سازمان ملل: شرایط کودکان فلسطینی در غزه اسفناک است یورش شهرک نشینان به خانه‌های فلسطینیان و به آتش کشیدن آن‌ها حملات رژیم صهیونیستی به غزه ۳۵ شهید برجای گذاشت (۲۰ خرداد ۱۴۰۳) آژیر خطر در شهرک‌های شمال فلسطین اشغالی به صدا درآمد اوکراین: جنگنده سوخو-۵۷ روسیه را سرنگون کردیم اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ کی برگزار می شود؟ + تاریخ، ساعت و جزئیات مکرون پارلمان فرانسه را منحل کرد خودکشی نظامیان صهیونیست رکورد زد کوبا: قتل عام مردم در النصیرات سند دیگری از نسل‌کشی اسرائیل است واکنش نتانیاهو و سران صهیونیست به استعفای گانتس از کابینه جنگ قرعه‌کشی برنامه‌های تبلیغاتی نامزد‌های ریاست جمهوری برگزار شد (۲۰ خرداد ۱۴۰۳) افزایش فشارها برای برکناری نتانیاهو | پس از گانتس یک عضو دیگر کابینه جنگ استعفا کرد رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ دستی خواهد بود + فیلم ادعای رژیم صهیونیستی: چهار اسیر آزاد شده در منزل یک عضو حماس زندانی بودند توافق بایدن و ماکرون درباره صرف دارایی‌های توقیفی روسیه باقری: ایران و ترکیه شرکای پایدار در منطقه هستند | بازدارندگی پوشالی اسرائیل با «وعده صادق» عیان شد بن گویر: آمده‌ام تا اسرائیل را نجات دهم! گانتس بالاخره استعفا داد پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت حجت الاسلام والمسلمین طاهامحمدی، امام جمعه سابق همدان نتانیاهو: به پیروزی کامل، نابودی حماس و آزادی همه گروگان ها متعهد هستیم
سرخط خبرها

تجاوز اسرائیل به جنوب لبنان جنگ آب است

  • کد خبر: ۲۰۸۹۷۶
  • ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۴
تجاوز اسرائیل به جنوب لبنان جنگ آب است
وزیر کشاورزی لبنان هدف عمده تداوم تجاوزگری و اشغالگری رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان را تصرف منابع آبی آن خواند و تاکید کرد که لبنان ضمن شکایت به جامعه بین المللی در خصوص نابودی زمین‌های کشاورزی با بمب‌های فسفری اسرائیل تا بازپس‌گیری آخرین ذره از خاک و آب خود مقاومت می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز، «جنگ اسرائیل علیه همه ما عرب‌ها، به ویژه جنگ توسعه طلبانه آن، جنگ برای آب تلقی‌ می‌شود  از دهه ۱۹۷۰ تا به امروز، تمامی جنگ‌ها و عملیات تجاوزکارانه اسرائیل منابع آبی ما را هدف قرار داده است»، این را وزیر کشاورزی لبنان در گفتگو با الجزیره بیان داشت.

الحاج حسن با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی منابع آبی در جنوب لبنان را غصب کرده است، گفت: ما این موضوع را به سازمان ملل مطرح کرده‌ایم و قصد داریم با تمام توان و با تمام ابزار‌های دیپلماتیک، سیاسی و نظامی با مقاومت مبارزه کنیم تا آخرین قطره آب و آخرین ذره خاک خود را در جنوب لبنان بازپس بگیریم.

وی افزود: منابع آبی لبنان که در اشغال صهیونیست‌هاست شامل آب‌های زیرزمینی و غیر زیرزمینی لبنان است که اگر تمامی تحقیقات زمین شناسانی که در این زمینه کار کرده‌اند مورد بررسی مجدد قرار گیرد، متوجه می‌شویم که مزارع شبعا و تپه‌های کفرشوبا از غنی‌ترین مناطق جهان از نظر آب‌های زیرزمینی محسوب می‌شوند از همین رو اسرائیل به تجاوزگری و اشغالگری خود بر این خاک ادامه می‌دهد در حالی که این بخشی از قلب لبنان است که نمی‌توان از آن صرف نظر کرد و وظیفه لبنانی‌هاست که این سرزمین‌ها را با استفاده از هر ابزار ممکن بازپس‌بگیرند.

