اجرای پروژه تعریض پل شهید باهنر در محور جاده سرخس - مشهد تدوین «مدل جریان‌سازی اجتماعی» برای رسیدگی به معضل طلاق| ظرفیت‌های مختلف برای کنش‌گری اجتماعی بسیج می‌شوند عدالت فضایی، زمینه‌سازِ رسیدنِ شهروندان به توسعه فردی هوای کلانشهر ۵ منطقه مشهد امروز پاک است (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) پیگیری دغدغه شهروندان مشهدی درباره بوی بد استخر بوستان کوهسنگی زمان بهره‌برداری از ایستگاه مترو باب الجواد (ع) مشهد اعلام شد+اینفوگرافی شهروند خبرنگار | درخواست افزودن اتوبوس در مسیر روزبازارهای محدوده جاهدشهر و الهیه مشهد + پاسخ جمیله علم‌الهدی در دانشگاه فردوسی مشهد: شهید آیت‌الله رئیسی نمونه و مصداق عینی جمهوریت اسلامی بود پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی پروژه بولوار قمربنی هاشم (ع) و زیر گذر شهید هریری در مشهد اعزام کاروان بسیج شهرداری مشهد به مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) یاد «آتشبار ضدطیاره»| ناشنیده‌هایی از تاریخچه فلکه «ضِد» در خیابان امام رضا(ع) مشهد مترو مشهد روز دوشنبه (۱۴ خرداد ۱۴۰۳) رایگان است سرویس‌دهی رایگان اتوبوس‌رانی مشهد در روز رحلت حضرت امام‌خمینی‌(ره) و روز دحوالارض اعمال‌قانون یک‌ هزار و ۳۶۵ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۳۸ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) ۵۳ درصد حریق‌ها در مشهد منشأ برقی دارد ترافیک سنگین پیرامون حرم امام‌رضا(ع) (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) سلیمی: پیام پویش نائب الزیاره همدلی و وحدت است پیشرفت ۷۳ درصدی رینگ پیرامونی بوستان ۷۳ هکتاری کرامت در مشهد مترو مشهد روز شنبه (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) رایگان است
سرخط خبرها

بزرگترین نیروگاه بیوگاز کشور تا سال آینده در مشهد به بهره‌برداری می‌رسد

  • کد خبر: ۱۷۴۳۷۵
  • ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳
بزرگترین نیروگاه بیوگاز کشور تا سال آینده در مشهد به بهره‌برداری می‌رسد
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد از بهره‌برداری از بزرگترین نیروگاه بیوگاز کشور در مشهد طی سال آینده خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، سایت شماره ۲ زززد مشهد واقع در جاده میامی یکی از محل‌های دفن زباله است و با توجه به اینکه گاز‌های تولیدشده در محل دفن زباله افزون‌بر آلودگی‌های محیطی، یکی از گاز‌های گلخانه‌ای محسوب می‌شود و این گاز‌ها اثرات مخرب زیست‌محیطی دارد، با ارتقای فناوری اکنون می‌توان نه تنها اثرات مخرب این گاز‌ها را گرفت بلکه می‌توان از رهگذر آن برق و انرژی پاک تولید کرد.

ازهمین‌رو در هفتم دی‌ماه سال گذشته پس از انجام مطالعات مربوط و با مشارکت بخش خصوصی، شهرداری مشهد فرایند ساخت بزرگ‌ترین نیروگاه بیوگاز کشور را در سایت شماره ۲ مدیریت پسماند آغاز کرد و بنا به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد اکنون عملیات ساخت این نیروگاه ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و براساس برنامه زمان‌بندی تا خرداد سال دیگر این نیروگاه با تولید برق پاک، کمک‌کننده به تولید انرژی پاک در کشور خواهد بود.

