جلالی از گل محمدی بله گرفت؟ بیرانوند نگران تراکتور! بی توجهی باشگاه پرسپولیس به اقدام غیر حرفه‌ای صادقی اوسمار خواستار توافق با دو بازیکن قبل از اتمام فصل مذاکرات نهایی ایجنت اوسمار با درویش نتیجه و ویدئو خلاصه بازی آرسنال و اورتون| برد بی فایده و توپچی‌های سرافکنده نتیجه و ویدئو خلاصه بازی منچسترسیتی و وستهم| جشن قهرمانی و سلطنت پپ گواردیولا پخش زنده بازی منچسترسیتی و وستهم در هفته آخر لیگ برتر انگلیس (یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین برنامه کامل تیم ملی ایران لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۴ پایان کار قدوس در برنتفورد + عکس نحوه خرید بلیت بازی نساجی و استقلال + قیمت و لینک خرید نحوه خرید بلیت بازی پرسپولیس و استقلال خوزستان + قیمت و لینک خرید همه منتظر جواب ستاره آلمانی بازگشت برهانی به استقلال مدافع پرسپولیسی علیه استقلال دو سهمیه المپیک برای تنیس‌روی‌میز ایران قطعی شد درویش موافق جذب علیپور پرسپولیس همچنان با هیات مدیره ناقص اوسمار برای تمدید چقدر دستمزد می‌خواهد؟ برنامه اوسمار مورد تایید اعضای هیات مدیره پرسپولیس
سرخط خبرها

ذوقی برای خراسان

  • کد خبر: ۱۶۱۳
  • ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳
ذوقی برای خراسان
انتخاب داور مشهدی برای قضاوت در مسابقات والیبال قهرمانی آسیا

سال‌ها بعد از آنکه چهره‌های بزرگ مشهدی مانند فرهاد ظریف، امیر حسینی و... در تیم ملی والیبال کشورمان هنرنمایی می‌کردند، این بار نوبت به یک همشهری دیگر رسیده است تا در زمین مستطیل شکل والیبال نگاه ها را به خود جلب کند. مسعود ذوقی داور بین المللی والیبال کشورمان، یکی از سهمیه‌های ایران برای قضاوت در مسابقات والیبال قهرمانی آسیاست که شهریورماه در در تالار والیبال آزادی تهران برگزار خواهد شد.
یک «منوچهر» بود، هیچ‌کس نبود
مسعود ذوقی اولین داور بین‌المللی والیبال در مشهد نیست که برای جامعه داوری استان افتخارآفرینی کرده است. قضاوت‌های بی‌نقص او در فصل گذشته او را در زمره بهترین‌ داوران لیگ برتر والیبال قرار داد، اما سال‌ها قبل ستاره‌ای دیگر در جامعه داوری والیبال مشهد خوش درخشیده است. منوچهر پورحسن، نامی آشنا در والیبال کشور است که به‌عنوان یک مشهدی اکنون در سمت سرپرست سازمان لیگ فدراسیون والیبال ایران مشغول فعالیت است. پورحسن در دهه70 به‌عنوان داور بین‌المللی در مسابقات آسیایی و جهانی والیبال قضاوت کرده است و تابه‌امروز تنهاداور مشهدی محسوب می‌شد که در این سطح والیبال داوری کرده بود. حالا مسعود ذوقی با دعوت برای قضاوت مسابقات قهرمانی آسیا در تهران، دومین داور مشهدی به حساب می‌آید که پایش به یک قضاوت معتبر بین‌المللی باز شده است.
از معلمی ورزش تا داوری والیبال
متولد 1347 است. داوری پنجاه‌ویک‌ساله که بعد از نیم‌قرن زندگی، حالا به بالاترین افتخار دوران ورزشی‌اش رسیده است. او که یک معلم است، درباره داوری در والیبال می‌گوید: قبلا معلم آموزش‌وپرورش بودم و الان بازنشسته شده‌ام. از سال72 داوری را شروع کردم و سال86 بود که بعد از شرکت در کلاس‌های داوری بین‌المللی، این درجه را به دست آوردم. ذوقی در روزگار جوانی با والیبال بیگانه نبوده است: «از زمانی که در دبیرستان بودم همیشه والیبال بازی می‌کردم. در تیم فرهنگیان استان کاپیتان بودم و در پُست دریافت‌کننده قدرتی والیبال را در همین حدوحدود دنبال کرده‌ام.»
قضاوت بزرگ‌سالان آسیا، پاداش سوت‌های خوب
سوت‌زدن در مسابقات قهرمانی آسیا تهران، پاداش مناسبی برای سال‌ها قضاوت آرام و بی‌حاشیه در سطح اول والیبال ایران است. ذوقی که به‌خاطر ویژگی‌های اخلاقی و قضاوت‌های بی‌حاشیه‌اش در جامعه والیبال موردتوجه است، درباره سابقه قضاوت‌های بین‌المللی‌اش می‌گوید: 2 دوره مسابقات والیبال نوجوانان و جوانان آسیا را سوت زده‌ام و 2 دوره هم در AVCکاپ آسیا در کلکته هند و آلماتی قزاقستان قضاوت کرده‌ام. الان هم افتخار این را پیدا کردم تا شهریورماه در مسابقات والیبال بزرگ‌سالان قهرمانی آسیا به‌عنوان داور حاضر و امیدوارم بتوانم عملکرد خوبی داشته باشم.»
داوران جوان، پشت‌سر ذوقی
«داوران جوان خوبی از مشهد هستند که می‌توانند در آینده به‌جای من وارد لیست بین‌‌المللی داوری شوند.» این را مسعود ذوقی می‌گوید؛ داوری که دبیر کمیته داوران هیئت والیبال استان هم هست و هنوز تا پنجاه‌وپنج‌سالگی می‌تواند قضاوت کند: «طبق آیین‌نامه فدراسیون جهانی یک داور تا پنجاه‌وپنج‌سالگی می‌تواند قضاوت کند و من هم هنوز 4 سال دیگر می‌توانم به عنوان داور بین‌المللی در والیبال سوت بزنم؛ اما همین امروز هم در کمیته داوران، ما داوران جوان و خوبی در والیبال مشهد داریم که می‌توانند بین‌المللی شوند.»
رؤیای المپیک؛ چراکه نه!
داور باتجربه مشهدی در پاسخ به این سؤال که آیا برای قضاوت در مسابقات جهانی و المپیک خوش‌بین است، می‌گوید: من در حد خودم توانایی‌هایم را نشان دادم و دیگر باید سایر عوامل برای این مسئله جفت‌وجور شود. نفرات شاخصی همچون شاهمیری جلوتر از من هستند که در داوری والیبال کشورمان عملکرد خوبی از خود در مسابقات جهانی و المپیک نشان داده‌اند. حالا کِی نوبت به ما می‌رسد، خدا می‌داند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->