تخریب ده‌ها هزار جریب زمین کشاورزی جنوب لبنان

به گزارش الجزیره، تجاوزات رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان محدود به جان انسان‌ها نبوده بلکه به زمین‌های کشاورزی که منبع امرار معاش مردم روستا‌های مرزی محسوب می‌شود، تسری پیدا کرد و محصولات کشاورزی سال ۲۰۲۳ لبنانی‌ها را از بین برد و تهدیدی برای کشاورزی سال جاری در این کشور شده است.

کشاورزان لبنانی به دلیل گلوله باران و حملات توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی امکان دسترسی به  مزارع و باغ‌ها برای برداشت میوه‌های خود را ندارند واستفاده اشغالگران از فسفسر سفید در حملات خود بیش‌ترین خسارت را در دراز مدت به لبنان وارد کرده است.

عباس الحاج حسن، وزیر کشاورزی لبنان در گفتگو با پایگاه خبری الجزیره از طرح کابینه لبنان برای مقابله با خسارات ناشی از حملات اسرائیل به بخش کشاورزی این کشور و ساز و کار پرداخت غرامت به آسیب دیدگان و راه‌های قانونی مجازات رژیم اشغالگر به دلیل جرایم خود در جنوب لبنان خبر داد.

وزیر کشاورزی لبنان با تاکید بر اینکه لبنان با شرایط سخت اقتصادی مرتبط با بحران‌های سیاسی و اجتماعی مواجه است، افزود: این وضعیت به دلیل بحران حضور آوارگان سوری در لبنان از زمان جنگ در کشورشان بدتر شده است.

وی تاثیر اقتصادی تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان را بزرگ توصیف کرد و گفت ده‌ها هزار جریب زمین کشاورزی لبنانی‌ها در نتیجه بمباران‌های عمدی اسرائیل با استفاده از فسفر سفید به طور کامل ویران شده و سال‌ها طول می‌کشد تا به وضعیت قبل از این حملات بازگردد به خصوص که  محیط زیست و آب‌های زیرزمینی را هم آلوده کرده است.

نابودی ۵ هزار درخت زیتون

الحاج حسن  با بیان اینکه تداوم حملات هوایی رژیم صهیونیستی امکان دستیابی به آمار واقعی خسارت اراضی در جنوب لبنان را غیرممکن کرده است گفت: با این حال بررسی‌های کلی نشان از نابودی بیش از پنج هزار درخت زیتون دارد در حالی که قدمت برخی از آن‌ها به ۱۵۰ سال هم می‌رسید افزون بر خساراتی به جنگل‌ها و ثروت دامی لبنان وارد آورده است.

وی افزود: از اولین لحظه‌ای که بمباران عمدی بمب‌های ممنوعه فسفر سفید توسط رژیم صهیونیستی علیه جنوب لبنان مستند شد، از طریق وزارت امور خارجه لبنان به شورای امنیت و سازمان ملل متحد شکایت کردیم. ما شکایت‌های متعددی را ارائه کردیم، زیرا این بمباران غیرقانونی تأثیرات منفی بر چندین بخش از جمله زیرساخت‌ها، رودخانه‌ها، کشاورزی، صنعت و محیط زیست گذاشته است.

الحاج حسن گفت که دولت لبنان و وزارت کشاورزی یک طرح تدریجی و سه جانبه تهیه کرده‌اند که شامل طرحی برای جبران خسارت کشاورزان و هماهنگی با سازمان‌های دولتی مربوطه برای تعیین نحوه پرداخت این غرامت است.

وی تاکید کرد: امروز لازم است افکار عمومی عربی و بین المللی درخواست ما را برای تحت فشار گذاشتن اسرائیل و نیرو‌های حامی آن برای توقف این حملات خصمانه بشنوند، زیرا قبل از پایان خونریزی‌ها نمی‌توان درباره موضوعی بحث کرد.

وی با اشاره به تاثیر تشدید تنش‌ها در دریای سرخ بر افزایش نرخ حمل و نقل دریایی کالا‌ها و تغییر مسیر بسیاری از کشتی‌ها، گفت: چیزی که ما امروز از جامعه جهانی از چین گرفته تا آمریکا می‌خواهیم این است که برای توقف جنگ علیه غیرنظامیان در نوار غزه تلاش کنند، زیرا معلوم شده که توقف خشونت فعلی امری ضروری برای ایجاد ثبات در بازار‌های جهانی و جلوگیری از پیامد‌های منفی آن بر قیمت کالا‌ها در جهان و نرخ‌های بیمه و ... است.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->