پیام تسلیت پادشاه و ولی‌عهد عربستان برای شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه پوتین: درگذشت رئیسی یک تراژدی بزرگ برای ملت ایران است پیام تسلیت آیت‌الله سیستانی برای شهادت رئیس‌جمهور پیام تسلیت وزیر کشور در پی شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه | وحیدی: خادم‌الرضای ملت مسیر مردم‌داری را پرتلاش پیمود پژمانفر: حجت الاسلام رئیسی همواره صدای مردم را می‌شنید و آماده خدمت بود رئیس قوه قضائیه: آیت‌الله رئیسی به یک نیروی مورد وفاق در میان جریان‌های مختلف تبدیل شده بود علی باقری کنی کیست؟ + سوابق استاندار خراسان رضوی: رئیس جمهور ایران برخواسته از این خطه و خادم الرضا (ع) بود + ویدئو هویت تمام شهدای سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور و هیئت همراه مشخص شد آیا پنج روز عزای عمومی درپی شهادت رئیس جمهور و هیئت همراهش، شامل تعطیلی می‌شود؟ پیام تسلیت استاندار خراسان رضوی در پی شهادت رئیس جمهوری  بهادری جهرمی: عزای عمومی خللی در امتحانات دانش‌آموزان ایجاد نخواهد کرد هیئت دولت سرپرست وزارت امور خارجه را مشخص کرد رهبر معظم انقلاب: رئیس جمهور جدید ظرف ۵۰ روز انتخاب شود | محمد مخبر در مقام مدیریت قوه‌ی مجریه مراسم تشییع پیکر رئیس جمهور و هیئت همراه (۱ خرداد ۱۴۰۳) در تبریز برگزار و پیکر شهدا به مشهد منتقل می‌شود اعلام ۵ روز عزای عمومی در پی شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه | پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت پوتین شهادت رئیسی را به رهبر معظم انقلاب تسلیت گفت قالیباف: ابراهیم رئیسی در قلب ملت ایران جا داشت و یادش جاودانه شد جلسه فوق‌العاده سران قوا به میزبانی معاون اول رئیس جمهور | مخبر: راه شهید آیت‌الله رئیسی را بدون هیچ خللی دنبال خواهیم کرد بیانیه وزارت امور خارجه در پی شهادت آیت الله رئیسی، وزیر امور خارجه و هیئت همراه
سرخط خبرها

ساخت راه آهن رشت- آستارا چه منافعی برای ایران دارد؟

  • کد خبر: ۱۶۴۸۵۹
  • ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۷
ساخت راه آهن رشت- آستارا چه منافعی برای ایران دارد؟
راه آهن رشت- آستارا حلقه تکمیلی کریدور شمال- جنوب محسوب می‌شود که از آن به عنوان پل ارتباطی کشور‌های اروپایی با اقیانوس هند و خلیج فارس یاد می‌شود. همچنین ارتباط کشور‌های شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه از طریق ایران با کشور‌های حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا از طریق تکمیل این خط ریلی امکان پذیر می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، ابر پروژه ریلی رشت- آستارا که قرار است در مدت سه سال ساخته شود، در سال نخست بهره برداری یک میلیون مسافر و حدود ۱۰ میلیون تن بار را جابه‌جا خواهد کرد و بر این اساس می‌تواند سالیانه تا ۲۰ میلیارد دلار برای ایران درآمدزایی داشته باشد.

اما مزایای اقتصادی این خط آهن که مربوط به حمل بار و مسافر می‌شود چیست و تا چه اندازه اهمیت دارد؟ بر اساس اعلام بخشی از جزئیات قرارداد ساخت این خط آهن که روز چهارشنبه به امضای مقام‌های تهران و مسکو رسید، راه‌آهن رشت- آستارا که قرار است سه ساله ساخته شود، در سال نخست بهره‌برداری امکان جابه‌جایی ۱۰ میلیون تن حمل بار را دارد و در بُعد مسافری نیز در سال نخست می‌تواند تا یک میلیون مسافر را در سال جابه‌جا کند و بر این اساس سالیانه ۲۰میلیارد دلار برای ایران درآمدزایی داشته باشد.

چشم اندازی که برای کارکرد مسافری این راه آهن در ۱۰ سال دوم در نظر گرفته شده، جابه‌جایی سالیانه ۹۹۰ هزار مسافر است.

قرار است راه‌آهن رشت- آستارا در سال نخست ساخت، پیشرفت ۲۵ درصدی داشته باشد که این رقم در سال دوم به ۵۰ درصد می‌رسد و در سال سوم و پایانی ۲۵ درصد نهایی کار پیش خواهد رفت.

اگر چه در سال نخست بهره‌برداری امکان حمل و جابه‌جایی ۱۰ میلیون تن بار از طریق این مسیر ریلی پیش بینی شده است، اما در صورت اعتماد صاحبان بار به این خط ریلی، ظرفیت حمل بار راه‌آهن رشت- آستارا ۱۵ میلیون تن است که در صورت تحقق شاهد ارزآوری حدود ۲۰ میلیارد دلاری ترانزیت خواهیم بود. جذب بالاترین حجم از بار روسیه و ترانزیت آن از طریق ایران یکی از مهم‌ترین کارکرد‌های ساخت این مسیر ریلی است.

بر اساس اعلام شاخص‌های حمل بار در این مسیر، مسیر ریلی رشت- آستارا می‌تواند مدت حمل بار را از مبدا و مقصد فنلاند به مبدا یا مقصد ایران به صورت ترکیبی دریایی- ریلی به ۱۲ روز کاهش دهد، در حالی که حمل دریایی بار در این مسیر ۳۳ روز زمان نیاز دارد. همچنین مسیر فنلاند به پاکستان را به ۱۸ روز و مسیر فنلاند به هند را به ۲۰ روز کاهش خواهد داد. حمل بار از فنلاند به تایلند و برعکس از طریق ناوگان دریایی ۴۵ روز زمان می‌برد، در حالی که با تکمیل راه‌آهن رشت- آستارا این مسیر به صورت دریایی- ریلی به ۲۱ روز کاهش خواهد یافت.

برای ساخت راه‌آهن رشت- آستارا به بیش از ۲۱ هزار تن ریل نیاز است و درحال حاضر قرارگاه خاتم الانبیا (ع) بخشی از این پروژه را اجرا کرده و در ادامه ظرف مدت سه سال با حضور پیمانکاران ایرانی عملیات ساخت تکمیل می‌شود.

بر اساس این گزارش، با امضای موافقت‌نامه ساخت راه آهن رشت- آستارا، حلقه مفقوده کریدور شمال- جنوب پس از ۲۳ سال ساخته می‌شود. پیش از این مسیر ریلی قزوین- رشت که از لحاظ محل اجرا و عبور از کوه‌های البرز و پیچیدگی مهندسی، یک ابر پروژه عمرانی بود، در سال ۹۷ افتتاح شد. طولانی‌ترین پل ریلی و سخت‌ترین بخش کریدور شمال- جنوب کشور در این مسیر واقع شده و برای احداث آن ۲۲ میلیون مترمکعب خاکبرداری و خاکریزی و افزون بر یک‌هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و در زمان بهره‌برداری (سال ۹۷) با قیمت‌گذاری روز، حدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->