بهبود شارژدهی باتری در اندروید ۱۵ تگرگ چگونه به وجود می‌آید؟ + عکس نسخه فوق پیشرفته هوش مصنوعی «جمنای لایو» با توانایی مکالمه زنده رونمایی شد شواهدی جدید از زمان عرضه گلکسی S24 FE تریلر سینماتیک بازی Assassin’s Creed Shadows منتشر شد اطلاعاتی جدید از دوربین و نمایشگر گلکسی S۲۵ کنترلر Proteus برای بازیکنان دارای معلولیت ایکس باکس رونمایی شد + مشخصات توصیه‌های ایمنی برای مقابله با آسیب‌های سیل ویدئویی جدید از حرکات حیرت‌انگیز ربات انسان‌نمایUnitree G1 | رقیب اطلس بوستون داینامیکس گوگل قابلیت جدید درک بصری را برای جمینای معرفی کرد + ویدئو برنامه‌های جدید صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مدیرعامل ابرآروان: دلیل اختلال و کندی اخیر اینترنت ایران حملات سایبری و ناتوانی زیرساخت است تریلر جدید بازی The Rogue Prince of Persia + زمان عرضه OpenAI قابلیت‌های صوتی و تصویری جدید ChatGPT را معرفی کرد نسخه دسکتاپ ChatGPT رونمایی شد GPT-4o، مدل جدید هوش مصنوعی OpenAI، معرفی شد محققان می‌گویند هوش مصنوعی یاد گرفته‌ چطور انسان‌ها را فریب دهد چرا هنگام شفق قطبی در آسمان رنگ‌های مختلف می‌بینیم؟ بالاخره آپدیت One UI ۶.۱ برای گلکسی A۵۴ منتشر شد بازی پابجی در گوشی‌های پرچمدار سامسونگ با نرخ ۱۲۰ فریم اجرا می‌شوند
سرخط خبرها

چرا اپل اصرار دارد ویژن پرو را «کامپیوتر فضایی» بنامیم نه هدست «واقعیت مجازی» یا «واقعیت ترکیبی»؟

  • کد خبر: ۲۱۰۱۲۵
  • ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۷
چرا اپل اصرار دارد ویژن پرو را «کامپیوتر فضایی» بنامیم نه هدست «واقعیت مجازی» یا «واقعیت ترکیبی»؟
اپل اصرار دارد که عینک‌های اسکی ۳۵۰۰ دلاری ویژن پرو که به‌طور رسمی روز جمعه معرفی شد، «واقعیت مجازی» (virtual reality) نیستند بلکه «کامپیوتر فضایی» (spatial computing) هستند.

شهرآرانیوز - هیچ‌کس نمی‌داند تعریف «کامپیوتر فضایی» چیست. اگر از ۱۰ نفر متخصص در زمینه فناوری معنی آن را بپرسید، ممکن است ۱۲ پاسخ متفاوت دریافت کنید. چیزی که اپل «کامپیوتر مکانی» می‌نامد، برخی از فن‌آوران آن را «واقعیت ترکیبی» می‌نامند - یا احتمالاً «واقعیت افزوده»، «کامپیوتر هولوگرافیک»، «متاورس» یا «XR» که برخی می‌گویند خلاصه‌ای است برای extended reality (واقعیت گسترده).

کارشناسان فناوری معانی مختلفی را برای این اصطلاحات بیان کرده‌اند و این پیچیدگی موضوع را بیشتر می‌کند.

وقتی یک فناوری نمی‌تواند خود را به وضوح تعریف کند، شما هم نمی‌توانید به خوبی بفهمید این فناوری برای شما مناسب است یا نه.

اما اگر فکر می‌کنید که ویژن پرو یک هدست واقعیت مجازی است؛ احتمالا حق با شماست.

کامپیوتر فضایی (spatial computing) چیست؟

چرا اپل اصرار دارد ویژن پرو را «کامپیوتر فضایی» بنامیم نه هدست «واقعیت مجازی» یا «واقعیت ترکیبی»؟

می‌توانیم «کامپیوتر فضایی» را یک محتوای ویدیویی همه‌جانبه از دنیای فیزیکی به اضافه اینترنت تعریف کنم. با ویژن پرو اپل می‌توانید از طریق صفحه نمایش روی صورتتان فیلم تماشا کنید و اتاق نشیمن خود را هم در اطراف خود ببینید. می‌توانید یک برنامه دستور غذا را از طریق هدست اپل نصب کنید و همانطور که دستورالعمل را دنبال می‌کنید، تایمر‌های مجازی پخت را در بالای قابلمه‌های خود قرار دهید.

