عرضه «صدایی که از اعماق وجودم می‌آمد» در کتابفروشی‌ها | قصه زن فرانسوی که شیعه شد زیاد بغل کردن نوزاد خوب است یا بد؟ ویدئو | روایتی دخترانه از زیارت امام رضا (ع) نجوا‌های دختران مشهدی با امام رضا(ع) ۶ مدال ایرانی بانوان در پایان روز سوم دوومیدانی غرب آسیا کسب شد صرف هزینه میلیاردی بانوان پولدار برای مادرشدن بدون بارداری! زنان، درگیر دوگانه اشتغال و مادری آیت‌الله رئیسی به ارتقای جایگاه زنان و ضرورت میدان‌دادن به آنان معتقد بود مادر مشهدی در هفته سی و سوم بارداری صاحب ۴ فرزند دختر شد حرم نوشت‌های یک خادمه | عزت نفس گمشده مادر نقد و بررسی فیلم «زنانی که با گرگ‌ها دویده‌اند» از نگاه دختران دهه هشتادی با حضور کارگردان دیدار دختران رسانه‌ای «شهربانو» با مدیرعامل موسسه فرهنگی شهرآرا انتقاد خزعلی از کمبود اساتید متخصص در حوزه مطالعات زنان انسیه شاه‌حسینی: حقوق زنان هنرمند برای آیت‌الله رئیسی مهم بود اینستاگرام روی موج بی‌اخلاقی افزایش تعداد فروشندگان ترمز بازار مسکن را کشید (۱۰ خرداد ۱۴۰۳) خبرنگاران زن فلسطینی قربانیان ترورهای هدفمند اسرائیل بی‌بی منجمه؛ بانوی نامدار ایرانی در عرصه ستاره‌شناسی زنان می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کنند؟ بیشتر کشته‌شدگان حمله به اردوگاه رفح زنان و کودکان بودند
سرخط خبرها
سوژه‌های شهربانو باید با نگاه به هویت شهر مشهد ساخته شود

سوژه‌های شهربانو باید با نگاه به هویت شهر مشهد ساخته شود

  • کد خبر: ۲۰۲۷۸۹
  • ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۵
کارگردان فیلم سرهنگ ثریا گفت: آثار ارائه شده در رویداد روایت شهر باید در بستر هویت شهر مشهد ارائه شود در غیر اینصورت دیگر نمی‌توان آن را ویژه شهربانو دانست.

به گزارش شهرآرانیوز، لیلی عاج در کارگاه "روایتگری، روایت زنانه" که عصر امروز در رویداد روایت شهر بخش شهربانو در محل کارخانه نوآوری و خلاقیت مشهد برگزار شد اظهار کرد: برای شناخت و پرداخت یک اثر باید موقعیت یابی مناسب صورت گیرد و بدانیم چه زمانی اطلاعات به مخاطب بدهیم یا ندهیم و نحوه داستان سرایی و پیدا کردن نقطه شروع و پایان خوب و نقاط طلایی، از جمله ترفند‌های ماندگاری مخاطب پای اثر است. تغییر زاویه دید باعث تولید آثار خلاقانه می‌شود.

عاج با بیان این مطلب که از میان سوژه‌های مطرح شده قصه خدیجه میرشکار، نخستین زن اسیر که در مشهد زندگی می‌کند را انتخاب کردم افزود: خبرنگار فقط اطلاعات اولیه در گزارش و پژوهش خود می‌دهد، اما فیلمساز باید به دنبال درام ماجرا باشد تا زاویه دید مناسب را در یک داستان را پیدا کند. این مسئله است که باعث می‌شود یک داستان، به خوبی روایت شود.

وی ادامه داد: آنچه توسط خبرنگاران ارائه شد تنها ماده خام است و تا زمانی که درام به آن اضافه نشود نقش فیلمساز دیده نمی‌شود.

وی خطاب به حاضران گفت: اگر علاقمندی جدی در رشته‌های هنری دارید از خدا بخواهید مسیر را برای شما هموار کند. سعی کنید آثار هویت شهری را در قصه‌ای که مربوط به آن شهر و فرهنگ است نشان دهید در غیر اینصورت اگر یک زن را بدون نشانه گذاری هویتی شهر مشهد نشان دهید دیگر نمی‌توان آن را ویژه شهربانو دانست و تبدیل به قصه یک زن موفق به صورت عام می‌شود.

این کارگردان تئاتر ابراز کرد: باید با بارش فکری و طوفان فکری به نتایج دلخواه رسید تا بتوان تمامی عناصر شهر مشهد را در آثار نشان داد.

لیلی عاج عنوان کرد: فضاسازی یکی از راهکار‌های ساخت فیلم است که می‌تواند یک روایت را به مخاطب نشان دهد. ترس، خشم، مهربانی و احساسات و افکار شی نیستند که بتوان آن‌ها را به تصویر کشید، اما نشانه‌هایی وجود دارد که می‌توان به واسطه آنها، مفاهیم را به مخاطب منتقل کرد مانند چشم‌های قرمز نشان دهنده خشم است یا صدا‌های عجیب و وهم آور، ترس را نمایان می‌سازد.

عاج تصریح کرد: انتخاب در هر بستری مهم است. همه چیز به انتخاب افراد بستگی دارد. انتخاب شما به همراه پشتکار، باعث می‌شود شما به یک کارگردان، نویسنده یا فیلمساز خوب تبدیل شوید. این انتخاب‌هاست که سرنوشت ما را می‌سازد و به همین ترتیب انتخاب یک برش از زندگی شخصیت‌های مطرح شده در شهربانو می‌تواند یک اثر را تبدیک به اثری خاص کند.

وی خاطرنشان کرد: پرداختن به قهرمان و ضد قهرمان، طراحی موقعیت دشوار و باز روایت و تماشای فیلم‌های بیوگرافی، استفاده از تخیل در قصه پردازی از دیگر مهارت‌ها برای افزایش جذابیت داستان است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.