شهردار مشهدمقدس: در حوادث اخیر دنبال متهم کردن کسی نیستیم بلکه به دنبال ریشه‌یابی مسائل هستیم کدام مدارس مشهد فردا شنبه (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است؟ + جزئیات تاکید استاندار خراسان رضوی بر رسیدگی فوری به آسیب‌دیدگان سیل در کلات آیا مدارس مشهد و خراسان رضوی فردا شنبه (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است؟ مردم خیابان سپاه ۶۹ مشهد پس از لایروبی چه درخواست‌هایی از مسئولان دارند؟ محور کاشمر-نیشابور بازگشایی شد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) توضیحات مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری مشهد در خصوص تخلیه چند منزل در خیابان هاشمیه ٩٣ مشهد دستور تخلیه منازل به ساکنان هاشمیه ۹۳ در مشهد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم توضیحات فرماندار مشهد در رابطه با میزان ونحوه پرداخت خسارت سیل به آسيب ديدگان + فیلم سرویس‌دهی مترو مشهد تا ساعت ٢۴ | شهروندان از رفتن به تفرجگاه‌ها خودداری کنند (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماموریت استاندار خراسان رضوی به دستگاه‌ها برای خسارات سیل هشدار مدیریت بحران خراسان رضوی: مردم مشهد از رفتن به ییلاقات طرقبه شاندیز اکیدا خودداری کنند هشدار هواشناسی مشهد و خراسان رضوی؛ بارش‌های شدید در آینده هم تکرار می‌شود (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال محدودیت‌های احتمالی تردد برای بارش باران طی روز‌های آتی در مشهد بنیاد مسکن: گروه‌های ارزیاب برای برآورد خسارت در محلات حادثه‌ دیده ناشی از سیل به محل اعزام می‌شوند ترافیک و کندی حرکت در پل انقلاب مشهد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) روند خدمت‌رسانی شهرداری مشهد به شهروندان سیل زده ادامه دارد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اهدای یخچال و تلویزیون به خانواده‌های نیازمند آسیب‌دیده از سیل مشهد فرماندار مشهد: بارش سیلابی مشهد در ۵۰ سال گذشته کم سابقه بود ۳۰۰ پاکبان در ۳ شیفت مسیر‌های منتهی به حرم مطهر را پاکسازی می‌کنند + عکس آماده‌باش ۵۰۰ آتش‌نشان در مشهد تا روز یکشنبه (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

برخی مدیران متخلف پرونده رودخانه کشف‌رود مشهد عزل می‌شوند

  • کد خبر: ۱۶۹۸۶۹
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳
برخی مدیران متخلف پرونده رودخانه کشف‌رود مشهد عزل می‌شوند
پس از گذشت هفت ماه از ارائه گزارش تخلفات و کوتاهی‌ها در سامان‌دهی کشف‌رود به کمیسیون اصل‌۹۰ مجلس، رئیس این کمیسیون گفت: برخی دستگاه‌ها کوتاهی‌هایی در سامان‌دهی کشف‌رود داشته‌اند و ممکن است در برخورد با متخلفان، کار به عزل برخی مدیران نیز برسد.

به گزارش شهرآرانیوز، حدود هفت ماه از ارائه گزارش تخلفات و کوتاهی‌ها در سامان‌دهی کشف‌رود به کمیسیون اصل‌۹۰ مجلس شورای اسلامی می‌گذرد و حالا حجت‌الاسلام‌ نصرا... پژمانفر، رئیس مشهدی این کمیسیون، درباره تازه‌ترین وضعیت بررسی آن گزارش گفته است که وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، وزارت بهداشت‌و‌درمان و دستگاه‌های امنیتی و نظارتی کوتاهی‌هایی در سامان‌دهی کشف‌رود داشته‌اند و ممکن است در برخورد با متخلفان، کار به عزل برخی مدیران نیز برسد.

سال‌هاست که رود تاریخی مشهد در باتلاق مشکلات و آلایندگی گیر افتاده و این باتلاق در نبود نظارت کافی و شانه خالی کردن برخی مسئولان از وظایفشان در سامان‌دهی آن، کشف‌رود را هر روز بیشتر از روز قبل در خود فرو برده و سلامت شهروندان را به خطر انداخته است. موضوع آلایندگی کشف‌رود آن‌قدر جدی است که اداره‌کل محیط‌زیست خراسان‌رضوی، پارسال وضعیت آلایندگی هفت نقطه از ۱۰ نقطه پایش‌شده کشف‌رود را «خیلی‌بد» اعلام کرد.

