عرضه «صدایی که از اعماق وجودم می‌آمد» در کتابفروشی‌ها | قصه زن فرانسوی که شیعه شد زیاد بغل کردن نوزاد خوب است یا بد؟ ویدئو | روایتی دخترانه از زیارت امام رضا (ع) نجوا‌های دختران مشهدی با امام رضا(ع) ۶ مدال ایرانی بانوان در پایان روز سوم دوومیدانی غرب آسیا کسب شد صرف هزینه میلیاردی بانوان پولدار برای مادرشدن بدون بارداری! زنان، درگیر دوگانه اشتغال و مادری آیت‌الله رئیسی به ارتقای جایگاه زنان و ضرورت میدان‌دادن به آنان معتقد بود مادر مشهدی در هفته سی و سوم بارداری صاحب ۴ فرزند دختر شد حرم نوشت‌های یک خادمه | عزت نفس گمشده مادر نقد و بررسی فیلم «زنانی که با گرگ‌ها دویده‌اند» از نگاه دختران دهه هشتادی با حضور کارگردان دیدار دختران رسانه‌ای «شهربانو» با مدیرعامل موسسه فرهنگی شهرآرا انتقاد خزعلی از کمبود اساتید متخصص در حوزه مطالعات زنان انسیه شاه‌حسینی: حقوق زنان هنرمند برای آیت‌الله رئیسی مهم بود اینستاگرام روی موج بی‌اخلاقی افزایش تعداد فروشندگان ترمز بازار مسکن را کشید (۱۰ خرداد ۱۴۰۳) خبرنگاران زن فلسطینی قربانیان ترورهای هدفمند اسرائیل بی‌بی منجمه؛ بانوی نامدار ایرانی در عرصه ستاره‌شناسی زنان می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کنند؟ بیشتر کشته‌شدگان حمله به اردوگاه رفح زنان و کودکان بودند
سرخط خبرها
حجت‌الاسلام منصوریان: مشهد شهری بر مبنای اخلاق و توسل است

حجت‌الاسلام منصوریان: مشهد شهری بر مبنای اخلاق و توسل است

  • کد خبر: ۲۰۲۸۶۱
  • ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت و گردشگری شورای اسلامی شهر مشهدمقدس گفت: مشهد شهری است بر مبنای اخلاق و توسل و ما برای وحدت رویه سبک زندگی، رفتار، هویت اصلی و فلسفه وجودی و برای تشریح دادن بقا شهر مجبوریم آن حال ابتدایی را به نسل‌های امروز تسری دهیم.

به گزارش شهرآرانیوز، حسن منصوریان در اختتامیه رویداد شهربانو از سلسله رویداد‌های هم‌آفرینی فیلمنامه مبتنی بر هویت «روایت شهر»، اظهار کرد: مشهد در بین کلانشهر‌ها شهر جوان محسوب می‌شود و نسبت به شهر‌های اطراف و با توجه به سابقه قدیمی شهر‌های نیشابور، سبزوار و کاشمر قدمت کمتری دارد، ولی چرا از مشهد به عنوان دومین شهر ایرانی اسلامی نام می‌برند، زیرا مشهد فلسفه وجودی دارد و این شهر دارای منطق پیدایش است.

وی ادامه داد: منطق پیدایش شهر‌ها مختلف است، برخی از شهرها به خاطر صنعتی بودن گسترش یافتند و برخی به خاطر موقعیت کشاورزی و آب و هوا ایجاد شدند و برخی به دلایل استراتژیک نظامی تشکیل شدند، تنها شهری که براساس یک منطق اخلاقی و الهی ایجاد و گسترش یافت، شهر مشهد بود.

این عضو شورا با اشاره به اینکه نقطه پیدایش شهر مشهد بارگاه امام رضا (ع) است، ادامه داد: در همین راستا همه به آن پناه آوردند و هر کسی که به آن پناه برد شهروند شد و این افزایش جمعیت مجاورت را گسترش و سپس به سرعت شهر ایجاد شد. منطق پیدایش شهر امام رضا (ع) اخلاق و استفاده از منبع فیض بود. علت و فلسفه پیدایش باید در بقا حاکم باشد و اگر علت بقا فراموش شد و خرده روایت‌های دیگری به این شهر افزوده شود دچار دوقطبی خواهیم شد. یک قطب، مشهد قدیم با سبک زندگی خاص معنوی و قسمتی از شهر با سبک زندگی از خرده روایت‌هایی که به خرد این شهر دادند، تبدیل می‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت و گردشگری شورای اسلامی شهر مشهدمقدس ادامه داد: سبک زندگی از خرده روایت‌های این شهر رفتار‌های متناقض و دوگانگی در شهر ایجاد می‌کند. ما برای وحدت رویه سبک زندگی، رفتار، هویت اصلی و فلسفه وجودی و برای تشریح دادن بقا شهر مجبوریم آن حال ابتدایی را به نسل‌های امروز تسری دهیم. آن هم با تمام افتخاراتی که مردم در آن زمان و تمام مجموعه‌ها و افراد آفریدند ما باید روایت‌ها را به آثار فاخر هنری تبدیل کنیم و به نسل امروز منتقل کنیم وگرنه دچار مشهد قدیم و جدید خواهیم شد.

منصوریان ادامه داد: لذا در دوره قبل همکاران بنده طرحی به عنوان مادران قصه‌گو آغاز کردند. مادرانی که شاهد خیلی از قضایا بودند، قصه‌های خوبی را تعریف کردند و اتفاقات خوبی شکل گرفت. از ظرفیت این قصه‌ها و داستان‌ها استفاده شد تا به طرح‌های جدیدتربا عنوان روایت شهر دست یافتند.

وی ضمن تشکر و قدردانی از مجموعه شهرآرا و همکارانی که روایت شهر را با رویداد‌های مختلف برگزار کردند، تاکید کرد: در مشهد، قیام یکشنبه خونین داریم کسی آن را نشنیده است، ١٠ دی سال ۵٧، ١٣ اتفاق بزرگ در این شهر رقم خورد و بسیاری از همشهریان شهید شدند. این اتفاق هیچگاه روایت نشد و فقط نام میدانی به یاد این روز داریم که بیشتر به آبمیوه‌ فروشی‌ها و ساندویچ فروشی آن مشهور است تا آن جوی خونین. فلسفه زنان نوغان را چه کسانی می‌دانند و در مورد قیام گوهرشاد چقدر صحبت شده است و هزاران روایت از این جنس که باید به آن توجه کرد.

این عضو شورا با تاکید به این موضوع که مشهد شهری است بر مبنای اخلاق و توسل گفت: ناخداگاه از کم‌کاری من و مسئولان روایت‌ها جنس دیگری گرفت و به سمت و سوی دیگری رفت و سبب شد مشهد تمایزی با تهران و اصفهان نداشته باشد. باید این صیانت با شدت و سرعت بیشتری پیگیری شود و هویت را به عنوان یک ناموس از آن دفاع کنیم. اگر مشهد را از دست بدهیم پایتخت معنوی جهان اسلام را که مرجع امام معصوم و شهری امن است را از دست خواهیم داد. اینجا قطعه‌ای از بهشت است شهر مشهد دارای ظرفیت‌ها است و دلداگانی چشم امید به آن دارند خواهشمندم نسبت به این موضوع محکم و قوی باشید و اگر واقعیت‌ها را نگویید برای نسل‌های بعدی روایت‌های کاذبی تعریف خواهد شد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.