۱۰ واحد منزل مسکونی رایگان به مدت ۳ ماه در اختیار خانواده‌های سیل زده سپاه ۶۹ مشهد پیشرفت برقی‌سازی خط راه‌آهن مشهد-تهران صفر است | ۱۰۰ واگن مسافربری نو وارد شبکه حمل‌ونقل ریلی می‌شود نرخ میوه در بازار امروز مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول رئیس دایره بیمه کشاورزی خراسان‌رضوی: پرداخت غرامت به کشاورزان استان به‌سرعت انجام می‌شود بورس ۶۲ هزار واحد ریخت! | ۹۴ درصد نماد‌ها منفی شدند (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) مبلغ اجاره آپارتمان در منطقه راهنمایی مشهد سر به فلک کشید (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین وضعیت فعالیت بازار طلای مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) | حباب در سکه همچنان وجود دارد سکه به کمتر از ۴۰ میلیون تومان سقوط کرد | حباب سکه کاهشی شد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | ریزش بی‌ارزش (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) خبر جدید وزیر راه درباره نهضت ملی مسکن امشب یارانه واریز می‌شود (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) رکوردشکنی سود بدون ریسک اوراق اسناد خزانه اسلامی + نمودار دلیل کاهش پی‌درپی نرخ دلار چیست؟ (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) سنگ اندازی سامانه‌های متعدد دولت الکترونیک پیش پای کسب وکار‌ها  دلیل کاهش شدید قیمت نات کوین چیست؟ حقوق اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ بازنشستگان کشوری واریز شد نحوه انتقال نات‌کوین از ربات تلگرام به کیف‌ پول و فروش آن + روش استیک‌کردن یا سرمایه‌گذاری کشف و توقیف ۲۱ تن پای مرغ غیربهداشتی در مشهد | در خرید گوشت چرخ‌کرده دقت کنید  در خواست اتاق اصناف مشهد از واحد‌های صنفی برای کمک به سیل‌زدگان استان ایران خودرو محصولات هایما را گران کرد+ جدول (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) دلار در آستانه ورود به کانال ۵۶ هزار تومان (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) توزیع ۲۲ هزار تن انواع کود‌های یارانه‌ای بین کشاورزان خراسان رضوی طی سال جاری آغاز عملیات خرید تضمینی گندم در خراسان‌رضوی | افزایش ۱۷ درصدی قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان سودای صعود در روز‌های رکود بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها
بررسی جنبه‌های مثبت لایحه بودجه سال آینده؛

رشد ۴۲ درصدی درآمد‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۳ در راستای ایجاد انضباط مالی

  • کد خبر: ۱۹۹۰۵۹
  • ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
رشد ۴۲ درصدی درآمد‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۳ در راستای ایجاد انضباط مالی
یک کارشناس اقتصادی گفت: رشد ۴۲ درصدی درآمد‌ها در کنار رشد ۱۹ درصدی هزینه‌ها می‌تواند نویدبخش کاهش ناترازی‌ها و ایجاد انضباط مالی باشد.

میثم مهرپور کارشناس اقتصادی در گفتگو با شهرآرانیوز اظهار کرد: به نظر می‌رسد جهت گیری کلی لایحه بودجه ۱۴۰۳ در راستای کاهش ناترازی ها، ایجاد انضباط مالی و پرهیز از اعمال درآمد‌های غیرواقعی است.

وی یکی از نکات مثبت لایحه بودجه سال آینده را کاهش کسری ناترازی عملیاتی چه کسری اسمی و چه کسری حقیقی دانست و افزود: کاهش تبصره‌های غیربودجه‌ای، شفاف و منظم شدن لایحه بودجه در کنار اختصاص بیش از ۳۰ همت از منابع قابل برنامه‌ریزی در حوزه اشتغال و رشد اقتصادی از دیگر نکات مثبت لایحه بودجه ۱۴۰۳ است.

