پشت‌پرده عجیب تخفیف‌های شگفت‌انگیز مکمل‌ها در داروخانه‌‌ها صرف ۷ درصد از تولید ناخالص داخلی برای جبران خسارت تصادفات جاده‌ای چهار مسیر اصلی در مشهد بر اثر سیلاب همچنان مسدود است (۲۶ اردیبهشت) افزایش تعداد فوتی‌های سیل مشهد به ۴ نفر (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارش‌های رگباری تا دوشنبه + فیلم سیل در مشهد | تعداد جانباختگان مشهد به ۵ نفر رسید (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) کم‌خونی یکی از بیماری‌های شایع در کودکان اهدای اعضای نوجوان مرگ‌مغزی در مشهد، نجات‌بخش زندگی ۷ بیمار شد (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | لحظه پیداکردن دو جان‌باخته سیلاب در پل انقلاب مشهد فوت دو شهروند در سیلاب میدان انقلاب مشهد (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم اورژانس مشهد: ۱۳ شهروند در پی جاری شدن سیلاب مصدوم شدند رئیس سازمان حج: زمان ثبت‌نام عمره هنوز معلوم نیست | پیشاپیش عذرخواهی می‌کنیم! ۸ راهکار برای مقابله با سختی‌های زندگی دیوان عدالت هم شکایت بازنشستگان در مورد افزایش مستمری‌ها را رد کرد (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بهترین رژیم غذایی برای آرتریت یا التهاب مفاصل کدام است؟ بهترین شیوه تربیتی برای مقابله با فحاشی کودکان پیامدهای استفاده از تلفن همراه در سلامت کودکان مستمری فروردین‌ماه مددجویان سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود
سرخط خبرها

سیر نزولی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد در رتبه‌بندی کشوری نگران‌کننده است

  • کد خبر: ۲۰۱۳۵۸
  • ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱
سیر نزولی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد در رتبه‌بندی کشوری نگران‌کننده است
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد گفت: سیر نزولی دانشگاه علوم‌پزشکی در شاخص‌های کشور به رتبه هشتم نگران‌کننده است.

به گزارش شهرآرانیوز، محمود شبستری در همایش تجلیل از پژوهشگران و محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد که امروز، ۳۰ آذرماه در مشهد برگزار شد، گفت: جای برگزاری سمینار‌های بین‌المللی با توجه به ظرفیت‌های خوب در کشور خالی است و سیر نزولی رتبه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد به رتبه هشتم نگران‌کننده است و باید سرمایه‌گذاری علمی در این حوزه به جد صورت بگیرد. مسلماً این ظلمی است در حق دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد که سرامد دانشگاه‌هاست و در شهری بین‌المللی قرار دارد. نیاز است مدیران در دانشگاه نگاهشان را به این سمت ببرند. 

حفاظت از سلامت مردم و رشد دانش پزشکی از مأموریت‌های ماست

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مسلماً ماموریت‌ها در بحث سلامت و دانش مشخص است؛ حفاظت از سلامت مردم و رشد دانش پزشکی از مأموریت‌های ماست. دانشگاه‌ها نباید به دنبال ساختمان‌سازی از محل درامد‌های اختصاصی که مختص به علم و دانش‌پروری است، باشند. دانشگاه‌ها اگر به این سمت حرکت کنند از پژوهش‌محوری و رشد دانش دور می‌شوند.

وی افزود: در فروردین ماه ششمین کنگره جهانی قلب کاسپین را در فرانکفورت آلمان داریم و نمایندگانی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این کنگره بین‌المللی حاضر هستند و از فعالان آموزشی، پژوهشی، علمی، فرهنگی بهداشتی و درمانی در راستای درخشش بیش از پیش در حوزه تخصصی‌شان حمایت می‌کنیم.

شبستری یادآورشد: اگر شاخص‌ها در مسیر خود حرکت کند رتبه‌ها هم اصلاح خواهد شد. با توجه به توانمندی اساتید و دانشجویان می‌توانیم این جایگاه را ارتقا دهیم و در حوزه پژوهش در جایگاه حقیقی‌مان قرار بگیریم. ما طبق تأکیدات ویژه مقام معظم رهبری تمرکز ویژه‌ای در برنامه‌های حوزه سلامت داریم و در راستای تقویت این حوزه تعامل و همکاری بسیارخوبی با مجموعه‌های مختلف از جمله آستان قدس رضوی داریم.

