ساعت ۹ صبح چهارشنبه، زمان اقامه نماز رهبر معظم انقلاب بر پیکر‌های مطهر رئیس‌جمهور و شهدای خدمت (۲ خرداد ۱۴۰۳) پیام تسلیت رهبر انصارالله یمن به رهبر انقلاب درپی شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش محل تدفين شهيدجمهور مشخص شد + عکس اعلام آمادگی نروژ برای بازداشت نتانیاهو اختلال در سخنرانی وزیر خارجه آمریکا توسط معترضان حامی فلسطین + فیلم (یکم خرداد ۱۴۰۳) آتش سوزی در نزدیکی پایگاه ارتش اسرائیل + فیلم (یکم خرداد ۱۴۰۳) تشییع پیکر شهید آیت الله رئیسی در حرم حضرت معصومه(س) بر روی دوش خادمان + فیلم حضور بی‌سابقه و میلیونی مردم قم در مراسم وداع و تشییع شهدای خدمت + فیلم مصر هر گونه هماهنگی با تل‌آویو در رفح را تکذیب کرد لاپید: کابینه نتانیاهو دچار جنون شده است محل خاکسپاری شهید امیرعبداللهیان مشخص شد حملات خمپاره‌ای نظامیان صهیونیست به بیمارستان «کمال عدوان» غزه (یکم خرداد ۱۴۰۳) باقری: تلاش‌های امیرعبداللهیان برای تحقق اهداف سیاست خارجی ماندگار است همسر بشار اسد به سرطان مبتلا شد لحظه شکار پهپاد آمریکایی «ام کیو۹ » بر فراز آسمان البیضاء + فیلم شیخ عیسی قاسم: شهادت آیت‌الله رئیسی رخدادی تلخ برای جهان اسلام است وانگ یی: چین یک دوست خوب را از دست داد بلینکن: خروج آمریکا از برجام بدترین تصمیم بود حملات بی‌امان حزب‌الله به پایگاه‌های ارتش رژیم صهیونیستی (یکم خرداد ۱۴۰۳) امضای دفتر یادبود شهدای خدمت توسط سرکنسول کشور‌های خارجی در مشهد
سرخط خبرها

عسگری: بخشی از کاهش تولید توسط قطعه سازان و خودروسازان عمدی است

  • کد خبر: ۲۰۲۴۰۹
  • ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰
عسگری: بخشی از کاهش تولید توسط قطعه سازان و خودروسازان عمدی است
نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: به نظر می‌رسد بخشی از کاهش تولید توسط قطعه سازان و خودروسازان عمدی است، همانطور که در بحث احتکار خودرو نیز وجود داشت که اخیرا برطرف شد.

به گزارش شهرآرانیوز، مهدی عسگری با اشاره به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره تولید و فروش خودرو و قطعات آن گفت: در وهله اول باید ریشه‌ها و علت کاهش تولید قطعات خودرو مورد بررسی قرار گیرد؛ به نظر می‌رسد چرخه معیوب غیرطبیعی در حال اتفاق افتادن است که دارای یک سری ذی‌نفعانی بوده که نفع آن‌ها در کاهش تولید خودرو است.

وی توضیح داد: با کاهش تولید، عرضه کم و قیمت خودرو زیاد می‌شود؛ گرانی خودرو برای مردم ضرر و فاجعه است، اما برای یک عده نفع دارد که بخشی از قطعه‌سازان در این نفع شریک هستند، پس باید این موضوع به صورت دقیق ریشه یابی شود که در چه قطعاتی کمبود داریم و دلیل کاهش تولید خودرو چیست؟

عسگری یادآور شد: در صورت حاکم بودن شرایط طبیعی بر تولید، قطعه‌ساز از افزایش تولید استقبال می‌کند، چون سود آن‌ها در افزایش تولید است؛ کاهش تولید همچون همان احتکار کردن خودرو است.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: طبق تجارب قبلی، به نظر می‌رسد بخشی از کاهش تولید توسط قطعه سازان و خودروسازان عمدی است البته نمی‌خواهم قضاوت کنم، اما نوعا این تجربه را داشته‌ایم همانطور که در بحث احتکار خودرو هم این وضعیت را شاهد بودیم که اخیرا برطرف شد.

وی توضیح داد: احتکار این گونه بوده که خودرو‌هایی را دپو کرده و به بهانه‌های مختلف همچون نبود قطعه عرضه نمی‌کردند؛ برخی بهانه‌ها واقعی بود منتها برخی دیگر واقعیت نداشت و یک نوع احتکار محسوب می‌شد.

عسگری در جمع بندی گفت: گاهی کاهش تولید حربه‌ای برای برخی از ذینفعان محسوب می‌شود که با تنظیم میزان عرضه به بازار، قیمت را به نفع خودشان مهندسی می‌کنند؛ این راهکار مقابله برای از بین بردن ریشه‌های تعارض منافع از سوی وزارت صمت و شورای رقابت است.

مصوبه مجلس برای اصلاح ساختار سهامداری شرکت‌های خودروساز

وی ادامه داد: در همین راستا مجلس در لایحه برنامه هفتم اصلاح ساختار سهامداری شرکت‌های خودروساز را تصویب کرد به گونه‌ای که سهام دارای تعارض منافع حذف می‌شود، همچنین باید قطعه سازان دارای سهام در شرکت‌های خودروساز و مشمول تعارض منافع و مخل رویه رقابتی، سهامشان را واگذار کرده یا اینکه از آن‌ها سلب حق رای می‌شود؛ این روشی برای خارج کردن ریشه‌های تعارض منافع است.

عسگری در پایان مجددا گفت: این کار با تشخیص شورای رقابت انجام می‌شود و سهام دارای زمینه ایجاد اختلال در رقابت شناسایی شده و بعد آن‌ها مکلف به واگذاری سهام بوده و یا اینکه حق رای از آن‌ها سلب می‌شود.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->