تولیت آستان قدس رضوی: حضور هیئت‌های خارجی در یادبود شهدای دولت، جایگاه رفیع نظام را نشان داد از سرتیپ‌دوم سیدطاهر مصطفوی، خلبان پرواز رئیس جمهور شهید چه می‌دانیم؟ دعای تبدیل مصیبت به جایگزین بهتر جایگاه مردم‌داری در باورهای اسلامی تابوت شهید و صندوق عهد برادری ایرانیان از سردار سیدمهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس جمهور شهید چه می‌دانیم؟ درباره پاداش صبر بر سختی‌ها و مصائب | حکم خدا را امضا کنید پیام تسلیت تولیت آستان قدس رضوی به سید حسن نصرالله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: سفرم به حج دستور شهید رئیسی بود + فیلم مراسم بزرگداشت شهدای خدمت با حضور جمعی از طلاب جهان اسلام در مشهد برگزار شد لباس شهادت قواره همه نیست رحمتی که مالک دل‌ها بود | درباره زندگی و زمانه شهید مالک رحمتی روایت دفن نایب‌التولیه‌ها در حرم مطهر رضوی مروری بر فعالیت‌های قرآنی شهید رئیسی | در رثای رئیس‌جمهور قرآنی حبیبِ امام رضا علیه السلام دلیل محبوبیت شهید سیدمحمدعلی آل‌هاشم، امام جمعه تبریز چه بود؟ او مردمی نبود، خود مردم بود سلام ایران بر ابراهیم | پنج روایت از سوگواری مردم در فراق شهید جمهور مراسم بزرگداشت «شهدای خدمت» در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود مزار رئیس جمهور شهید، آیت الله سید ابراهیم رئیسی، در کدام صحن حرم امام رضا(ع) قرار دارد؟
سرخط خبرها

حرم مطهر رضوی، میزبان سالانه ۵۰۰ هزار زائر اردو زبان

  • کد خبر: ۱۹۹۷۸۶
  • ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶
حرم مطهر رضوی، میزبان سالانه ۵۰۰ هزار زائر اردو زبان
حرم مطهر رضوی سالانه میزبان حدود ۵ میلیون زائرغیرایرانی است که بنا بر آمار ۵۰۰ هزار نفر آن‌ها زائران اردوزبان هستند.

به گزارش شهرآرانیوز، با توجه به تشرف میلیونی زائران از اقصی نقاط دنیا به حرم مطهر رضوی، آستان قدس رضوی برنامه‌های متنوعی را با هدف آشنایی با سنت و سیره رضوی و معارف والای اهل بیت (ع) برای این زائران تدارک می‌بیند. یکی از بیشترین تشرف‌ها به بارگاه منور رضوی به زائران اردو زبان اختصاص دارد و طبق آمار سالانه ۵۰۰ هزار زائر اردو زبان به منظور زیارت بارگاه منور رضوی به شهر مشهد و مضجع نورانی ثامن الحجج (ع) مشرف می‌شوند، از همین رو رواق مبارکه غدیر برای برگزاری مراسم ویژه آنان اختصاص یافته است.

رواق غدیر در قسمت شمال غربی صحن غدیر و ضلع جنوب غربی ورودی بست شیخ طوسی حرم مطهر رضوی قرار دارد. این رواق در مساحت ۵۷۵ متر مربع در سال ۱۳۸۵ ساخته شده است.

همه روزه نماز‌های ظهر و عصر و مغرب و عشاء در این رواق اقامه می‌شود، همچنین توزیغ فیش‌های صبحانه، برگزاری کلاس‌های آداب زیارت، حرم‌شناسی، حرم‌گردی، برگزاری جلسه بیان احکام و کلاس‌های آموزش قرآن و تصحیح قرائت، تلاوت یک صفحه قرآن به صورت روزانه، قرائت زیارت امام رضا (ع)، قرائت دعای توسل و کمیل، مداحی، سخنرانی، اجرای مسابقه و توزیع جوایز، بازدید از موزه و... از دیگر برنامه‌هایی است که همه روزه در این رواق برگزار می‌شود.

در مناسبت‌های مختلف سال اعم از اعیاد و شهادت‌های ائمه اطهار (ع) ویژه برنامه‌های مختلفی برای تشرف گروه‌ها و کاروان‌های زیارتی اردو زبان در این رواق تدارک دیده می‌شود.

نشست‌های تخصصی، محفل شعرخوانی، نوحه‌خوانی و سینه زنی، سخنرانی و... به زبان اردو بخشی از برنامه‌های مناسبتی طی سال است.

دوشنبه و ۵ شنبه‌های هر هفته مراسم ویژه‌ای برای بانوان اردو زبان در این رواق تدارک دیده شده است که بانوان با حضور در این رواق از این برنامه‌ها بهره‌مند می‌شوند. شنبه و سه شنبه هر هفته نیز ویژه برنامه بیان احکام برای بانوان زائر اردو زبان برگزار می‌شود. برگزاری کلاس‌های نقاشی ویژه کودکان از دیگر برنامه‌های این رواق در طول سال است. همه روزه تعداد ۲۰ نفر از خادمان بارگاه منور رضوی در این رواق به خدمت‌رسانی در بخش‌های مختلف مشغولند.

یکی از دیگر خدماتی که ویژه زائران اردو زبان در این رواق انجام می‌شود، پاسخگویی به سوالات شرعی زائران به صورت شبانه‌روزی است. شماره تلفن ۳۲۰۰۹۴۸۲ به پاسخگویی سوالات زائران اردو زبان اختصاص یافته است.

حدود ۹۰ درصد از زائران غیر ایرانی بارگاه منور رضوی از کشور پاکستان، ۷ درصد از کشور هندوستان و ۳ درصد از سایر کشور‌ها هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->