هشت چکاپ مهم برای بانوان فیلم «زنانی که با گرگها دویده‌اند» اکران می‌شود؟ خزعلی: به دنبال افزایش دورکاری برای مادران شاغل هستیم بازارچه محصولات بانوان کارآفرین در دهه کرامت به صورت کشوری برگزار شد تصاویری بی‌مانند از جلوه‌های هنر در حرم بو می‌کشم طراوت این چشمه‌سار را ندا شهسواری برای سومین بار المپیکی شد گپ‌وگفت با نویسنده‌ای که ۴ کتاب امام‌رضایی دارد | هیچ‌وقت به تکرار نرسیدم گوهرشاد خاتون گزارشی از حضور کاروان «زیر سایه خورشید» در منازل خانواده شهدا | مهمانِ مامان در آستانه تاریخ رند (۰۳/۰۳/۰۳) وزارت بهداشت برای متقاضیان سزارین‌های تقویمی خط‌ونشان کشید درباره خبرنگار شهیر فلسطینی که مهمان جشنواره «صبح» است | خون دلی که لعل شد‌ تیم ملی هاکی بانوان کشور در جایگاه پنجم آسیا قرار گرفت مردان و زنان ایرانی سال گذشته در چند سالگی پدر و مادر شدند؟ آشنایی با بیماری‌های شایع زنان و درمان آن اضطراب درونی والدین و چرخه سرنوشت فرزندان نگاهی به کارنامه استاد دانشگاه رادیوی «پکن» که بانویی مشهدی بود | سه میلیون کلمه چینی فارسی شد برنامه‌های جوانی جمعیت از رشد ۱۸ درصدی زایمان‌های سوم به بعد تا پیشگیری از سقط ۴۰۰۰ جنین بانوان بخوانند| عفونت‌های زنان و چند باور اشتباه آمار طلاق پس از ۳ دهه کاهشی شد آسیب شناسی سرودهای تولید شده با تکیه بر «هویت دخترانه»
سرخط خبرها
سکوی پرتاب منتظران در جهان

سکوی پرتاب منتظران در جهان

  • کد خبر: ۲۱۲۹۰۸
  • ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹
شب‌زنده‌داری نیمه شعبان صرفا مختص شیعه‌ها نیست و اهل سنت نیز این مراسم را برگزار می‌کنند.

یادم می‌آید حدود ۱۰ سال پیش در شب نیمه شعبان خداوند توفیق داد و در مکه بودم و از غروب آن روز، حال و هوای کعبه عوض شد. البته به دلیل اینکه تقویم قمری عربستان با ایران یک روز فرق دارد توجهم به نیمه شعبان در ایران بود و اصلا متوجه شب نیمه شعبان در مکه نبودم. نماز مغرب و عشا را که خواندم دیدم مردم محلی مکه با ظرف غذا و فلاسک چای به طرف مسجدالحرام می‌آیند.

تازه یادم آمد امشب شب نیمه شعبان است و اهل سنت، این شب را شب قدر می‌دانند و همانند شب قدر در ماه رمضان به آن پایبند هستند و اعتقاد به روزه نیمه شعبان دارند. تماشای این صحنه برایم جالب بود که مردم در تدارک این شب هستند. من به همراه دخترم روبه‌روی کعبه نشسته بودیم و مفاتیح کوچکی هم دستم بود. از آن سال‌هایی بود که شرطه‌های عرب مفاتیح را ممنوع نکرده بودند، ولی خب با احتیاط از آن در مکان‌های زیارتی استفاده می‌کردم.

همان‌طور که مشغول عبادت بودم و مناجات شعبانیه را می‌خواندم آداب زیارت در نیمه شعبان را هم از روی مفاتیح برای دخترم توضیح می‌دادم. خانم عرب زبانی که به نظر می‌آمد فرد تحصیل‌کرده‌ای باشد کنارمان نشست. همان‌طور که در حال زیارت بودیم این خانم به ما نزدیک‌تر شد و به کتابی که دستم بود اشاره کرد و آن را طلب کرد.

مفاتیح را با دقت ورق می‌زد و به آن نگاه می‌کرد، گاهی هم به ما نگاهی می‌انداخت. منتظر بودم که مفاتیح را به شرطه‌ها نشان دهد که بگوید غیر از قرآن، این‌ها کتاب دیگری می‌خوانند. روز آخر سفرمان بود و نگران شدم. در دلم گفتم نکند مشکلی برای ما پیش بیاید.

بعد از چند دقیقه با فارسی دست و پا شکسته پرسید این چه کتابی است که شما آن را می‌خوانید؟! من هم با عربی نصف و نیمه‌ای که بلد بودم گفتم اسمش مفاتیح‌الجنان است و دستورات ائمه(ع) و پیامبر گرامی اسلام را دارد و در چنین زمان‌هایی از آن استفاده می‌کنیم و ... . همان‌طور که داشتم برایش توضیح می‌دادم اشک حسرت از چشمان زن عرب زبان جاری شد و گفت: چرا ما این کتاب را نداریم؟!

این مکالمه هیچ‌گاه از یادم نمی‌رود و نگاه آن زن برایم به قدری عجیب بود که هنوز هم برایم زنده است.

ماه شعبان مخصوص ما نیست و گرامی داشتن مولود‌های مبارک در این ایام و لیله‌القدری که در این ماه وجود دارد در واقع سکوی پرتاب برای تولید منتظر واقعی در بین مسلمانان جهان است؛ چراکه آن‌ها به شب قدر بودن شب نیمه شعبان اعتقاد راسخی دارند.

خداوند گُل زمان را برای رحمت واسعه خودش که حضرت مهدی(عج) است انتخاب کرده است. فضیلت ماه شعبان قبل از تولد امام زمان بوده؛ خدا این شب را انتخاب کرده است تا مهدی موعود در این شب به دنیا بیاید و برکات ماه شعبان مضاعف شده است.

تولد‌ها اتفاقی نیست. هیچ چیز در عالم اتفاقی نیست. ما خودمان را باید آماده کنیم و از بسته فرهنگی غنی شعبان استفاده کنیم و از هر فرصتی خود را برای رسیدن به نیمه شعبان آماده کنیم و از خود بپرسیم چرا امام این شب به دنیا آمده است؟!

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.