ویدئو | روایتی دخترانه از زیارت امام رضا (ع) نجوا‌های دختران مشهدی با امام رضا(ع) ۶ مدال ایرانی بانوان در پایان روز سوم دوومیدانی غرب آسیا کسب شد صرف هزینه میلیاردی بانوان پولدار برای مادرشدن بدون بارداری! زنان، درگیر دوگانه اشتغال و مادری آیت‌الله رئیسی به ارتقای جایگاه زنان و ضرورت میدان‌دادن به آنان معتقد بود مادر مشهدی در هفته سی و سوم بارداری صاحب ۴ فرزند دختر شد حرم نوشت‌های یک خادمه | عزت نفس گمشده مادر نقد و بررسی فیلم «زنانی که با گرگ‌ها دویده‌اند» از نگاه دختران دهه هشتادی با حضور کارگردان دیدار دختران رسانه‌ای «شهربانو» با مدیرعامل موسسه فرهنگی شهرآرا انتقاد خزعلی از کمبود اساتید متخصص در حوزه مطالعات زنان انسیه شاه‌حسینی: حقوق زنان هنرمند برای آیت‌الله رئیسی مهم بود اینستاگرام روی موج بی‌اخلاقی افزایش تعداد فروشندگان ترمز بازار مسکن را کشید (۱۰ خرداد ۱۴۰۳) خبرنگاران زن فلسطینی قربانیان ترورهای هدفمند اسرائیل بی‌بی منجمه؛ بانوی نامدار ایرانی در عرصه ستاره‌شناسی زنان می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کنند؟ بیشتر کشته‌شدگان حمله به اردوگاه رفح زنان و کودکان بودند چالش‌های شیرین و سخت یک مادر با ۵ فرزند روایت روز‌های سخت انتظار مریم کنعانی برای پیوند کبد | شفایم را از امام رضا (ع) خواستم
سرخط خبرها
«تیمار غریبان»، روایت خشونت‌های جنگ و جبهه از زبان زنی قدرتمند

«تیمار غریبان»، روایت خشونت‌های جنگ و جبهه از زبان زنی قدرتمند

  • کد خبر: ۱۷۸۴۵۹
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
سکینه محمدی از جمله پرستاران در دوران دفاع مقدس است که پرستاری و امدادگری در بیمارستان OPD شرکت نفت آبادان را به عهده داشت.

به گزارش شهرآرانیوز، کتاب «تیمار غریبان» روایتی داستانی از خاطرات سکینه محمدی است که در دوران هشت سال دفاع مقدس به پرستاری و امدادگری در بیمارستان OPD شرکت نفت آبادان مشغول بوده است. این اثر، خشونت‌های جنگ و جبهه را از زبان زنی قدرتمند مطرح می‌کند و در خلال به تصویر کشیدن این حقایق تلخ، بافت فرهنگی و اجتماعی مردم آبادان در زمان جنگ را نیز به نمایش می‌گذارد.

سکینه محمدی یکی از سوپروایزرهای بیمارستان نفت آبادان در زمان جنگ تحمیلی بود و در این کتاب خاطراتش از رویدادهای تلخ آن زمان را بیان و به جزئیات مختلفی از جمله رسیدگی پرستاران و درمانگران به مجروحان جنگی اشاره می‌کند.

پروین کاشانی‌زاده، نویسنده «تیمار غریبان»، از سال ۱۳۸۳ که کار جمع‌آوری خاطرات پرستاران بیمارستان‌های آبادان را در دوران جنگ شروع کرده است چندین بار میان سخنان امدادگران و پرستاران، نام خانم پرستاری به اسم سکینه محمدی را شنیده که شرح کارهایش در بیمارستان شرکت نفت برایش جالب و باارزش به نظر آمده است.

بهمن ۱۳۸۹به صورت اتفاقی در نمایشگاه کتاب آبادان فرصت آشنایی با وی را پیدا می‌کند. خوشحال می‌شود. خودش را معرفی و خواسته‌اش را مطرح می‌کند. خانم محمدی می‌خندد و می‌گوید: «من چیزی برای گفتن ندارم. هر چه بود فقط وظیفه بود.» و کاشانی‌زاده در جواب می‌گوید: «این خاطرات فقط متعلق به شما نیست. هویت و تاریخ مقاومت کسانی است که شما طی سالیان دفاع مقدس در کنارشان بوده‌اید.» و این‌گونه راضی می‌شود و برای گفت‌وگوها قرار‌ می‌گذارند.

نویسنده «تیمار غریبان» در روند مصاحبه‌ها متوجه می‌شود الگوی خانم محمدی در زندگی پدرش بوده است. این بود که تحقیقات را در دو سو آغاز می‌کند: گردآوری خاطرات پدر از خانواده و نزدیکان توسط خود خانم محمدی و تحقیق درباره وقایع آن زمان آبادان توسط خودش.

با این رویه، یعنی تحقیق، مصاحبه، تدوین و بازنویسی‌ها، کتاب «تیمار غریبان» شکل نهایی‌اش را پیدا می‌کند و از طریق دفتر مطالعات ادبیات پایداری حوزه هنری آبادان در مراحل کارشناسی و انتشار قرار می‌گیرد.

«تیمار غریبان» خاطرات سکینه محمدی توسط پروین کاشانی‌زاده به رشته تحریر درآمده و از طریق انتشارات سوره مهر،با شمارگان ۲۵۰۰ نسخه، در سال ۱۳۹۶ روانه بازار کتاب شده است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.