پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (دوشنبه، ٣١ اردیبهشت ١۴٠٣) | بارش مجدد باران از فردا امتحانات دانشگاه پیام نور لغو شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) | فعالیت‌های دانشگاه فردوسی مشهد همچنان ادامه دارد فعالیت دانشگاه‌های سراسر کشور همچنان ادامه دارد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | تصاویری از انتقال پیکر شهدای حاضر در بالگرد حامل رئیس جمهور تمامی امتحانات نهایی دانش آموزان امروز برگزار خواهد شد(۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) کار شناسایی پهپاد ترکیه‌ای ‌‌در منطقه سقوط بالگرد با مشکل مواجه شد‌  اطلاعیه شماره ۴ ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر قاتل بی رحم پس از ۲۰ سال زندگی مخفیانه در سوئد بازداشت شد همراهی نکردن قشر متوسط جامعه با نهضت افزایش جمعیت متادون سالانه جان ۳ هزار نفر را می‌گیرد ریزش آوار ساختمان در حال تخریب + تصویر (۳۰ اردیبهشت) تمدید ساعات کاری دفاتر ازدواج به مناسبت میلاد حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) کشف ۱۴۰۰ گرم تریاک از معده یک قاچاقچی در بجستان (۳۰ اردیبهشت) سپاه مشهد و اصناف تامین برخی کالاهای ضروری سیل‌زدگان مشهد را برعهده گرفتند ادامه بارندگی و مه تا فرداشب در منطقه حادثه بالگرد رئیس‌جمهور بازداشت زن‌وشوهر کلاهبردار (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) بالگرد حامل ابراهیم رئیسی از چه نوعی بود؟ + تصویر بازدید از موزه‌های تاریخ طبیعی کشور تا سوم خرداد ماه رایگان است پهپاد‌های هلال احمر به محل حادثه بالگرد رئیس جمهور اعزام شدند
سرخط خبرها

کلاهبرداری با ارسال ۱۵ هزار پیامک سهام عدالت در مشهد

  • کد خبر: ۱۸۸۰۱۵
  • ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸
کلاهبرداری با ارسال ۱۵ هزار پیامک سهام عدالت در مشهد
۱۵ هزار پیامک باعنوان «جاماندگان ثبت‌نام سهام عدالت» برای شهروندان فرستاده بودند و لینک ثبت‌نام هم زیر متن پیامک وجود داشت.

سهیل دیبا | شهرآرانیوز ۱۵ هزار پیامک باعنوان «جاماندگان ثبت‌نام سهام عدالت» برای شهروندان فرستاده بودند و لینک ثبت‌نام هم زیر متن پیامک وجود داشت. از آنجایی‌که هنوز افراد زیادی سهمی از سهام عدالت ندارند و موضوع ثبت‌نام جدید، گاه‌گداری در فضای رسانه‌ای کشور داغ می‌شود و ابهامات زیادی دارد، افراد زیادی روی لینک کلیک کرده و با طناب پوسیده چند کلاهبردار به تله افتادند و شیادان با دسترسی به حساب تعداد زیادی از شهروندان از هر حساب بین یک تا دو میلیون تومان سرقت کردند.

اولین گزارش این سرقت‌ها را شهروندان مشهدی به پلیس اعلام کردند و با افزایش تعداد شاکیان، سریالی‌بودن این پرونده ثابت شد. سرهنگ احمد نگهبان، فرمانده انتظامی مشهد، پیگیری پرونده را به گروهی از کارشناسان پایگاه سوم پلیس فتای مشهد سپرد.

آغاز یک عملیات بزرگ

بررسی اظهارات مال‌باختگان نشان داد که همه آن‌ها فریب پیامک ثبت‌نام سهام عدالت را خورده‌اند و پس از واردشدن به لینک ثبت‌نام تمام اطلاعات هویتی و حتی کارت‌های بانکی خود را نیز ثبت کرده بودند. این افراد در حالی منتظر پیامک تأیید ثبت‌نام بودند که متوجه برداشت‌های غیرمجاز از حسابشان شده و بلافاصله برای شکایت به پلیس مشهد مراجعه کردند.

کارشناسان پلیس فتای مشهد با دریافت این اطلاعات و سرنخ‌های دیجیتالی به جامانده از کلاهبرداران، با استفاده از مهندسی اجتماعی موفق به ردزنی دو متهم این پرونده شدند و پس از هماهنگی‌های لازم، این افراد را که دو جوان نوزده و بیست‌ساله هستند، در دو عملیات جداگانه در مشهد دستگیر کردند.

پسرخاله‌های شیاد

با آغاز بازجویی از متهمان، مشخص شد که آن‌ها با یکدیگر پسرخاله هستند. آن‌ها در بازجویی‌های اولیه منکر هرگونه جرمی بودند، اما در رویارویی با ادله و مستندات دیجیتالی به دست آمده از آن‌ها، به کلاهبرداری با ترفند فیشینگ با استفاده از ربات‌های تلگرامی آلوده اعتراف کردند.

در ادامه، این متهمان دیگر متهم این پرونده را که اتفاقا سرشاخه اصلی این باند است به پلیس لو دادند و اعتراف کردند که او بدافزار‌ها را طراحی و در اختیار آن‌ها می‌گذاشته است.

تحقیقات پلیسی همچنین نشان داد که متهمان تحصیلات دانشگاهی ندارند، اما نحوه استفاده از ربات‌ها و بدافزار‌های جعلی را در فضای سایبر فراگرفته‌اند.

دستگیری مغز متفکر باند

در ادامه این عملیات با اطلاعات تکمیلی، بلافاصله کارشناسان پلیس فتا با هماهنگی‌های لازم قضایی سرکرده این باند فیشینگ را که جوانی بیست‌ساله است با نیابت قضایی در یکی از شهر‌های هم‌جوار مشهد دستگیر و در بازرسی از منزلش، دو دستگاه گوشی تلفن همراه حاوی ربات‌های درگاه‌ساز بانکی و بدافزار‌های ساخت پیامک با محتوای سهام عدالت استخراج شد. در تحقیقات تکمیلی مشخص شد که سرکرده باند و دو همدستش با طراحی لینک مشاهده سهام عدالت متصل به ربات تلگرامی، با ارسال بیش از ۱۵‌هزار پیامک جعلی حساب کاربران را خالی کرده‌اند.

در این رابطه تاکنون پنجاه نفر از مال‌باخته‌ها شناسایی شده‌اند که تحقیقات برای دیگر مال‌باخته‌ها با هماهنگی مقام قضایی در آزمایشگاه پلیس فتا ادامه دارد. برابر مستندات به دست آمده در آزمایشگاه ادله دیجیتال پلیس فتا تاکنون حدود هزار‌حساب بانکی که اعضای این باند به آن‌ها برای برداشت غیرمجاز دسترسی پیدا کرده بودند، شناسایی شده و تحقیقات برای شناسایی مال‌باختگان ادامه دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->