معاون هنری اداره تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شد «جمعه‌بازار کتاب مشهد» در جمعه بارانی مشهد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تصاویر «زهرا خوشکام» همسر علی حاتمی درگذشت (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت مرگ بروسلی چه بود؟ نقد و بررسی فیلم سینمایی «مست عشق» در برنامه هفت (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) مصطفی رحماندوست: خلق نگاه تازه از دنیای کودکان در شعر رضوی نیاز این حوزه است بر مدار نور به پیشواز میلاد هشتمین نور | افتتاح نمایشگاه خوشنویسی طلاب حوزه علمیه در آستانه میلاد حضرت رضا (ع) روایتی کافکایی از یک طنز تلخ | گفتگو درباره رمان «کمیته» رونمایی از نقاشی پرحاشیه چارلز سوم «زنانی که با گرگ‌ها دویده‌اند» ساخته امیراطهر سهیلی روی پرده سینما رفت + فیلم «زخم کاری» و «سووشون» در انتظار پخش از شبکه نمایش اگر دستت را رها کردم روایت‌های دیده نشده از زائران امام رضا (ع) «حماسه» جاری در ادبیات «پرونده مختارنامه» در نمایشگاه کتاب استقبال از «مکس دیوانه» در جشنواره کن
سرخط خبرها

اختتامیه نخستین جشنواره خوشنویسی نستعلیق «شکوه شاهنامه» برگزار شد + فیلم

  • کد خبر: ۱۶۵۳۰۰
  • ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰
  • ۱
اختتامیه نخستین جشنواره خوشنویسی نستعلیق «شکوه شاهنامه» برگزار شد + فیلم
مراسم اختتامیه نخستین جشنواره خوشنویسی نستعلیق «شکوه شاهنامه» با حضور جمعی از اساتید خوشنویسی و ادبیات فارسی کشور برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، مراسم اختتامیه نخستین جشنواره خوشنویسی نستعلیق «شکوه شاهنامه» با حضور جمعی از اساتید خوشنویسی و انجمن خوشنویسان و نیز اساتید ادبیات فارسی و فردوسی پژوهان به میزبانی موسسه همدم در مشهد برگزار شد.

در ابتدای این مراسم «هادی سیدخوانی» دبیر جشنواره ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره گفت: با وجود آن که در ابتدا قرار بر آن نبود این جشنوراه در سطح ملی برگزار شود، اما استقبال صورت گرفته موجب شد بخش دریافت آثار و داوری‌های جشنواره به صورت ملی برگزار شود.

وی افزود: منتخبان این جشنواره در سطوح مختلف معرفی شده اند که شامل خطاطان زیر ۲۰ سال، اساتید پیشکسوت خطاطی، بانوان خطاط و بخش اصلی رقابت خطاطان بود.

وی خاطرنشان کرد: پس از داوری آثار رسیده به جشنواره ۱۳۰ اثر به بخش داوری پایانی راه پیدا کردند و در نهایت هیات داوران برگزیدگان جشنوراه را در بخش‌های مختلف معرفی کرد.

یک مثلث مقدس در خوشنویسی نستعلیق «شکوه شاهنامه»

دکتر «محمد جعفر یاحقی» عضو پیوسته شورای فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در این مراسم با اشاره به وجود یک مثلث مقدس در این جشنواره گفت: عناوینی را در نام این جشنواره می‌بینیم که هر یک به تنهایی احترام انسان را بر می‌انگیزد: «شاهنامه»، «هنر» و «هنر خط».

وی تاکید کرد: خط، قالب و پیکره زبان است و زبان، همان چیزی است که در شاهنامه تجسم پیدا کرده است.  

یاحقی خاطرنشان کرد: این یک مثلث مقدس به معنای واقعی کلمه است و ما در هاله‌ای از هنر و فرهنگ و استعداد قرار گرفته ایم.

وی در ادامه گفت: این مکان نیز مقدس است. به این دلیل که در اقدام آن خیری نهفته است.

این عضو پیوسته شورای فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: شاهنامه میزبان هنر‌های زیادی بوده است و هنر خط، از هنر‌هایی که شاهنامه آن را مقدس‌تر کرده است. مخصوصاً نستعلیق که عروس خط‌های جهان است. شاهنامه‌های مهم با خط عروس وار نستعلیق نوشته شده است.

وی خاطرنشان کرد: این پیوند با خط، توفیقی برای شاهنامه هنر و خط بوده است. حرکتی برای معرفی ارزش‌های زبان فارسی شاهنامه بر پیکر خط نستعلیق.

ویژگی‌های شاهنامه

در بخش دیگری از این مراسم استاد «غلامحسین امیرخانی» صاحب ۲ نشان درجه یک فرهنگ و هنر و چهره ماندگار کشور در حوزه خطاطی در سخنانی با تجلیل از فردوسی و شاهنامه به عنوان اثر ماندگار او خاطرنشان کرد: شاهنامه فردوسی دو ویژگی دارد: نخست، زبان ساده و بدون کنایه و عمیق آن، به گونه‌ای که ابیات شاهنامه را حتی فرزندانی با سن و سال کم نیز می‌توانند درک کنند. از سوی دیگر، فردوسی «شجاعت» را به ما آموخته است.

وی افزود: فردوسی سخن از انسانیت گفته است و وجود انسانیات را بیان کرده است. از سوی دیگر، خردمحوری در آن است. ارزش کار فردوسی در این است که از شخصیت‌هایی سخن گفته است که پای آن‌ها روی زمین است و سر آن‌ها بر فراز آسمان است. واقع بینی به گونه‌ای که انسان را به عنوان و شخصیت یک انسان معرفی می‌کند.

تجلیل از منتخبان جشنواره

در بخش پایانی این مراسم از منتخبان جشنواره در بخش‌های مختلف تجلیل شد. همچنین از استاد «رسول مرادخانی» استاد خطاطی خراسانی و کاتب شاهنامه فردوسی نیز تجلیل به عمل آمد.

در پایان نیز نمایشگاه آثار منتخبان این جشنواره با حضور اساتید حاضر در مراسم افتتاح شد که این نمایشگاه با حضور بسیار پرشور مخاطبان همراه بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مجید رجائی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
0
0
درود. استاد رسول مرادی
لطفاً ویرایش بفرمایید
مرادخانی اشتباهه
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->