علوم پزشکی مشهد در در برخی شاخص‌ها سیر نزولی داشته است

تفقدی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این همایش درخصوص ارزشیابی دانشگاه‌های کشور یادآورشد: ارزشیابی جامع فعالیت‌های تحقیقاتی و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی شامل چهار محور اصلی حاکمیت و رهبری، تولید و ترجمان دانش، فناوری و اثرگذاری در ۲۰ حوزه فعالیت می‌شود.

به گفته تفقدی دانشگاه علوم پزشکی با توجه به ظرفیت‌های خوبی که دارد متاسفانه در برخی شاخص‌ها سیر نزولی داشته و اکنون به جایگاه هشتم در کشور رسیده است که شایسته این دانشگاه با توجه به بستر‌هایی که دارد، نیست.

وی بیان کرد: در مطالعات کوهورت، مشهد در رتبه دهم قرار گرفته، در حالی که در سال‌های قبل در رتبه اول بود. در حوزه زیرساخت‌های فناوری مشهد در رتبه سوم کشور قرار دارد و با توجه به رشد زیرساخت‌های فناوری کسب رتبه بهتر از این، دور از دسترس نیست و قطعاً در این حوزه به جایگاه حقیقی‌مان خواهیم رسید.

وی افزود: در بخش مقالات علوم پزشکی مشهد با ۲۳۲۹ مقاله از ابتدای سال ۲۰۲۳ در رتبه ششم قرار دارد که باید مسیر روبه رشدی را درپیش بگیرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه این دانشگاه رتبه دوم کشوری را توسط واحد توسعه تحقیقات بالینی مجتمع آموزشی درمانی امام رضا(ع) و رتبه سوم را توسط واحد توسعه تحقیقات بالینی مجتمع آموزشی درمانی قائم کسب کرده است، افزود: متأسفانه عمده تحقیقات توسط ۵۰ درصد بدنه دانشگاه انجام می‌شود و گروه‌های بالینی ما در این بخش سهمی ندارند. این در حالی است که اگر این ظرفیت افزایش یابد شاخص‌های تحقیقاتی ما فعال‌تر خواهد شد. بسیاری از گروه‌های بزرگ بالینی‌مان فاقد مرکز تحقیقات هستند که باید این موضوع اصلاح شود.

تفقدی یادآورشد: تعداد واحد‌های جدید در مراکز رشد همچنین سیر نزولی داشته است به‌طوری‌که سال ۹۹ حدود ۱۴ واحد فناور، سال ۱۴۰۰، ۱۶ واحد فناور و در سال گذشته به ۱۰ واحد فناور رسیده است.

وی تأکید کرد: در حوزه مقالات مشهد با وجود سرانه ۲.۵ در جایگاه هفتم قرار دارد و معتقدیم که هیئت‌های علمی پایه می‌توانند در این حوزه فعال‌تر باشند و در کنار آن از ظرفیت هیئت‌های علمی‌ بالین هم نباید غافل شویم.

وی با بیان اینکه در حوزه استنادات در جایگاه ششم، در بحث ترجمان دانش در حوزه هشتم، در امتیاز کل همین محور در جایگاه هفتم و در امتیاز تولید محصول فناورانه در جایگاه هشتم هستیم، خاطرنشان کرد: در شاخص‌های طرح‌های اثرگذار بیش از ۲۰ طرح به وزارتخانه ارسال کردیم، این طرح‌ها در بهبود وضعیت سلامت و در حوزه آموزش اثرگذار بوده و ما در این حوزه جایگاه دهم را کسب کردیم و معتقدیم می‌توانیم به جایگاه بالاتر برسیم.

سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد تأکید کرد: در حوزه فناوری هفتم شدیم و علت اصلی آن را عدم تخصیص منابع می‌دانیم، ما همچنین در حوزه ارتباط با صنعت پیشرفت خوبی داشتیم و می‌توانیم بگوییم بهترین عملکردمان در این حوزه بوده است.

تفقدی افزود: می‌توانیم با تلاش بیشتر رتبه‌مان را به جایگاه حقیقی‌اش برسانیم و قطعاً با حمایت لازم از سوی مسئولان می‌توانیم به این مهم دست یابیم.

تلاش برای رسیدن  به دانشگاه‌های نسل‌های ۳، ۴ و ۵ 

مهدی رفیعی، دبیر کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم در این مراسم، گفت: در آستانه سی‌امین سالگرد تأسیس کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه هستیم و در این ۳ دهه جزو برترین دانشگاه‌های کشور در این حوزه بوده‌ایم. در حال برگزاری سومین فستیوال دانشجویی «هر دانشجو یک ایده» هستیم، این جشنواره در شش بخش برگزار شده و ما در این مسیر حمایت مسئولان وزارتخانه و دانشگاه را داشتیم.