پیش‌بینی افزایش درآمد‌های مالیاتی

این کارشناس اقتصادی به تغییرات اساسی در حوزه درآمد‌های مالیاتی در لایحه بودجه سال آینده اشاره کرد و گفت: افزایش درآمد‌های مالیاتی به حدود ۴۹ درصد افزایش پیدا کرده است. علاوه بر این سهم درآمد‌های مالیاتی از کل بودجه نیز به حدود ۵۱ درصد رسیده که نسبت به سال جاری حدود ۹ درصد افزایش داشته که به نظر می‌رسد اتفاق بسیار مهمی است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه درآمد‌های مالیاتی در یکی دو سال گذشته در بودجه محقق شده‌اند دولت تصمیم گرفته که سهم بیشتری از درآمد‌ها را به درآمد‌های مالیاتی اختصاص دهد.

افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده برای تکمیل طرح‌های سرمایه‌ای

مهرپور خاطرنشان کرد: نکته دیگری که در زیرمجموعه درآمد‌های مالیاتی می‌توان به آن توجه داشت، افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده است.

وی افزود: سال‌ها این عدد ثابت بوده و قرار است برای بودجه سال آینده مالیات بر ارزش افزوده یک درصد افزایش پیدا کند. این موضوع اگر چه می‌تواند منجر به افزایش هزینه مصرف‌کننده شود، اما سهم قابل توجهی در افزایش درآمد‌های مالیاتی خواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه افزایش درآمد‌های مالیاتی باید برای همه بخش‌های این درآمد رخ دهد و محل هزینه‌کرد این درآمد‌ها نیز باید مشخص باشد، تصریح کرد: قرار است درآمد حاصل از یک درصد افزایش مالیات بر ارزش افزوده به تکمیل طرح‌های سرمایه‌ای اختصاص پیدا کند که اتفاق مثبتی است.

وی گفت: با نگاه به کلیت بودجه ۱۴۰۳ درخواهیم یافت که درآمد‌ها با رشد ۴۲ درصدی و در کنار آن رشد ۱۹ درصدی هزینه‌ها پیش‌بینی شده است. این موضوع نویدبخش است و می‌تواند در راستای کاهش ناترازی‌ها و ایجاد انضباط مالی باشد.

مهرپور در ادامه اشاره‌ای به بحث واردات در لایحه بودجه سال آینده داشت و خاطرنشان کرد: در این لایحه ۵۵ میلیارد یورو واردات کالا پیش‌بینی شده که ۱۳.۵ میلیارد یورو آن به واردات کالا‌های اساسی و دارو مربوط می‌شود.

احتمال ایجاد تغییرات در لایحه بودجه از سوی مجلس

وی با اشاره به اینکه این لایحه بودجه ممکن است از سوی مجلس دچار تغییر و تحولاتی شود که طبیعی نیز هست، ادامه داد: این تغییرات به خصوص در حوزه درآمد‌های مالیاتی و افزایش حقوق کارمندان با توجه به انتقاداتی که گا‌ها در حوزه درآمد‌های مالیاتی دولت اتفاق افتاده، ممکن است رخ دهد.

این کارشناس اقتصادی افزود: برای مثال افزایش ۱۸ درصدی حقوق و دستمزد با توجه به سطح تورم موجود در جامعه و از طرفی نزدیک شدن به انتخابات مجلس، عواملی‌ست که می‌تواند منجر به ایجاد تغییراتی در لایحه بودجه سال آینده از سوی نمایندگان مجلس شود.

وی تاکید کرد: البته این تغییرات در مجموع اگر در حد ۱۰ درصد باشد، قابل پذیرش خواهد بود. اما تغییرات بسیار در لایحه بودجه دولت می‌تواند عملا شرایط را به سمتی ببرد که نه بودجه ارائه شده دولت باشد و نه مجلس مسئولیت آن را بر عهده بگیرد.

مهرپور در پایان تصریح کرد: در مجموع به نظر می‌رسد لایحه بودجه ۱۴۰۳ یک لایحه رو به جلو و مثبت خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->