سرانجام تیر‌ماه پارسال بود که حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین پژمانفر از ورود کمیسیون اصل‌۹۰ مجلس شورای‌اسلامی به پرونده کشف‌رود خبر داد تا پس‌از‌این به مشکلات رود تاریخی مشهد از دید ملی نیز رسیدگی و اقدام عملیاتی شود.

۹ مهرماه سال‌۱۴۰۱ نیز وزارت کشور پس از ورود به موضوع کشف‌رود، ضرب‌الاجلی دو‌هفته‌ای برای استانداری خراسان‌رضوی تعیین کرد تا گزارش تخلفات و کوتاهی دستگاه‌ها در سامان‌دهی کشف‌رود را تهیه و ارائه کند. اما استانداری خراسان‌رضوی در بازه زمانی تعیین‌شده این گزارش را به نتیجه نرساند و در نهایت ۱۷ آذر‌ماه پارسال، گزارش استانداری درباره تخلفات و کوتاهی‌ها در سامان‌دهی کشف‌رود به کمیسیون اصل‌۹۰ مجلس ارسال شد. این گزارش که در مطلبی با تیتر «همه مقصرند» در روزنامه شهرآرا منتشر شد، حکایت از آن داشت که «همه دستگاه‌های اجرایی استان که در حوزه کشف‌رود مشهد وظیفه‌مند بوده‌اند، به بخشی از تکالیف خود در این حوزه عمل نکرده‌اند.»

سامان‌دهی در اولویت

رئیس کمیسیون اصل‌۹۰ مجلس نیز حالا در گفتگو با خبرنگار شهرآرا، با بیان اینکه باید پرونده سامان‌دهی کشف‌رود را در دو بخش تخلفات و اقداماتی که باید انجام شود، در نظر بگیریم، می‌گوید: در کشف‌رود دستگاه‌های مختلفی در انجام وظایفشان کوتاهی کرده و ضرر و زیان زیادی رسانده‌اند که اکنون نیز در حال شناسایی و برخورد با آن‌ها هستیم. اما اولویت را بر این موضوع گذاشته‌ایم که نباید کشف‌رود در وضعیت کنونی بماند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین پژمانفر اظهار می‌کند: دستگاه‌ها به نوبه خود کوتاهی‌هایی داشته‌اند، اما هنوز در‌این‌باره پرونده‌ای به دستگاه قضا ارائه نشده است.

او به این پرسش که آیا برای برخورد با متخلفان بازه زمانی مشخص شده است، پاسخ منفی می‌دهد و بیان می‌کند: اکنون اولویت با شناسایی این دستگاه‌ها و فعالیت برای بهبود وضعیت فعلی کشف‌رود است. با‌این‌حال ممکن است کار به جایی برسد که به عزل برخی مدیران نیز منتهی شود، اما تلاش می‌کنیم به سمت حل مسئله برویم و رویکرد دوممان برخورد با متخلفان است.

تخلیه روزانه ۴۰۰ تانکر فاضلاب

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی معتقد است مهم‌ترین اقدام در سامان‌دهی کشف‌رود جلوگیری از تخلیه روزانه بیش از چهارصد تانکر فاضلاب در این رودخانه است و تصریح می‌کند: در زمینه راه‌اندازی تصفیه‌خانه سپتاژ پیگیر هستیم و توانسته‌ایم مبلغی را از صندوق محیط‌زیست دریافت کنیم و در اختیار شهرداری قرار بدهیم تا به عنوان متولی بتواند این اقدام را انجام دهد.

پژمانفر ادامه می‌دهد: متأسفانه مسئولانی که می‌بایست بر ورودی‌ها و خروجی‌های کشف‌رود نظارت می‌کردند، این اقدام را انجام ندادند و امروز در وضعیتی هستیم که در برخی موارد فاضلاب کاملا خام به‌دلیل ظرفیت کم تصفیه‌خانه‌ها، در کشف‌رود رها می‌شود. این موضوعات مدیریت نمی‌شود و همین فاضلاب آلوده در حوزه کشاورزی نیز استفاده می‌شود.

او دلیل طرح ماجرای کشف‌رود در کمیسیون اصل‌۹۰ مجلس را در ضرورت توجه مسئولان به رود تاریخی مشهد به عنوان یک مسئله ملی برمی‌شمارد و اظهار می‌کند: اتفاقی که در کشف‌رود می‌افتد یک فاجعه ملی است که حل آن عزم و اراده‌ای ملی می‌طلبد. در این حوزه وزارت کشور، وزارت بهداشت و درمان و سایر دستگاه‌ها را درگیر کرده‌ایم تا کار به سرانجام برسد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->