اما شما واقعا دنیای واقعی را از پشت شیشه‌های عینک نمی‌بینید. درواقع شما در حال مشاهده یک ویدیوی تقریباً زنده از اتاق نشیمن یا آشپزخانه خود همراه با برنامه‌هایی هستید که روی آن قرار گرفته‌اند. هدست ۵۰۰ دلاری Quest ۳ متا نیز به این روش کار می‌کند.

برخی از کارشناسان فناوری از اصطلاحاتی مانند «واقعیت ترکیبی» (mixed reality) برای توصیف ترکیب عناصر مجازی و محتوای دیجیتال ارئه‌شده از محیط فیزیکی شما استفاده می‌کنند.

برخی دیگر از کارشناسان در عوض از «کامپیوتر فضایی» به عنوان یک اصطلاح مهم برای طیف وسیعی از فناوری‌ها، از جمله تصاویر سه بعدی، واقعیت مجازی و بازی‌های گوشی‌های هوشمند مانند «پوکمون گو» استفاده می‌کنند.

هنوز خود اپل تعریف مشخصی از «کامپیوتر فضایی» ارائه نداده است. صنعت فناوری دوست دارد درباره این اصطلاحات صحبت کند درحالی که خیلی از آن‌ها برای مردم عادی بی‌معنی هستند.

اپل ویژن پرو بیشتر واقعیت مجازی است تا هر چیز دیگری!

بیشتر تجربیات دیجیتال و فیزیکی که شرکت‌ها ممکن است آن‌ها را «کامپیوتر فضایی»، «متاورس»، «واقعیت ترکیبی»، یا چیز‌های دیگر بخوانند، بین واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در نوسان هستند.

احتمالاً می‌دانید واقعیت مجازی چیست. شما معمولاً از طریق عینک‌های کامپیوتری در یک دنیای دیجیتالی شبیه‌سازی‌شده غوطه‌ور می‌شوید و دیگر دنیای واقعی را نمی‌بینید.

طرف دیگر «واقعیت افزوده» یا AR است. شما دنیا را با چشمان خود می‌بینید و تصاویر دیجیتالی در هم آمیخته می‌شوند.

اگر از طریق برنامه Pokémon Go گوشی خود نگاه کرده باشید و یک نیمکت واقعی را ببینید که یک هیولای مجازی روی آن می‌پرد، این واقعیت افزوده است. عینک‌های آزمایشی اسنپ نیز همینطور هستند که می‌توانید از طریق آن به منوی رستوران نگاه کنید و آن را از ژاپنی به انگلیسی ببینید.

با این استاندارد، ویژن پرو و Quest ۳ عمدتاً واقعیت مجازی با کمی واقعیت افزوده هستند. بازی Fortnite بیشتر واقعیت مجازی است، اگرچه شما آن را با عینک واقعیت مجازی بازی نمی‌کنید. (Fortnite خود را متاورس می‌نامد؛ یعنی تعاملات مجازی اجتماعی و همه‌جانبه.)

چرا این معناشناسی اهمیت دارد؟

متیو بال، کارآفرینی که به طور گسترده درباره این محصولات می‌نویسد، پیشنهاد می‌کند که ما انسان‌های عادی این فناوری‌ها را «سه‌بعدی همه‌جانبه» یا «سه بعدی درگیرکننده» بنامیم.

هر چیزی که ما در تلفن یا رایانه خود تجربه می‌کنیم یک شبیه‌سازی مسطح است. به گفته بال، چیزی که می‌تواند شگفت‌انگیز باشد، این است که خطوط بین واقعیت و تجربیات دیجیتالی غوطه‌ورکننده را محو کنید.

تصور کنید که یک عینک سبک‌وزن و ارزان به چشم می‌زنید و مسیر‌های دیجیتالی راه‌رفتن را در میدان دید خود می‌بینید. یا تصور کنید که ویدیویی از جشن تولد فرزندتان به اشتراک بگذارید که باعث می‌شود دیگران احساس کنند آنجا بوده‌اند. این نوع تجربه‌های سه بعدی همه‌جانبه، کاری است که اپل می‌خواهد انجام دهد؛ و آنچه مارک زاکربرگ در سر دارد.

این فناوری هنوز ابتدای راهش است و شاید ما آماده آن نباشیم. در حال حاضر این فناوری‌ها محصولات گران قیمتی هستند که با اصطلاحات غیرشفاف توصیف می‌شوند و آینده‌ای عالی را نوید می‌دهند!

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->