حرکت کاروان پیاده ۱۷۰۰ نفری در مسیر مشهد مقدس به مناسبت ولادت امام رضا(ع) اولین گروه حج تمتع از فرودگاه مشهد اعزام شدند (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) سیل در کلات هیچ فوتی نداشت برخورد کوئیک و پارس در مشهد ۶ مصدوم برجا گذاشت (۲۸ اردیبهشت) پرونده سیل مشهد روی میز کمیسیون اصل نود! کشف پیکر‌های چهار مفقود سیلاب در فریمان (۲۸ اردیبهشت) قتل جوان ۲۷ ساله افغان به‌خاطر توپ بازی! (۲۸ اردیبهشت) تمام خسارت‌های درمانی بازنشستگان تامین اجتماعی تا اسفند ۱۴۰۲ پرداخت شد | تسویه حساب ۲۰ روزه با بازنشستگان بازگشایی ۴۴ محور مسدود شده در خراسان رضوی (۲۸ اردیبهشت) تصادف پراید و پژو ۲۰۶ در قوچان ۷ مصذوم برجا گذاشت(۲۸ اردیبهشت) از ۸۱ روستای دارای سکنه سرخس فقط یک روستا جاده دسترسی ندارد نجات معجزه آسای جوان مشهدی از داخل چاه (۲۸ اردیبهشت) نامه سرگشاده نایب رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی به رئیس جمهور درباره کارگران و بازنشستگان   محور صالح آباد - تربت جام بازگشایی شد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) متلاشی شدنِ شبکه شیطان پرستی و دستگیری ۲۶۱ نفر نجات نیسان آبی با پنج سرنشین از درون سیلاب (۲۸ اردیبهشت) این پزشکان متخلف هستند عملیات گسترده هلال احمر در سطح استان خراسان رضوی تسویه ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی تامین اجتماعی سازمان برنامه و بودجه اجرای قانون همسان‌سازی بازنشستگان را به تاخیر نیندازد
سرخط خبرها

«بافی کوت» شیوه‌ای برای افزایش طول عمر پلاکت‌های اهدایی

  • کد خبر: ۱۷۴۹۶۳
  • ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲
«بافی کوت» شیوه‌ای برای افزایش طول عمر پلاکت‌های اهدایی
معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون گفت: سیستم بافی کوت روش تهیه پلاکت و سایر اجزای خون با مزایای بالا است و طول عمر پلاکت با این روش از ۳ روز به ۵ تا ۷ روز افزایش می‌یابد. البته سرعت تولید محصول اندکی کندتر است که باید خودمان را با آن وفق دهیم زیرا مزایای زیادی دارد.

به گزارش شهرآرانیوز دکتر عباداله سالک مقدم -معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون در این خصوص گفت: در روش PRP که هم اکنون برای جداسازی اجزای خون به کار گرفته می‌شود، پلاسمای غنی از پلاکت به دست می‌آید.

وی افزود: پس از قرار دادن کیسه‌های خون در دستگاه‌های سانتریفیوژ، با توجه به تنظیمات دستگاه می‌توان یا با روش PRP یا با روش بافی کوت اجزای خون را از هم جدا کرد که در خصوص روش PRP طی دو مرحله سانتریفیوژ سه محصول گلبول قرمز، پلاکت و پلاسما جداسازی می‌گردد و با روش بافی کوت در ابتدا سه محصول گلبول قرمز، پلاسما و بافی کوت جدا می‌گردد و سپس فراورده پلاکت طی یک روند خاص و انجام یک دور سانتریفیوژ دیگر از بافی کوت استخراج می‌شود.

سالک مقدم تاکید کرد: با بررسی شیوه جداسازی اجزای خون در کشور‌های پیشرفته و اروپایی از جمله فرانسه و بررسی مزایا و معایب آن‌ها و رسیدن به بیشترین بهره‌وری، پس از برگزاری کارگاه‌های آموزشی متعدد پروژه اجرای بهره‌گیری از سیستم بافی کوت در انتقال خون استان قزوین اجرایی می‌شود.

وی افزود: روش بافی کوت سال‌ها است در بسیاری از کشور‌های پیشرفته انجام می‌شود و انتقال خون این کشور‌ها از مزایای آن بهره می‌برند.

سالک مقدم گفت: سیستم بافی کوت روش تهیه پلاکت و سایر اجزای خون با مزایای بالا است و طول عمر پلاکت با این روش از ۳ روز به ۵ تا ۷ روز افزایش می‌یابد. البته سرعت تولید محصول اندکی کندتر است که باید خودمان را با آن وفق دهیم، زیرا مزایای زیادی دارد.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان انتقال خون، وی تاکید کرد: در این روش ضمن تهیه پلاسمای بیشتر، پلاکت به دست آمده فیلتر شده و بدون گلبول سفید است که افزایش کیفیت، کاهش عوارض و کاهش مقاومت پلاکتی را در پی دارد و در نهایت صرفه جویی در سیستم سلامت و سهولت بیشتر در درمان را برای بیمار به همراه دارد.

وی همچنین از استقرار سیستم بافی کوت در استان قزوین خبر داد و گفت: کارشناسان این استان تحت آموزش‌های دقیق توسط شرکت ماکوفارمای فرانسه که تولید کننده تجهیزات مربوطه است، قرار می‌گیرند و در طی آن در خصوص استفاده از این تجهیزات در جهت تهیه پلاکت از بافی کوت آشنا خواهند شد.

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون تاکید کرد: به مرور این سیستم در کل کشور استقرار خواهد یافت و با توجه به سیاست‌های سازمان در حد مورد نیاز جایگزین  روش PRP خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->