آیا مدارس قم فردا سه شنبه (۱ خرداد ۱۴۰۳) تعطیل است؟ کارنامه زیست‌محیطی شهید سید ابراهیم رئیسی چند توصیه مهم برای خواب آرام شبانه هشدار سازمان هواشناسی درباره وقوع سیل در ۱۵ استان کشور (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) از بایدها و نبایدهای زالودرمانی چه می‎‌دانید؟ نرخ باروری و موالید در کشور روند کاهشی دارد اهدای اعضای ۱۴۷ بیمار مرگ مغزی در غرب خراسان امتحانات دانش آموزان تا پایان هفته لغو شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) فرونشست خودرو خاور در خیابان بابانظر مشهد+ تصویر (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳)‌ چرا خانواده‌ها با اهدای اعضای بیمار مرگ مغزی مخالفت می‌کنند؟ سوءاستفاده از پروفایل افراد چه مجازاتی دارد؟ علت علمی بارش‌های شدید بهار امسال در مشهد و کشور چه بود؟ بازنشر گفتگوی شهرآرانیوز با سیدمحمدتقی میرحافظ، معلم کلاس اول رئیس جمهور | آقای معلم! «سید ابراهیم» هم به دانش‌آموزان شهیدت اضافه شد کلاهبرداری میلیاردی با صدای زنانه اجتماع دانشگاهیان مشهد در پی شهادت آیت الله رئیسی برگزار شد + ویدئو (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | تصاویر جدید تلویزیون ترکیه از محل سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور ایران و هیئت همراه هلاکت شرورِ مسلح و شهادت مأموران پلیس تهران بزرگ + تصاویر شهدا و فیلم
سرخط خبرها

زلزله‌های افغانستان تا کی ادامه دارد؟ (۲۳ مهر ۱۴۰۲)

  • کد خبر: ۱۸۹۰۰۰
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱
  • ۷
زلزله‌های افغانستان تا کی ادامه دارد؟ (۲۳ مهر ۱۴۰۲)
صبح امروز برای چندمین بار در روز‌های اخیر هرات در افغانستان لرزید و این زلزله ۶.۴ ریشتری در مشهد هم احساس شد. این زلزله‌ها تا کی ادامه خواهد داشت؟

به گزارش شهرآرانیوز، طی ۹ روز اخیر افغانستان ۳۱ زلزله بالاتر از ۴ ریشتر داشته که بزرگ‌ترین آن ۶.۴ریشتر در عمق ۱۰کیلومتری زمین بوده است.

بر اساس اعلام مرکز لرزه‌نگاری کشور، زمین‌لرزه ۶.۴ریشتری، ساعت ۰۷:۰۵ امروز یکشنبه (۲۳ مهرماه) هرات افغانستان را در عمق ۱۰ کیلومتری زمین لرزاند که در مشهد هم احساس شد.

ادامه‌دارشدن زلزله‌های افغانستان نگرانی‌های زیادی را برای مردم این کشور و مناطق شرقی ایران به وجود آورده است. 

مهدی زارع، استاد پژوهشگاه زلزله، چندروز پیش در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره فاصله کانون این زلزله‌ها با ایران گفته است: «کانون زلزله‌ها حدود ۱۸۰کیلومتر با مشهد و حدود ۸۰کیلومتر با پهنه فریمان و سفید سنگ در استان خراسان رضوی فاصله داشت.»

او درباره زلزله‌های افغانستان هم گفته است: «کانون زمین‌لرزه‌ها بین ۸ تا ۱۵کیلومتر بوده، چنین میزان آزادی انرژی و گسیختگی گسل موجب رخداد پس‌لرزه‌ها حداقل در چند هفته آینده و حتی چند ماه آینده خواهد شد.»

مردم باید این نکته را در نظر داشته باشند که صحبت‌های غیرکارشناسانه درباره زلزله و پیش‌بینی آن را به هیچ وجه باور نکنند و مبنای عمل قرار ندهند.  

علی بیت‌اللهی، رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه زلزله‌های غرب افغانستان ـ براساس نقشه گسل‌های کواترنری افغانستان ـ در مجاورت سامانه گسلی «هریرود غربی» واقع شده، گفته است:

واضح است که چنین تعدادی از زمین‌لرزه‌های تاثیرگذار و مخرب، به ندرت در پهنه جهان رخ داده است و چنین توالی از رویداد‌های لرزه‌ای از اتفاقات نادر در جهان است چراکه این نوع رژیم رخداد لرزه‌ای از سوی دیگر معرف تجمع تنش عمده در راستای سامانه گسلی هریرود غربی است. همچنین این وضعیت معرف پخش گسیختگی‌های گسترده در درازای طویل  سامانه گسلی است که منجر به پخش تنش و رهایی مرحله‌ای آن می‌شود. امتداد سامانه گسلی هریرود غربی به سوی غرب و خاک ایران با سامانه گسلی درونه در شمال و دشت بیاض در جنوب مجانب می‌شود که از جمله گسل‌های طویل و لرزه‌زای ایران مرکزی تلقی می‌شود.»

بیت‌اللهی در ادامه درباره مجاورت گسل‌‌های ایران و افغانستان گفته است:

آنچه از تعقیب امتداد سامانه گسلی هریرود غربی به سوی خاک ایران و ادامه آن سامانه در ایران یعنی امتداد گسل «درونه» می‌توان گفت، این است که روال معنی‌داری از سری زمانی رخدادهای افغانستان که دال بر مهاجرت زلزله‌ها به سوی غرب (پهنه ایران زمین) باشد، قابل شناسایی نیست.

امتداد گسل درونه به‌طول تقریبی ۷۰۰ کیلومتر در راستای شرق به غرب در ایران مرکزی، در ادامه سامانه گسلی هریرود در شرق به ترتیب از کنار شهرهای تایباد، تربت حیدریه، کاشمر و بردسکن به‌سمت غرب در جنوب استان خراسان رضوی می‌گذرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
1
0
ای کاش همیشه ادامه داشته باشد
رءوف
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
قلط کردی
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
1
0
من که نفهمیدم چی گفت شما فهمیدید؟!!!
محمد یوسف
Afghanistan
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
0
0
آیا امکان دوبار زلزله در ولایت هرات افغانستان اتفاق خواهد افتاد لطف نموده پیش بینی که دارین مارا هم در جریان بگزارید که فامیلم در خیابان ها شهر در فصل سرما به سر می‌بریم
?
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
0
0
یعنی چی خدا کنه ادامه داشته باشه ،این همه آدم شب و روز ندارن تو شرق کشور یکسره دارن میلرزن
محمدی
Afghanistan
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
0
0
خداکنه زودترتموم بشه بخداخیلی سخته هرلحظه منتظریه زلزله باشیم
ناشناس
Afghanistan
۲۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
0
1
زلزله.درهرات.ادامه.دارد
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->