رقابت سریال «نوبت لیلی» در جشنواره‌ بریتانیا برگزیدگان جشنواره دانشجویی موسیقی نواحی معرفی شدند + اسامی پخش مستند «پدر، پسر، گلوله» از شبکه دو به مناسبت قیام ۱۵ خرداد پوستر فیلم سینمایی «عطرآلود» منتشر شد + عکس بازپخش اپیزودهایی از «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» در نیمه خرداد + زمان پخش فراخوان جایزه پژوهش سال سینما منتشر شد + جزئیات تلویزیون ریسکِ تغییر مجری مناظره‌ها را می‌پذیرد؟ او با تمام رهبران خاورمیانه فرق داشت | روایتی از گفتگو‌ی اوریانا فالاچی با امام خمینی (ره) «ماه پنهان» محمدرضا یکانی در مراحل پایانی تولید آموزش به نسل جدید در بستر یک فیلم تلویزیونی | گزارشی از اکران خصوصی «محله باصفا» اکران فیلم‌های کوتاه برگزیده فیلم فجر در سینماهای هنر و تجربه ماهرشالا علی در دنباله جدید «دنیای ژوراسیک» جزئیاتی از ساخت فیلم تگزاس ۴ و ۵ و حضور پژمان جمشیدی فیلم اکران‌نشده رضا داودنژاد به سینما می‌آید صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
سرخط خبرها

درباره فرخ نعمتی، صداپیشه و بازیگر نقش امام رضا (ع) در سریال «ولایت عشق»

  • کد خبر: ۱۵۹۶۶۵
  • ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷
درباره فرخ نعمتی، صداپیشه و بازیگر نقش امام رضا (ع) در سریال «ولایت عشق»
فرخ نعمتی بیش از شهرت در میان مردم، شیفته اثرگذاری نقش و قداست شخصیتی بود که جامعه مسلمانان جهان ارادت ویژه‌ای به ایشان داشتند و اعتقاد داشت.

شهرآرانیوز؛ شاید تا مدت‌ها پس از پخش سریال ماندگار «ولایت عشق»، هرگاه سخن از شهادت حضرت رضا (ع) به میان می‌آمد، تصویر ذهنی بسیاری از ایرانی ها، همان سکانس فراموش نشدنی بود که جامی زهرآلود بر زمین می‌افتاد و شمایلی از شخصیت امام هشتم (ع) در لحظه شهادت به تصویر کشیده می‌شد، اما کمتر کسی در آن زمان می‌دانست بازیگر و صداپیشه این نقش چه کسی است. هرچه در تیتراژ این سریال هم جست وجو می‌کردند، خبری از نام بازیگر و صداپیشه نقش اول به چشم نمی‌خورد.

عکاسی از بازیگر این نقش در پشت صحنه تصویربرداری هم مطلقا ممنوع بود. این‌ها را فرخ نعمتی از همان نخستین قرار ملاقات در استودیو گلستان می‌دانست. اکبر زنجان پور از او خواسته بود به دکور اولیه سریال «ولایت عشق» بیاید و همان جا بود که در برابر پذیرش این نقش ذره‌ای تعلل نکرد. او به خوبی آگاه بود قرار نیست هرگز نام و تصویری از او به نمایش گذاشته شود و صدایش برای مخاطب به آسانی قابل حدس نخواهد بود، اما این پیشنهاد را موهبتی می‌دانست.

بیش از شهرت در میان مردم، شیفته اثرگذاری نقش و قداست شخصیتی بود که جامعه مسلمانان جهان ارادت ویژه‌ای به ایشان داشتند و اعتقاد داشت پذیرش نقش امام رضا (ع)، بزرگ‌ترین و مثبت‌ترین قدمی بوده که در حیطه کاری اش برداشته است. فرخ نعمتی با توفیق در ایفای نقش امام رضا (ع) برای همیشه در اذهان مردم ماندگار شد. اما در ادامه استقبال مخاطبان و موفقیت در اجرای این نقش، هرگز صدای اثرگذار و نافذ خود را خرج گویندگی و پیشنهاد‌های ریز و درشت صداپیشگی نکرد و ترجیح داد به دام تکرار و تعدد نیفتد تا تأثیر تونالیته صدا و لحن ویژه اش تا همیشه در ذهن مخاطبان باقی بماند.

فرخ نعمتی که بازی در سریال «ولایت عشق» برجسته‌ترین نقطه عطف زندگی کاری اش به حساب می‌آید، از بیست وهشت سالگی بازیگری را به شکل حرفه‌ای با تئاتر «لمون با» آغاز کرده بود و با سریال «نوروزنامه» در سال ۱۳۶۲ به تلویزیون وارد شد. پس از ولایت عشق نیز با حضور در سریال‌های متعدد تاریخی از جمله «مدار صفر درجه» و «مختارنامه»، قدرت بازیگری خود را در ژانر تاریخی مذهبی اثبات کرد و در رمضان امسال نیز با سریال «آتش و باد» به کارگردانی مجتبی راعی، بار دیگر در این ژانر به نظر بینندگان تلویزیون ملی آمد.

اما سینما او را با فیلم «زائرخلف» در سال ۱۳۶۳ به خود شناخت و پس از آن در فیلم‌های محبوب و درخشان مختلفی از جمله «ماهی‌ها عاشق می‌شوند»، «برف روی شیروانی داغ»، «یتیم خانه ایران»، «سرو زیر آب» و «خانه سبز» و این اواخر نیز در فیلم «علفزار» هنرنمایی کرد. اما در میان سی اثر سینمایی و پنجاه اثر تلویزیونی آنچه نام فرخ نعمتی را در دنیای بازیگری برای همیشه ماندگار کرد، بازی در نقشی بود که نه تنها در میان مردم ایران که در کشور‌های عرب زبان نیز با عنوان «غریب طوس» به دل مخاطبان نشست و ابعاد مختلف زندگی و شخصیت امام هشتم (ع) شیعیان را با موفقیت روایت کرد.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->