وی ادامه داد: در این فستیوال ۲۴۲ ایده دریافت شد که ۸۴ ایده به مرحله نهایی راه یافت و از این تعداد ۹ ایده به عنوان ایده برتر دانشجویی انتخاب شدند.

رفیعی با بیان اینکه ما به دنبال ارتقای جایگاه دانشجویی هستیم، خاطرنشان کرد: ما با همکاری تمامی دانشجویان قطعاً در مسیر رسیدن به دانشگاه‌های نسل‌های ۳، ۴ و ۵ با تمام توان تلاش خواهیم کرد.

وی بیان کرد: ما معتقدیم که اُفت‌ها با تلاش مضاعف قابل جبران است و دوباره نام این دانشگاه جزو دانشگاه‌های برتر کشور دیده خواهد شد.‌‌

در آیین اختتامیه بیست‌ویکمین جشنواره هفته پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ۵ پژوهشگر ممتاز و ۳۴ پژوهشگر برتر این دانشگاه تقدیر شد.

در این مراسم از دکتر حسین حسین‌زاده و دکتر فرزین هادی‌زاده از دانشکده داروسازی و دکتر سیدمهدی حسنیان‌مهر، دکتر مجتبی سنکیان و دکتر محمدجواد نجف‌زاده از دانشکده پزشکی به عنوان پژوهشگر ممتاز تقدیر به عمل آمد.

دکتر وفا برادران‌رحیمی، دکتر حسن رخشنده، دکتر رضا کاظمی‌اسکوئی، دکتر شکوفه اعلایی، دکتر آرزو رجبیان، دکتر مریم عمادزاده، دکتر حمیدرضا رحیمی، دکتر محمد هاشمی، دکتر ملیحه دادگرمقدم، دکتر مریم صابری‌کریمیان، دکتر آتنا آقایی، دکتر بهزاد امین‌زاده، دکتر محسن رجعتی‌حقی، دکتر زهرا رضایی‌یزدی، دکتر مینا اکبری‌راد، دکتر کامران آریانا، دکتر بامداد ریاحی‌زنجانی، دکتر معصومه غریب، دکتر محسن علی‌اکبریان و دکتر حسن متقی‌مقدم‌شهری به عنوان پژوهشگران برتر دانشکده پزشکی تقدیر شدند.

در ادامه این مراسم از دکتر امیرهوشنگ محمدپور، دکتر ابوالفضل شاکری، دکتر راضیه قدسی و دکتر مریم اکابری به عنوان پژوهشگران برتر دانشکده داروسازی تقدیر به عمل آمد.

در بخش دیگری از این مراسم از دکتر فرناز مهاجر و دکتر نرگس قاضی به عنوان پژوهشگران برتر دانشکده دندانپزشکی تقدیر شد.

همچنین از دکتر راحله بابازاده، به عنوان پژوهشگر برتر دانشکده پرستاری و مامایی، از دکتر معصومه سرباززین‌آباد و دکتر حسین نگهبان‌سیوکی به عنوان پژوهشگران برتر دانشکده پیراپزشکی، از دکتر ابراهیم تابان، دکتر هادی طهرانی و دکتر مریم سرخوش به عنوان پژوهشگران برتر دانشکده بهداشت، از دکتر روشنک سالاری به عنوان پژوهشگر برتر دانشکده طب ایرانی و مکمل و از دکتر افسانه بهرامی به عنوان پژوهشگر برتر محور هیئت علمی پژوهشی تقدیر به عمل آمد.

همچنین در این مراسم از ساحل خزائی، دانشجوی مقطع دستیاری چشم‌پزشکی دانشکده پزشکی، سیده‌زهرا خوش‌بین، دانشجوی مقطع پسادکترا دانشکده داروسازی، علی محمودی دانشجوی مقطع دکترای تخصصی زیست‌فناوری پزشکی دانشکده پزشکی، سعیده حاجبی‌خانیکی، دانشجوی مقطع دکترای تخصصی آمار زیستی دانشکده بهداشت، امیرحسین مهارتی، دانشجوی مقطع دکترای حرفه‌ای پزشکی دانشکده پزشکی، ایمان اخلاقی‌پور، دانشجوی مقطع دکترای حرفه‌ای پزشکی دانشکده پزشکی، امیررضا جمشیدبیگی، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد پرستاری داخلی-جراحی دانشکده پرستاری و مامایی و رضا خوش‌نیت، دانشجوی مقطع کارشناسی علوم آزمایشگاهی دانشکده پیراپزشکی به عنوان ۸ دانشجوی برتر پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال ۱۴۰۲ تقدیر به عمل آمد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->