ویدئو | روایت وحید یامین‌پور، مجری تلویزیون، از دیدار عجیب مادر یک شهید با شهید رئیسی قطعه «ما بازمی‌گردیم» تقدیم به شهدای خدمت + فیلم عَلَم خدمت شهیدان بر زمین نمی‌افتد «فرمان مرادی» نوازنده و سازنده ساز درگذشت برگزاری کارگاه نقاشی خلاقانه با موضوع شهید خدمت در مشهد (۳ خرداد ۱۴۰۳) سروده شاعر هندی برای رئیس‌جمهور شهید | او صدای ملتی مظلوم بود صداوسیما در تدارک مناظره‌های ریاست جمهوری «قاف تماشا» برای پاسداشت مقام شهید جمهور منتشر شد + فیلم پخش ویژه‌برنامه‌های رادیو در سالروز آزادسازی خرمشهر (۳ خرداد ۱۴۰۳) «دولت عشق» در قاب تلویزیون | فیلم‌های سینمایی که آخر هفته روی آنتن می‌روند (۳ و ۴ خرداد ۱۴۰۳) «ریچارد فورونجی» بازیگر «فرار نیمه‌شب» درگذشت حضور ۲۳۰ خبرنگار خارجی برای پوشش آیین تشییع شهدای خدمت حضور ۶۵ رسانه بین‌المللی در مشهد برای پوشش مراسم تشییع رئیس‌جمهور خادم جمهور به روایت هنرمندان مشهدی + فیلم فعالیت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در صداوسیما با یک حکم آغاز شد مخاطب ۶ میلیونی سینما تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ محمدعلی باشه آهنگر: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم ابراز همدردی بیش‌از ۲۵۰ سینماگر درپی شهادت آیت‌الله رئیسی و هیئت همراه
سرخط خبرها

گفتاری نیکو از امام‌رضا (ع)

  • کد خبر: ۱۶۷۰۹۵
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶
گفتاری نیکو از امام‌رضا (ع)
در روز میلاد امام‌هشتم (ع) که هرچه در مشهد مقدس از برکات و نعمات وجود دارد به یمن حضور نورانی ایشان است، خوب است به توصیه‌های حضرت رجوع کنیم و از گفتار ایشان بیاموزیم.

در روز میلاد امام‌هشتم (ع) که هرچه در مشهد مقدس از برکات و نعمات وجود دارد به یمن حضور نورانی ایشان است، خوب است به توصیه‌های حضرت رجوع کنیم و از گفتار ایشان بیاموزیم. برای اهالی مشهد مقدس، برگزاری جشن ازدواج در روز میلاد آن امام مهربان، لطف دیگری دارد.

ازدواج در اسلام یک امر مقدس و عبادت و عامل افزایش دیانت انسان است. در مسیحیت تحریف‌شده در واتیکان، اصل ازدواج، شر و مذموم است و تنها برای تولید نسل و دفع افسد به فاسد، مجاز دانسته شده است. در اسلام به ازدواج، تشویق و ترغیب شده است و پیامبراکرم (ص) و امامان (علیهم‌السلام) درباره فضیلت و آثار ازدواج، بار‌ها سخن گفته‌اند. یک موضوع بسیار مهم در زمینه ازدواج، شرایط همسر است.

مجرد‌ها دختر و پسر سؤال می‌کنند با چه کسی ازدواج کنیم. پاسخ این پرسش در گفتار اهل‌بیت (ع) آمده است. امام‌رضا (ع) به سرپرست خانواده فرموده‌اند: «إن خطَبَ إلَیکَ رجُلٌ رضیتَ دِینَهُ و خُلقَهُ فَزَوَّجهُ و لا یَمنَعکَ فَقرُهُ و فاقَتُهُ؛ اگر مردی به نزد تو به خواستگاری آمد و دین و اخلاق او را پسندیدی، به وی زن بده و فقر و ناداری و تنگدستی‌اش، مانع تو از این کار نشود». (فقه رضوی، ص ۲۳۷).

در این حدیث رضوی به ازدواج دختران سفارش شده است، اما امام‌رضا (ع) بر «تدین» و «اخلاق» خواستگار تأکید می‌کنند. دو امتیاز اصلی خواستگار مناسب برای ازدواج با هر دختر، همین دو ویژگی بزرگ است. هر فردی این دو صفت بنیادی و محوری را دارا بود و به خواستگاری دختر آمد، باید از او استقبال کرد.

براساس این گفتار امام‌رضا (ع)، سرمایه‌داری و ثروت خواستگار نباید شرط نخستین در پاسخ دختر و ولیّ او به خواستگار باشد. «فزوجّه» فعل امر است. امام‌رضا (ع) به اولیا و خانواده‌ها هشدار داده‌اند تدین و اخلاق بسیار مهم است. اگر مردی مؤمن و بااخلاق به خواستگاری آمد، صلاحیت ازدواج را دارد. امام به ولیّ دختران امر می‌کنند به چنین خواستگاری، دختر بده و فقر و تهیدستی، مانع پاسخ مثبت به خواستگار متدین و خوش اخلاق نشود. به پدر و مادر‌ها توصیه می‌کنند خواستگار باایمان و اخلاق را به‌خاطر فقر و نیازمندی رد نکنید و پاسخ رد به خواستگار مؤمن ندهید.

امام‌هشتم (ع) در این رهنمود بسیار مهم، دو صفت ثبوتی و یک صفت سلبی در خواستگار‌ها را روشن کرده‌اند؛ به مؤمن و بااخلاق دختر بدهید، بنابراین خواستگار باید مؤمن و بااخلاق باشد. اما به سرمایه و پول و امکانات دنیوی خواستگار توجه نکنید؛ خداوند از فضل خود، خواستگار مؤمن و خوش اخلاق را بی‌نیاز خواهد ساخت. بی‌نیازی و ثروتمندی، معیار اصلی ازدواج نیست. اگر خواستگار، نیازمند و فقیر و محتاج بود، اما تدین و اخلاق داشت، فردی شایسته و مطلوب است.

فقر خواستگار، جای نگرانی ندارد؛ خداوند کمک خواهد کرد. بی‌دینی و بداخلاقی خواستگار صفات زشتی است که پدر و مادر‌ها باید به چنین خواستگار بی‌تقوایی، پاسخ رد و منفی بدهند. ازدواج آسان در این توصیه امام‌رضا (ع) دیده می‌شود. براساس این توصیه، دوری از سرمایه‌داری و تجمل‌گرایی و تشریفات در امر ازدواج، لازم است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->