینی که مهمان جشنواره «صبح» است | خون دلی که لعل شد‌ تیم ملی هاکی بانوان کشور در جایگاه پنجم آسیا قرار گرفت مردان و زنان ایرانی سال گذشته در چند سالگی پدر و مادر شدند؟ آشنایی با بیماری‌های شایع زنان و درمان آن اضطراب درونی والدین و چرخه سرنوشت فرزندان نگاهی به کارنامه استاد دانشگاه رادیوی «پکن» که بانویی مشهدی بود | سه میلیون کلمه چینی فارسی شد برنامه‌های جوانی جمعیت از رشد ۱۸ درصدی زایمان‌های سوم به بعد تا پیشگیری از سقط ۴۰۰۰ جنین بانوان بخوانند| عفونت‌های زنان و چند باور اشتباه آمار طلاق پس از ۳ دهه کاهشی شد آسیب شناسی سرودهای تولید شده با تکیه بر «هویت دخترانه» پادکست | بانویی که احیاگر قدیمی‌ترین صندوق پوش مرقد مطهر امام رضا(ع) است شیب نزولی نرخ باروری در کشور متوقف شد خراسان رضوی رتبه نخست کشوری ارائه تسهیلات جوانی جمعیت را کسب کرد راهبرد‌های دستیابی زنان به فرصت‌های شغلی مناسب MRI پیشرفته نارسایی قلبی پنهان در زنان را آشکار می‌کند! رشد استقبال زنان از رمزارز‌ها در سال‌های اخیر افزایش سهم زنان از اشتغال بخش صنعت در ۱۷ استان | معمای اشتغال نیمی از زنان «سیستان و بلوچستان» در صنعت درآمد‌های زیرزمینی مدلینگ به چه قیمتی؟ از تشکیل باندهای مافیایی تا جراحی آرایشگران در خانه! انعکاس هویت فاخر زن در شاهنامه فردوسی
سرخط خبرها
پاسخ به چند پرسش حقوقی در حوزه زنان

پاسخ به چند پرسش حقوقی در حوزه زنان

  • کد خبر: ۲۱۵۸۰۴
  • ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۵
در این مطلب به پرسش‌های حقوقی مخاطبان عزیز شهرآرانیوز توسط کارشناس حقوق پاسخ داده شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، پرسش: دختری مجرد هستم و می‌خواهم بعد از مرگ، ارثیه‌ام فقط به یکی از بستگانم برسد. راه حل چیست؟

پاسخ: بعد از اینکه فردی فوت می‌کند، رابطه وی با اموالش قطع می‌شود و به طور قهری و غیرارادی، اموال و ماترک متوفی به ورثه تعلق می‌گیرد. هیچ فردی نمی‌تواند وارثی را به طور مستقیم از ارث محروم کند مثل اینکه وصیت کند بعد از فوت او به یکی از وارثان چیزی از ماترک نرسد. شخص می‌تواند با وقف یا هبه کردن تمام اموال خود قبل از فوت به صورت منجز (قطعی)، عملا موجب محروم شدن ورثه دیگر از ارث شود.

پرسش: زنی چهل‌ساله هستم و ۱۸ سال سابقه بیمه تأمین اجتماعی دارم. آیا امکان بازنشستگی با ۲۰ سال سابقه را خواهم داشت؟

پاسخ: زنان مشغول به کار در محیط‌های مشمول قانون کار، در صورتی که ۲۰ سال سابقه کار داشته باشند، می‌توانند در چهل‌و‌دوسالگی درخواست بازنشستگی کنند. البته در این شرایط، با احتساب ۲۰ روز حقوق مستمری دریافت خواهند کرد.

پرسش: دختری بیست‌ساله هستم. در ایران بزرگ شده‌ام و در ایران پدر و مادرم را از دست داده‌ام. مدارک ایرانی ندارم. به نظر شما باید چکار کنم؟

پاسخ: برای پاسخ به این سؤال، باید درباره تابعیت پدر و مادر اطلاعاتی داشت و اینکه آیا فرد بزرگ‌شده در ایران است یا در ایران متولد شده است. همچنین به اطلاعاتی درباره مدارک هویتی‌ای که تا‌کنون داشته نیاز است. در هر حال، باید از طریق ثبت احوال اقدام کرد تا راه‌های قانونی پیش رو، در صورت وجود شرایط برای دریافت شناسنامه ایرانی، در اختیار قرار گیرد.

پرسش: با شوهرم درباره تعدادی پیامک دچار اختلاف خانوادگی شدیم. اکنون سؤالم این است. پلیس فتا تا چه زمانی می‌تواند اطلاعات را برگرداند؟ اطلاعات در تلگرام و واتس‌اپ فرق دارد؟

پاسخ: امکان گرفتن پرینت مکالمات پیام‌رسان‌های مجازی و محتوای پیام‌های آن وجود ندارد، چون دیتابیس این پیام‌رسان‌ها در ایران مستقر نیست. در شرایطی خاص و با دستور مرجع قضایی، امکان پرینت ریز مکالمات هست به این معنی که مشخص می‌شود در چه تاریخ و ساعتی با شماره مورد نظر تماس گرفته شده یا پیامک ارسال شده است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.