خبرنگار سوری: مردم ایران به رئیس جمهور خود اعتقاد داشتند رکوردشکنی و رونق، دستاورد دولت رئیس‌جمهور شهید در هنرهای نمایشی و موسیقی حضور هنرمندان مشهدی در مراسم تشییع پیکر مطهر شهید رئیسی برگزاری «شب خاطره» به یاد «خادمان ملت» چهره غمگین «ابراهیم حاتمی کیا» در مراسم تشییع شهید رئیسی + عکس فیلم‌های شبکه نمایش به مناسبت هفته مقاومت + زمان پخش «جنی ارپنبک» برنده جایزه بوکر بین‌المللی ۲۰۲۴ شد ویدئو | خاطره‌گویی راوی دفاع مقدس در ویژه‌برنامه «سیدابراهیم» ویدئو | روایت وحید یامین‌پور، مجری تلویزیون، از دیدار عجیب مادر یک شهید با شهید رئیسی درباره «لاک‌پشت و حلزون» که پس از گذشت سه سال پروانه نمایش گرفت + بازیگران و خلاصه داستان قطعه «ما بازمی‌گردیم» تقدیم به شهدای خدمت + فیلم عَلَم خدمت شهیدان بر زمین نمی‌افتد «فرمان مرادی» نوازنده و سازنده ساز درگذشت برگزاری کارگاه نقاشی خلاقانه با موضوع شهید خدمت در مشهد (۳ خرداد ۱۴۰۳) سروده شاعر هندی برای رئیس‌جمهور شهید | او صدای ملتی مظلوم بود صداوسیما در تدارک مناظره‌های ریاست جمهوری «قاف تماشا» برای پاسداشت مقام شهید جمهور منتشر شد + فیلم پخش ویژه‌برنامه‌های رادیو در سالروز آزادسازی خرمشهر (۳ خرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

تقدم در سلام کردن در بیان امام حسین (ع)

  • کد خبر: ۱۵۱۷۰۰
  • ۰۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۳
تقدم در سلام کردن در بیان امام حسین (ع)
سلام احترام به دیگری است و مایه افزایش محبت و صمیمیت است. سلام درخواست ایمنی برای مخاطب و نشانه صلح است.

در روز‌های آتی، میلاد باسعادت امام حسین (ع) را پیش‌رو داریم. به این مناسبت فرخنده به شرح و بست یکی از توصیه‌های ایشان می‌پردازیم؛ آغازگری و پیش‌دستی در سلام کردن چه پاداشی دارد؟ یکی از آداب اسلامی سلام، زمان ملاقات و رسیدن و رویارویی با دیگری است. در آموزه‌های اخلاقی اسلام سلام‌کردن نشانه تواضع به‌شمار آمده است.

سلام احترام به دیگری است و مایه افزایش محبت و صمیمیت است. سلام درخواست ایمنی برای مخاطب و نشانه صلح است. سلام، ظرف تقاضای سلامتی و تندرستی برای انسان‌هاست. سلام یکی از نام‌های خداست. (سوره حشر، آیه ۲۳) سلام تحیت اهل بهشت است. (سوره یونس، آیه ۱۰). سلام سنت نبوی و اهل بیت (ع) است. آنچه در سلام مهم است «تقدم» در سلام‌کردن و پیش‌دستی در سلام‌کردن است. امام حسین (ع) در این ارتباط فرموده‌اند: لِلسَّلامِ سَبعونَ حَسَنَةً، تِسعٌ وَ سِتّونَ لِلمُبتَدِیء و واحِدَةٌ لِلّرادٍّ یعنی برای سلام هفتاد حسنه و ثواب و پاداش نیک است شصت و نه حسنه برای آغازگر و سلام‌کننده است و یک حسنه برای پاسخ‌گوست. (تحف‌العقول عن آل الرسول (ص)، ص ۲۴۸) (بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۱۲۰) (مستدرک الوسائل، ج ۸، ص ۳۵۷)

با اینکه سلام‌کردن مستحب و پاسخ‌دادن واجب است، اما پاداش سلام‌کننده به‌مراتب بیشتر از کسی است که جواب می‌دهد. براساس این بیان اباعبدا... الحسین (ع)، اصل سلام دارای حسنه است. سلام کار نیک و پسندیده و جمیل و باارزش است. سلام‌کردن و پاسخ‌دادن سراسر دارای حسنه است. در این میان پاداش برتر از کسی است که آغاز به سلام کند. سلام‌کردن علامت ضعف یا کوچکی نیست. آغازگری در سلام امتیاز بزرگی است و نشانه شخصیت و بزرگواری انسان است و شصت‌ونه برابر پاسخگویی ارزش دارد. این پاداش بزرگ برای پیش‌دستی در سلام، عامل ترویج سلام در جامعه و تشویق انسان‌ها بر سلام‌کردن است.

انسان با سلام‌کردن برای مخاطب خویش، پاکی و رهایی از عیب و عافیت جسمی و روحی را از خداوند درخواست می‌کند. کوتاهی در سلام‌کردن موجب محروم‌شدن از پاداش تقدم در سلام می‌شود. سلام یک اصل اخلاقی در آداب معاشرت در جامعه اسلامی است و باعث نشاط و شادابی و شادمانی است. در جامعه‌ای که افراد در پیش‌گامی در سلام‌کردن مسابقه می‌دهند، حسنات و برکات الهی فراگیر می‌شود. رواج سلام در اجتماع عامل بهبودی روابط اجتماعی و کاهش درگیری‌ها و خشونت می‌شود. سلام دشمنی‌ها و کینه‌ها و ناراحتی‌ها را می‌زداید و روابط بین مسلمانان را سالم می‌کند. با سلام‌کردن، قهر‌ها و قطع رحم‌ها به آشتی و صله‌رحم تبدیل می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->