مسعود رضوی در گفتگو با شهرآرا با اشاره به اهمیت ساخت نیروگاه‌های بیوگاز در محل دفن زباله گفت: ساخت نیروگاه بیوگازسوز یک فرایند زیست‌محیطی است و در زمره انرژی‌های پاک قرار داد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد با بیان اینکه یکی از آلایندگی‌ها در شهر‌های بزرگ که سبب انتشار گاز متان می‌شود محل‌های دفن پسماندهاست، تصریح کرد: این گاز آلاینده جزو گاز‌های گلخانه‌ای است که اثرات مخربی روی محیط‌زیست می‌گذارد و سبب گرم شدن زمین می‌شود. به همین دلیل و در راستای اقدامات مثبت زیست‌محیطی، شهرداری مشهد عملیات ساخت بزرگ‌ترین نیروگاه بیوگاز کشور را در دستور کار دارد.

وی افزود: زباله‌های دفن‌شده در محل‌های دفن زباله پس از گذشت حدود یک‌سال از زمان دفن، شروع به تولید گاز متان می‌کنند که با ساخت نیروگاه بیوگازسوز این گاز‌ها به‌وسیله دستگاه مکنده از محل‌ها و چاه‌های ایجاد شده از لندفیل گرفته می‌شود و خوراک موتور ژنراتور قرار می‌گیرد و به انرژی برق تبدیل می‌شود.

تزریق برق تولیدشده در نیروگاه بیوگاز به‌شبکه سراسری برق

رضوی ادامه داد: براساس قراردادی که بین شهرداری مشهد، وزارت نیرو و شرکت برق منطقه‌ای خراسان داریم قرار است برق تولیدی از نیروگاه بیوگازسوز شهرداری خریداری و به شبکه برق توزیع شود. وی با بیان اینکه عملیات ساخت نیروگاه بیوگازسوز مشهد از دی سال گذشته با برنامه زمان‌بندی هجده‌ماهه با مشارکت بخش خصوصی در سایت شماره ۲ مدیریت پسماند مشهد آغاز شد، اظهار کرد: ظرفیت اسمی این نیروگاه سه‌مگاوات در ساعت است و با شروع فعالیت دو مگاوات ساعت با دو دستگاه مولد به صورت برق تولید خواهد شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد با بیان اینکه براساس قرارداد امضاشده پنجاه هکتار از سایت دفن زباله مشهد در اختیار شرکت سرمایه‌گذار برای ساخت این نیروگاه قرار گرفته است، ادامه داد: در جریان ساخت این نیروگاه، مطالعات و طراحی چاه‌های بیوگاز در دست اقدام است و حدود هفتادحلقه چاه برای استحصال بیوگاز و بیش از ۵ هزارمتر خطوط جمع‌آوری و انتقال بیوگاز با ظرفیت استحصال ۱۵۰۰مترمکعب بیوگاز در ساعت پیش‌بینی شده است. وی گفت: طراحی سوله، ساختمان و تأسیسات جانبی و نقشه‌های اجرایی تهیه و همچنین زمین موردنظر آماده‌سازی و فنس‌کشی شده است. ترانس، تأسیسات برقی و عملیات نقشه‌برداری از سایت دفن زباله برای ساخت این نیروگاه انجام شده است.

پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی نیروگاه بیوگاز

رضوی بیان کرد: اکنون پیشرفت فیزیکی این نیروگاه ۱۵ درصد است و براساس برنامه زمان‌بندی این نیروگاه تا خرداد سال ۱۴۰۳ قرار است به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد با بیان اینکه در جریان ساخت این نیروگاه مطالعات اتصال برق تولیدشده به شبکه با همکاری شرکت توزیع برق مشهد انجام شده است و اکنون نیز برای اتصال برق به شبکه مراحل اخذ مجوز در حال انجام است، افزود: در این زمینه شرکت برق مشهد باید برای اتصال برق تولیدی به شبکه سراسری برق برابر هماهنگی‌های سال گذشته همکاری و همراهی لازم را داشته باشد که در این راستا اکنون مقداری با چالش روبه‌رو هستیم و امیدواریم شرکت برق هم در این زمینه همراهی کند.

وی تأکید کرد: با بهره برداری از این نیروگاه شاهد کاهش گاز‌های گلخانه‌ای و تبدیل گاز متان CH۴ به دی اکسید کربن CO۲ خواهیم بود.

رضوی گفت: ارزش فعلی این پروژه را می‌توان بالغ بر ۲۰۰ میلیارد‌تومان برآورد کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->