سرخط خبرها

کرونا و هزار ماجرا

  • کد خبر: ۱۹۶۷۴
  • ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲
کرونا و هزار ماجرا
علی عدالتیان مدیر شهرآر‌امحله منطقه ۸
این روز‌ها بحث داغ ویروس کرونا را داریم که به گفته متخصصان نوعی ویروس جهش‌یافته است و دردسر‌های بسیاری برای مردم درست کرده است. آن‌طور که می‌گویند در برابر کودکان مهربان یا دست‌کم، کم‌خطرتر است و در رویارویی با میان‌سالان و سالمندان بی‌رحم‌تر.
اما با تمام توصیه‌هایی که می‌کنند برخی آن را به سُخره گرفته و بی‌توجه به توصیه‌های بهداشتی همچنان مشغول فعالیت‌های روزمره‌شان هستند و حتی از این فرصت تعطیلی استفاده کرده و راهی شمال شده‌اند. انگار کرونا از شمال خوشش نمی‌آید و در همین گوشه و کنار نزدیک ما نشسته است.
چند شب پیش مهران مدیری در برنامه دورهمی حرف جالبی زد، برخی از مردم ما که راز بقا را نگاه می‌کنند از آن همه جانوری که می‌بینند (شیر، گرگ، روباه و...) فقط کفتارش را به‌خاطر دارند. این مثال افرادی است که دست به احتکار زده و علاوه‌بر مایحتاج روزانه مردم، ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده را هم احتکار می‌کنند و آن را در بازار سیاه با قیمت خون پدرشان می‌فروشند.
فکر می‌کنم این افراد از ویروس کر‌ونا هم بدترند. این نامهربانی و بی‌اعتمادی که این روز‌ها بین آن‌ها موج می‌زند، آزاردهنده‌تر از کروناست البته درست نقطه مقابلشان کارکنان مراکز درمانی، از بیمارستان گرفته تا درمانگاه‌های کوچک است که شبانه‌روزی در خدمت مردم هستند و بی‌توجه به خطرات احتمالی دل در گرو کارشان می‌دهند تا به ما خدمت کنند، حتی به آن محتکری که مایحتاجش را از او دریغ کرده و برایش دردسر درست می‌کند. اینجاست که تفاوت آدم‌ها مشخص می‌شود و می‌فهمم هنوز هم خداوند بندگان خوبی روی کره زمینش دارد.
از مترو که بیرون آمدم تا سر کار بیایم در کمال ناباوری دیدم بچه‌های کوچکی در بیرون ایستگاه مترو ماسک به دست در حال فروش ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده هستند. با خودم گفتم مگر نباید لوازم بهداشتی را از مکان‌های مخصوص خودش بخریم، بعد دوباره یاد حرف مهران مدیری افتادم و با خنده‌ای که حاکی از تأسف بود به راهم ادامه دادم.
فکر می‌کنم ویروس دارد برای ما نصیحه‌الملوک امام محمد غزالی طوسی و اخلاق ناصری خواجه نصیرالدین طوسی را تدریس می‌کند. به ما می‌گوید اگر می‌خواهید زنده بمانید باید عاقل باشید. باید با جهان بسازید (قدرت تطابق داشته باشید) باید اولویت‌های زندگی‌تان را درست تعیین کنید. باید اخلاق درست داشته باشید و آینده‌نگر باشید. به این فکر کنید که مسیر درست را بروید تا از این ماجرا هم به‌درستی عبور کنید.
البته این ماجرا یک روی دیگر هم دارد؛ صله ارحام و دید و بازدید‌های خانوادگی، این ویروس بهانه‌ای می‌شود تا برخی از ما که حوصله سرزدن به فامیل را هم نداشتیم دیگر با همه قطع رابطه کنیم. حداقل احوال‌پرسی از یکدیگر را کنار نگذارید، از طرفی هم اگر خواستید به بزرگ‌تر‌های فامیل سری بزنید لطفا نکات ایمنی را رعایت کنید و نگویید طوری نیست من که بیمار نمی‌شوم شاید شما قوی باشید و مقاوم در برابر بیماری، اما سالمندان ضعیف هستند و نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای دارند، لطفا با بی‌فکری و بی‌خیالی‌هایتان برایشان دردسر درست نکنید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->