سرخط خبرها

ژاوی، ناکام بازی‌های بین‌المللی!

  • کد خبر: ۱۵۲۳۳۴
  • ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۸
ژاوی، ناکام بازی‌های بین‌المللی!
سرمربی جوان کاتالان‌ها در لیگ قهرمانان آسیا و اروپا نتیجه خوبی نگرفته است.

ژاوی ارناندس بدون تردید از بهترین هافبک و بازی‌ساز‌های تاریخ فوتبال است؛ اما انگار مهندس بارسلونا با موفقیت اروپایی بیگانه است. ژاوی در یازده‌سالگی به آکادمی فوتبال بارسا، لاماسیا، پیوست و نخستین بازی‌اش در تیم بزرگ‌سالان را در سال ۱۹۹۸ و برابر تیم رئال‌مایورکا انجام داد. او ۷۶۷ بازی با لباس بلوگرانا انجام داد و موفق شد ۸۵ گل برای این تیم به‌ثمر برساند. اما ژاوی در دوران سرمربیگری نتوانست به اندازه دوران بازیگری‌اش موفق باشد.

آغاز دوران مربیگری در قطر

ژاوی در سال ۲۰۱۹ و در آخرین بازی مرحله گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا برابر پرسپولیس در ورزشگاه آزادی آخرین بازی دورانش را انجام داد و برای همیشه کفش‌هایش را آویخت. او در پایان آن بازی از علاقه‌مندی خودش به ماندن در قطر و مربیگری در این کشور خبر داد و هشت روز بعد، با قراردادی دوساله به سمت سرمربیگری السد برگزیده شد و پس از ۲.۵ سال مربیگری در این تیم در نوامبر ۲۰۲۱ این‌بار در کسوت مربیگری و به‌عنوان جانشین رونالد کومان به جمع کاتالانی‌ها بازگشت.

او در مجموع در ۱۰۲ بازی هدایت تیم قطری را برعهده داشت که آمار ۶۷ پیروزی، ۱۷ تساوی و ۱۸ شکست را در کارنامه خودش به ثبت رساند و همراه این تیم هفت جام داخلی ازجمله یک قهرمانی در لیگ ستارگان و دو قهرمانی در جام‌حذفی قطر را به خانه آورد. ژاوی تاکنون در ۷۲ بازی روی نیمکت بلوگرانا نشسته که ۴۵ مسابقه را با پیروزی پشت‌سر گذاشته، در چهارده بازی مساوی کرده و نتیجه سیزده بازی را نیز واگذار کرده است. فتح سوپرجام اسپانیا در سال ۲۰۲۳ با پیروزی ۳ بر ۱ برابر رقیب سنتی، نخستین جام ژاوی با بلوگرانا بود.

ناکامی در رقابت‌های لیگ قهرمانان در ۲ قاره

آمار ژاوی در سمت مربیگری در دو تیم السد و بارسلونا به‌ویژه در رقابت‌های داخلی در مجموع قابل‌دفاع است، اما او هنوز نتوانسته است در رقابت‌های قاره‌ای ازجمله لیگ قهرمانان آسیا، لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا به موفقیت خاصی دست پیدا کند. او در نخستین تجربه‌اش در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۱۹ همراه با السد به جمع چهار تیم پایانی این رقابت‌ها راه یافت، اما نتوانست به دیدار نهایی این رقابت‌ها راه یابد.

در سال ۲۰۲۰ شاگردان ژاوی به جمع شانزده تیم برتر آسیا راه یافتند، اما با شکست برابر پرسپولیس از رسیدن به مرحله یک‌چهارم نهایی رقابت‌ها بازماندند. در سال ۲۰۲۱، روند نزولی السد در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا ادامه داشت و آن‌ها حتی نتوانستند به مرحله حذفی صعود کنند. نتایج ژاوی در رقابت‌های اروپایی همراه با بارسلونا هم چندان چنگی به دل نمی‌زند. تیم او سال گذشته در جایگاه سوم گروه پنجم قرار گرفت و برای نخستین‌بار از فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۳ در مرحله گروهی لیگ قهرمانان حذف شد.

شاگردان ژاوی در لیگ اروپا و در مرحله یک‌چهارم نهایی باید به‌مصاف اینتراخت فرانکفورت می‌رفتند. بازی رفت دو تیم در فرانکفورت با تساوی بدون گل پایان یافت. درحالی‌که تصور می‌شد در بازی برگشت در ورزشگاه نوکمپ، کاتالان‌ها بتوانند حریف را شکست دهند، بازی فاجعه‌بار خط دفاعی بلوگرانا، نتیجه ۳ بر ۰ به‌سود تیم آلمانی را بر تابلو ورزشگاه به ثبت رساند. شاگردان ژاوی در دقایق اضافی نیمه دوم توانستند دو گل از سه گل خورده را جبران کنند، اما درنهایت با شکستی تلخ، از گردونه رقابت‌های لیگ اروپا کنار رفتند.

حذف دوباره از لیگ اروپا

ژاوی و شاگردانش امسال هم با وجود عملکرد بسیار خوبی که در لالیگا داشته‌اند، نتوانستند از گروهی که بایرن‌مونیخ، اینترمیلان و ویکتورپلژن هم در آن حضور داشتند، صعود کنند و به جایگاه سومی رسیدند تا این مربی جوان دوباره ناچار به حضور در لیگ اروپا شود، اما این‌بار برخلاف سال پیش حتی نتوانستند از مرحله حذفی لیگ اروپا هم صعود کنند و با شکست برابر منچستریونایتد، وداع تلخ و زودهنگامی با رقابت‌های اروپایی داشتند.

بررسی کارنامه ژاوی نشان می‌دهد او تا اینجا همراه با دو تیم السد و بارسلونا نتوانسته است در رقابت‌های باشگاهی قاره‌ای در آسیا و اروپا نتایج قابل‌قبولی کسب کند و حتی سال‌به‌سال در این دو تیم روندی نزولی داشته است. باید دید آیا ژاوی می‌تواند در سال‌های آینده طلسم ناکامی‌های بارسلونا و خودش را در رقابت‌ها لیگ قهرمانان اروپا بشکند یا همچنان در این زمینه ناموفق خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->