سرخط خبرها
در چهارمین جلسه شورای بهداشت منطقه8 مطرح شد

غرفه‌هایی با فضای نامناسب

  • کد خبر: ۱۵۳۷
  • ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۷
غرفه‌هایی با فضای نامناسب
چهارمین جلسه شورای بهداشت با حضور نمایندگان سازمان‌های مربوطه با محوریت بررسی وضعیت بهداشتی و گران‌فروشی غرفه‌های بوستان کوهسنگی در دفتر مدیریت بوستان برگزار شد.

تکتم جاوید- دکترحمیدرضا ذکاوتی، مدیر بوستان، در این نشست درباره اقدامات انجام‌شده درحدفاصل دو جلسه اخیر شورای بهداشت اظهار داشت: باوجود تغییر و تحولات در شهرداری منطقه8، همکارانمان در سازمان همیاری‌ها را دعوت کردیم و تذکراتی دادیم که برای سازمان پارک‌ها هم فرستاده شده است. این تذکرات درباره عرضه غیربهداشتی موادغذایی و همچنین گران‌فروشی در بوستان بود.

50شکایت در یک ماه


مدیر بوستان کوهسنگی ادامه داد: غرفه‌داران این مجموعه به هیچ‌وجه به سلامت شهروندان اهمیت نمی‌دهند و به دنبال منافع شخصی خود هستند. شاهد آن هم عکسی است که یکی از شهروندان برای ما فرستاده است که گوشت‌ها چند ساعت در هوای آزاد گذاشته‌شده بودند تا یخ‌زدایی شوند.
ذکاوتی با اشاره به شکایت‌های مردمی گفت: در خرداد حدود 50نمونه شکایت به دفتر مدیریت بوستان فرستاده شده بود که تعدد این شکایت‌ها سبب شد تا تعزیرات و سازمان صنعت و معدن و تجارت هم به این موضوع ورود پیدا کنند که در بررسی‌ از غرفه‌داران مشخص شد علاوه‌بر گران‌فروشی، بسیاری از نکات بهداشتی را نیز رعایت نمی‌کنند و ادعایشان این است که هزینه‌ها افزایش می‌یابد و برایشان صرف نمی‌کند.

امکان رعایت بهداشت در فضای کوچک وجود ندارد


مهندس احمدی، نماینده اتاق بازرگانی، نیز در ادامه درباره غرفه‌های بوستان گفت: در حال حاضر حدود 15 تا 17غرفه برپاست که موادغذایی مختلف از آبمیوه و بستنی گرفته تا کباب، دیزی و پیتزا ارائه می‌کنند. در حالی که این فضاها با توجه به حجم مشتریان برای عرضه همه این موادغذایی مناسب نیستند. به همین سبب نماینده سازمان همیاری‌ها موظف شد تا کروکی مغازه‌ها را بکشد و تعدادی از غرفه‌ها بهسازی شود که برخی انجام شده است. اول باید استعلام از بهداشت می‌گرفتند که چه شرایطی نیاز است.
وی ادامه داد: برخی موادغذایی همچون دیزی نیاز به فضای بیشتری دارد که در این مکان امکان رعایت بهداشت وجودندارد. چیدمان فضای رستوران‌ها برای حضور زائران و گردشگران بسیار نامطلوب است.

غرفه‌ها برای برخی مشاغل مناسب نیستند


رئیس خدمات شهری شهرداری منطقه نیز با اشاره به مشکل طولانی‌مدت غرفه‌ها اظهارداشت: سال قبل با همکاری کارشناسان مرکز بهداشت و سازمان تعزیرات سری به غرفه‌ها زدیم و در یک بررسی کوتاه متوجه شدیم که با چه حجمی از مشکلات روبه‌رو هستیم. همان‌زمان جلسه‌ای با حضور مدیر وقت و غرفه‌داران گذاشتیم و آموزش‌های لازم را ارائه کردیم.
دکتر جلال بیوکی ادامه داد: اما مشاهده کوتاه نشان می‌دهد باز هم مشکلات به قوت خود باقی هستند و ساختار برخی غرفه‌ها برای برخی حرفه‌ها مناسب نیست.
وی یادآور شد: ابتدا غرفه‌ها ساخته و سپس به متصدیان موادغذایی واگذار شده است به همین دلیل مشکلات زیادی دارند. اگرچه برخی تغییراتی را در ظاهر داده‌اند، اما وضعیت درمجموع هنوز هم به‌شدت نامناسب است. از حدود ساعت4 یا 5 بعدازظهر تا 2نیمه شب حجم زیادی از گردشگر در این مکان حضور دارند که علاوه‌بر نامناسب‌بودن مکان‌ها این فضا نمی‌تواند جوابگوی نیازهای زائر و مجاور باشد.

در کشتارگاه‌ها ذبح کنید


با توجه به نزدیک شدن زمان اعزام حجاج و بحث قربانی موضوع دیگری که در جلسه شورای بهداشت مطرح شد ذبح دام بود .کارشناس شبکه دامپزشکی مشهد گفت: براساس سنت همه ساله با مهیاکردن تجهیزات لازم امکان ارائه بهتر خدمات به شهروندان را فراهم می‌کنیم.کمیته‌هایی مشخص شده است و جلساتی را با نهادهای مرتبط برگزار و مکاتبه کرده‌ایم. هنوز هم برخی شهروندان گوشت‌های کشتارشده برای خیریه‌ها می‌آورند که اخطار می‌کنیم نباید گوشت را در محل دیگر ذبح کرد و به خیریه آورد زیرا مراحل بهداشت آن رعایت نمی‌شود.
محمدرضا منعمی خاطرنشان کرد: سال گذشته دو خیریه انصارالحجه و آسایشگاه فیاض‌بخش بیشترین قربانی را داشتند که طبق برنامه‌ریزی به کشتارگاه‌های صنعتی می‌فرستند و بعد از نگهداری 24ساعته در دمای مناسب به خیریه تحویل داده می‌شود. وی با اشاره به محل‌های تعیین‌شده عرضه دام، گفت: امسال نیز چند مکان در مبادی ورودی و خروجی شهر مشخص شده و یک محل عرضه نیز در حاشیه بولوار پیروزی خواهیم داشت. از شهروندان می‌خواهیم که به توصیه‌های بهداشتی توجه کنند. کشتارگاه‌های صنعتی نیز قبول کردند که ذبح را رایگان انجام دهند.وی در پایان تأکید کرد: امسال قصد داریم از مانیتورهای قطار شهری برای آموزش و اطلاع‌رسانی به شهروندان استفاده کنیم.
برخی نمایندگان حاضر در جلسه معتقدند با وضعیت موجود اگر اتفاقی برای زائر و حتی مجاور به وجود بیاید چه باید کرد. بهداشت نامناسب، قیمت گران، حشرات، سم‌پاشی، رطوبت و... تمام عواملی است که منجر به بحران می‌شود. ما نباید در حق مردم اجحاف کنیم. باید به غرفه‌ها اخطار داد و در صورت نیاز پلمب کرد.

گزارش خطا
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->