ماموریت استاندار خراسان رضوی به دستگاه‌ها برای خسارات سیل هشدار مدیریت بحران خراسان رضوی: مردم مشهد از رفتن به ییلاقات طرقبه شاندیز اکیدا خودداری کنند هشدار هواشناسی مشهد و خراسان رضوی؛ بارش‌های شدید در آینده هم تکرار می‌شود (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال محدودیت‌های احتمالی تردد برای بارش باران طی روز‌های آتی در مشهد بنیاد مسکن: گروه‌های ارزیاب برای برآورد خسارت در محلات حادثه‌ دیده ناشی از سیل به محل اعزام می‌شوند ترافیک و کندی حرکت در پل انقلاب مشهد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) روند خدمت‌رسانی شهرداری مشهد به شهروندان سیل زده ادامه دارد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارائه یخچال و تلویزیون به خانواده‌های نیازمند آسیب دیده از سیل مشهد فرماندار مشهد: بارش سیلابی مشهد در ۵۰ سال گذشته کم سابقه بود ۳۰۰ پاکبان در ۳ شیفت مسیر‌های منتهی به حرم مطهر را پاکسازی می‌کنند + عکس آماده‌باش ۴۸۰ آتش‌نشان در مشهد تا روز یکشنبه (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) سرویس‌دهی منظم و فعال پایانه‌های مسافربری مشهد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت عزل مدیر بحران شهرداری مشهد چه بود؟ (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم فرماندار سرخس: ۶۰ میلیون مترمکعب سیلاب مشهد از مرز‌های شمالی خارج شد ۴ نفر از یک خانواده ۵ نفره در روستای آلما جوق فریمان قربانی سیل شدند (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) آبگرفتگی شدید در محور مواصلاتی روستای سلطان آباد خراسان رضوی (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) پرواز‌های مشهد براساس برنامه در حال انجام است (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) محور کاشمر _ نیشابور مسدود شد (۲۸ ادیبهشت ۱۴۰۳) حرکت هیچ قطاری از مبدا مشهد لغو نشده است (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی وضعیت هواشناسی در مشهد و خراسان‌رضوی (جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | بارش باران ادامه دارد بازدید استاندار خراسان رضوی از روستا‌های سیل زده فریمان+ عکس (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

لزوم به‌کارگیری ابزار دیپلماسی در حل‌ مسائل و چالش‌های شهری

  • کد خبر: ۱۵۳۲۳۴
  • ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹
لزوم به‌کارگیری ابزار دیپلماسی در حل‌ مسائل و چالش‌های شهری
رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و‌ فناوری کشور گفت: اگر بخواهیم ضریب نفوذ دانش را افزایش دهیم و اقتصاد را نوعی اقتصاد دانش‌بنیان کنیم، چاره‌ای به‌جز تقویت بعد نوآوری و خلاقیت نداریم.

به گزارش شهرآرانیوز، همایش دیپلماسی نوآوری در برندسازی شهر‌های نوآور امروز ۱۳اسفندماه در کارخانه نوآوری مشهد برگزار شد. میرآبادی، رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و‌ فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، با حضور در این کارگروه در جمع مدیران شهری گفت: اکنون بیش از نیمی از جمعیت دنیا در شهر‌ها حضور دارند. تا سال۲۰۵۰، ۸۰درصد جمعیت‌ها در شهر‌ها ساکن هستند و این نشان‌دهنده این است که نگاه به شهرنشینی در حال توسعه است که فرصتی برای مباحث نوین است. نگاه ما به شهر‌ها عملا نگاه فرصت‌محور است و شهر‌ها را ظرف خلاقیت می‌دانیم.

میرآبادی تصریح کرد: هرچه علم و فناوری توسعه پیدا می‌کند، پیچیدگی‌هایی به‌دلیل جهانی‌شدن به‌دنبال دارد.
هرچه علم و فناوری رشد و توسعه پیدا می‌کند، چالش‌های جهانی‌شدن هم زیاد می‌شود که جایگاه دیپلماسی نوآوری را مطرح می‌کند.

وی یادآورشد: زادگاه نوآوری در خلاقیت است که با استفاده از دیپلماسی نوآوری است و از چالش‌هایی که در ارتباطات بین‌المللی وجود دارد، برای حل مسائل بین‌المللی می‌توان بهره برد.

این مسئول ادامه داد: همه دولت‌ها در تلاش هستند با به‌کارگیری ابزار دیپلماسی هم در حوزه علم و فناوری و هم در حوزه نوآوری بر چالش‌های خود در حوزه‌های مختلف فائق آیند. نتیجه این موضوعات را در سیاست‌گذاری‌هایی می‌بینیم که در سطح کلان اتفاق می‌افتد.

وی اضافه کرد: در ایران در سال‌های گذشته به این نتیجه رسیدیم که اگر بخواهیم ضریب نفوذ دانش را افزایش دهیم و اقتصاد را نوعی اقتصاد دانش‌بنیان کنیم، چاره‌ای به‌جز تقویت بعد نوآوری و خلاقیت نداریم.

ایجاد خانه‌های نوآوری در همین راستا در کشور انجام شد. خانه‌های نوآوری نگاهشان اقتصادی و‌ برمبنای دانش و فناوری است و این ظرفیتی را ایجاد کرده است. امروزه برخی شرکت‌های ما فرصت‌هایی را در حوزه بین‌المللی خلق کردند که عدد و رقم بی‌نظیری را رقم زده است.

به گفته میرآبادی، مدیران کلان‌شهر‌ها سیاست‌گذارانی هستند که می‌توانند به تحقق اهداف این حوزه سرعت دهند. در حوزه شهری در شهر‌های مختلف کشور سیاست‌گذاری‌هایی انجام شده است که در مقایسه با چند سال گذشته نگاه نوآورانه و فناورانه دیده می‌شود. اینکه به‌دنبال حل مسائل شهری با روش‌های فناورانه و‌ نوآورانه هستیم، نمود سیاست‌گذاری‌هایی است که بر این مبنا شکل گرفته است.

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و‌ فناوری کشور افزود: در سالیان گذشته نگاه مدونی وجود نداشته، اما الان بسته‌های هدفمندی دیده شده که فرصت را فراهم می‌کند مجموعه‌های دانش‌بنیان به مدیریت و حل چالش‌های شهری وارد شوند. بنابراین، مسئله برندسازی با نگاه نوآورانه از مواردی است که همه روزه در همه جای دنیا شاهد آن هستیم.

وی گفت: از فرصت‌هایی که در کلان‌شهری مثل مشهد وجود دارد، باید استفاده کرد و با قراردادن دیپلماسی در کنار این فرصت‌ها جذب سرمایه و‌ حل مسائل مشترک اتفاق بیفتد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->