بهبود شارژدهی باتری در اندروید ۱۵ تگرگ چگونه به وجود می‌آید؟ + عکس نسخه فوق پیشرفته هوش مصنوعی «جمنای لایو» با توانایی مکالمه زنده رونمایی شد شواهدی جدید از زمان عرضه گلکسی S24 FE تریلر سینماتیک بازی Assassin’s Creed Shadows منتشر شد اطلاعاتی جدید از دوربین و نمایشگر گلکسی S۲۵ کنترلر Proteus برای بازیکنان دارای معلولیت ایکس باکس رونمایی شد + مشخصات توصیه‌های ایمنی برای مقابله با آسیب‌های سیل ویدئویی جدید از حرکات حیرت‌انگیز ربات انسان‌نمایUnitree G1 | رقیب اطلس بوستون داینامیکس گوگل قابلیت جدید درک بصری را برای جمینای معرفی کرد + ویدئو برنامه‌های جدید صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مدیرعامل ابرآروان: دلیل اختلال و کندی اخیر اینترنت ایران حملات سایبری و ناتوانی زیرساخت است تریلر جدید بازی The Rogue Prince of Persia + زمان عرضه OpenAI قابلیت‌های صوتی و تصویری جدید ChatGPT را معرفی کرد نسخه دسکتاپ ChatGPT رونمایی شد GPT-4o، مدل جدید هوش مصنوعی OpenAI، معرفی شد محققان می‌گویند هوش مصنوعی یاد گرفته‌ چطور انسان‌ها را فریب دهد چرا هنگام شفق قطبی در آسمان رنگ‌های مختلف می‌بینیم؟ بالاخره آپدیت One UI ۶.۱ برای گلکسی A۵۴ منتشر شد بازی پابجی در گوشی‌های پرچمدار سامسونگ با نرخ ۱۲۰ فریم اجرا می‌شوند

• ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۶
تصاویر فوق‌العاده تلسکوپ جیمز وب از جزئیات ۱۹ کهکشان مارپیچی
ناسا و آژانس‌ فضایی اروپا روز دوشنبه تصاویری از چند کهکشان مارپیچی را که تلسکوپ فضایی جیمز وب ثبت کرده بود، منتشر کردند.

شهرآرانیوز - طبق بیانیه آژانس فضایی اروپا، دانشمندان در حال مطالعه این تصاویر هستند و تجزیه و تحلیل آن‌ها درک ما را از شکل‌گیری ستاره‌ها و تکامل کهکشان‌های مارپیچی ارتقاء خواهد داد.

فقط تلسکوپ فضایی جیمز وب می‌تواند تصاویر بسیار دقیقی از کهکشان‌های نزدیک را در ترکیبی از نور فروسرخ نزدیک و میانی ارائه دهد. این تصاویر وب بخشی از یک پروژه بزرگ و طولانی‌مدت است که بیش از ۱۵۰ ستاره‌شناس در سراسر جهان از آن پشتیبانی می‌کنند.

دوربین NIRCam (دوربین مادون قرمز نزدیک) جیمز وب، میلیون‌ها ستاره را در این تصاویر ثبت کرده است که در طیف رنگ‌های آبی می‌درخشند. در این تصاویر برخی از ستارگان در سرتاسر بازو‌های مارپیچی پخش شده‌اند، اما برخی دیگر در خوشه‌های ستاره‌ای محکم به هم چسبیده‌اند.

داده‌های MIRI (ابزار فروسرخ میانی) تلسکوپ، گَرد و غبار درخشان را برجسته می‌کند و به ما نشان می‌دهد که ستاره‌ها کجا قرار دارند. همچنین این تلسکوپ ستارگانی را که هنوز به طور کامل شکل نگرفته‌اند نشان می‌دهد. درواقع آن‌ها هنوز در گاز و غبار هستند.

گازِ بازو‌های مارپیچی نیز جزئیاتی را به رنگ قرمز و نارنجی نشان می‌دهند. ستاره‌شناسان فاصله این ویژگی‌ها را مطالعه می‌کنند تا بفهمند یک کهکشان چگونه گاز و غبار خود را پخش می‌کند. این ساختار‌ها بینش‌های مهمی درباره چگونگی تشکیل ستاره‌های کهکشان‌ها ارائه می‌دهند.

شواهد نشان می‌دهند که کهکشان‌ها از داخل به بیرون رشد می‌کنند؛ یعنی تشکیل ستاره‌ها از هسته کهکشان‌ها شروع می‌شود و بعد در امتداد بازو‌های آن‌ها گسترش می‌یابد و از مرکز دور می‌شود. هر چه یک ستاره از هسته کهکشان دورتر باشد، احتمال جوانتر بودن آن بیشتر است. در مقابل، نواحی نزدیک به هسته‌ها که با نور آبی روشن ظاهر می‌شوند، جمعیتی از ستارگان مسن‌تر هستند.

در ادامه می‌توانید برخی از این تصاویر را ببینید: