نتیجه و ویدیو خلاصه بازی تراکتور و مس رفسنجان (۲۷ اردیبهشت) | نویدکیا به تراکتور هم رحم نکرد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی سپاهان و ملوان در جام حذفی (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) | صعود طلایی‌پوشان به نیمه‌نهایی رئیس کمیته داوران و کمیته مسابقات فدراسیون فوتبال برکنار شدند پخش زنده بازی سپاهان و ملوان در جام حذفی (۲۷ اردیبهشت) + تماشای آنلاین پخش زنده بازی تراکتور و مس رفسنجان در جام حذفی (۲۷ اردیبهشت) + تماشای آنلاین توخل – بایرن مونیخ؛ دوباره جدی شد! سازمان بازرسی مانع پرداخت آپشن‌های دوره آجورلو شکست والیبالیست‌های ایران مقابل برزیل حذف کیانی از تکواندو قهرمانی آسیا هوادارن پرسپولیس هفته آخر هوادار پیکان در قزوین می‌شوند| استقلال به ورزشگاه خالی راضی می‌شود؟ نتیجه و ویدیو خلاصه بازی نیوکاسل و منچستریونایتد| برد تن‌هاخ در برابر رقیب همیشگی نتیجه و ویدیو خلاصه بازی یوونتوس و آتلانتا| بیانکونری فاتح جام مصدومیت بیرانوند جدی است مقاومت پیکان مقابل خواسته استقلال کاپیتان‌های پرسپولیس پشت اوسمار مدافع پرسپولیس در سیرجان صادقی در استخر مصدوم شد؟ تکذیب خرید تیام توسط استقلال
سرخط خبرها

ووشــو در موقعیت نو

  • کد خبر: ۱۶۴۱۶۰
  • ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷
ووشــو در موقعیت نو
با دعوت ۳ ورزشکار مشهدی به اردوی تیم‌های ملی بزرگ‌سالان چراغ این رشته در خراسان رضوی دوباره روشن شد

شاید شفاف‌ترین تصویر از رشته ووشو برای دنبال‌کنندگان غیرحرفه‌ای تلویزیونی، سکانس ضربه «تن توئه» خواهران منصوریان به رضا عطاران در فیلم سینمایی «انفرادی» باشد. اما برای ورزش‌دوستانی که با این رشته رزمی آشنایی دارند، قاب‌های ماندگاری از کسب مدال‌های جهانی همین خواهران منصوریان و برادران سیفی گرفته تا ویدئوکلیپ‌های هنرنمایی تالوکاران کشورمان در دوره‌های مختلف در ذهنشان باقی مانده است؛ قاب‌هایی که هرکدامشان حاوی خاطرات تلخ و شیرینی برای این رشته ورزشی است؛ رشته‌ای که در خراسان‌رضوی و شهر مشهد بیش از آنکه با افتخارات و مدال‌آوری هایش شناخته شده باشد، با سکوت و خاموشی در عرصه ملی و بین‌المللی و بی‌توجهی رسانه‌ها همراه بوده است.

با این همه، شناسنامه ووشو خراسان‌رضوی در بخش مبارزه‌ای آن یعنی ساندا نیست. شناسنامه و هویت این رشته ورزشی در مشهد با تالو و نام تک‌ستاره تاریخ خراسان در این بخش، احسان پیغمبری، گره خورده است. اعلام فهرست جدید تیم‌های ملی ووشو بزرگ‌سالان ایران در دو بخش ساندا و تالو و حضور سه ورزشکار مشهدی در این فهرست بهانه‌ای شد تا به امیدواری‌های آینده ووشو استان بپردازیم.

تالو؛ بازگشت نابغه در سال‌های خداحافظی

سال ۲۰۱۰ میلادی، یعنی درست سیزده سال پیش بود که ووشو خراسان با مدال برنز احسان پیغمبری در بازی‌های آسیایی گوانگژو در سطح ملی و بین‌المللی خودنمایی کرد؛ جایی که کسی حتی فکرش را هم نمی‌کرد نابغه مشهدی در سن بیست‌ودوسالگی به مدال برنز بازی‌های آسیایی برسد؛ برنزی که صدالبته از نقره رقابت‌های جهانی سال ۲۰۰۹ هم باارزش‌تر بود. زیرا بیشتر قهرمانان نامی ووشو جهان در آسیا و به‌ویژه چینی‌ها هستند.

پیغمبری برنزی را در آسیا به دست آورد که در خاک چین حاصل شد و همین نوید ظهور یک نابغه در ووشو خراسان‌رضوی و ایران را می‌داد. با این همه، پیغمبری خیلی زودتر از حد انتظار از ووشو کنار کشید و یکی‌دو سال بعد به اذعان خودش به‌علت بی‌مهری‌ها ووشو را کنار گذاشت.

ستاره ووشو مشهد نزدیک ۱۰ سال به‌طور کامل ورزش را ترک کرد و پی زندگی شخصی رفت؛ اتفاق فاجعه‌باری که ورزش خراسان و به‌خصوص ووشو را از داشتن یک ستاره محروم کرد. با این حال، پیغمبری یک سالی است که دوباره به ورزش و ووشو برگشته و با شرکت در رقابت‌های کشوری و حتی استانی، باری دیگر آمادگی‌اش را به دست آورده است. او که اکنون ۳۵ سال دارد، در آخرین روز‌های ورزش حرفه‌ای‌اش باری دیگر برای حضور در مسابقات آسیایی و کسب افتخار دندان تیز کرده است.

آخرین رسالت پیغمبری

نام نابغه ووشو خراسان در فهرست ورزشکاران دعوت‌شده به اردوی تیم‌ملی تالو دیده می‌شود. از فدراسیون ووشو خبر می‌رسد سرمربیان تیم‌ملی و مدیران فدراسیون به‌شدت روی پیغمبری حساب باز کرده‌اند و عملکردش در همین چند ماه سبب شده است تا آن‌ها پیغمبری را به‌دلیل تجربه‌اش، یکی از مسافران قطعی هانگژو چین بدانند. پیغمبری اگر بتواند در هانگژو مدال کسب کند، می‌‎تواند آخرین رسالتش در این رشته ورزشی را به پایان برساند.

مسئولان هیئت‌ووشو استان مدعی‌اند پیغمبری قرار است پس از مسابقات آسیایی از دنیای ورزش خداحافظی کند و به مربیگری بپردازد. آن‌ها یادآور می‌شوند که فدراسیون حتی توافقاتی با این ووشوکار داشته و از او خواسته است که پس از هانگژو، سرمربیگری تیم‌ملی تالو جوانان ایران را به عهده بگیرد. رستگارمقدم، رئیس هیئت‌ووشو، با تأکید بر این مسائل به شهرآراورزشی می‌گوید: ما برای پیغمبری در مشهد هم برنامه داریم و ان‌شاءا... از وجودش به‌عنوان مربی در تیم‌های مشهد هم استفاده می‌کنیم.

ساندا؛ ظهور هیولا‌های مبارز

استان خراسان‌رضوی و شهر مشهد در بخش ساندا یا همان مبارزه ووشو هیچ‌وقت ستاره نداشته است؛ ستاره‌‎‌ای که با پیراهن تیم‌ملی به میدان برود و ووشودوستان خراسانی در قاب تلویزیون او را تماشا کنند و از افتخارآفرینی‌اش در سطح بین‌المللی لذت ببرند. با این حال، سرمایه‌گذاری خوب هیئت‌ووشو خراسان بر رده‌های پایه در سال‌های گذشته سبب شده است تا این نهال ثمر بدهد و دو ستاره آینده‌دار و جوان در این بخش به تیم‌ملی بزرگ‌سالان دعوت شوند.

سینا شعبانیان و مهدی کرمانی دو سانداکار مشهدی هستند که ۱۹ و ۲۱ سال دارند و در سال‌های گذشته با پیراهن تیم‌های جوانان استان در کشور خوش درخشیده‌اند. این درخشش، امروز آن‌ها را به تیم‌ملی بزرگ‌سالان رسانده است. شعبانیان ورزشکار ثابت وزن ۵۲ کیلوگرم ساندای ایران است و مهدی کرمانی هم برای اعزام به مسابقات جهانی و آسیایی فقط باید از سد یک نفر در مسابقات درون‌اردویی تیم‌ملی بگذرد. شجاع پناهی، سانداکار رقیب کرمانی در تیم‌ملی است که اگر بتواند او را شکست بدهد، مهره ثابت تیم‌ملی خواهد شد. این هیولا‌های جدید می‌توانند در میدان مبارزه ساندا، حریفان آسیایی به‌ویژه چینی را اذیت کنند.

ضیافت نابغه‌های ۲ نسل در اردوی ملی

اردوی آماده‌سازی بازی‌های آسیایی ۲۰۲۳ هانگژو و همچنین مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۲۳ تگزاس تیم‌ملی بزرگ‌سالان ایران درحالی از اول خرداد به‌صورت متمرکز در آکادمی ملی ووشو تهران برگزار می‌شود که ووشوکاران مشهدی از دو نسل در این اردو حاضرند؛ نابغه‌های دیروز و امروز که می‌خواهند چراغ ووشو خراسان را روشن نگه دارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->