بازداشت دو سارق موتورسیکلت در تهران| آنها پدر و پسر بودند دستگیری سارق سابقه‌دار حین سرقت از اداره ثبت‌احوال پنج راه حل برای تشخیص ایمیل‌های جعلی آیا می‌دانید تفاوت حکم تخلیه و دستور تخلیه فوری چیست؟ اظهار نظر یک پزشک درباره واکسن HPV کار را به دفتر رهبری کشاند پلیس جوان به علت تیراندازی به شرور مست محاکمه شد| بیکاری، حکم زندان و پرداخت دیه تاوان انجام وظیفه! اعضای بدن جوان بیست‌‌ودوساله نیشابوری اهدا شد جوان بدبخت مشهدی به پلیس پناه برد| یک زن خائن و دیگری دیوانه کتک زن! آتش‌سوزی‌‌های سریالی خانه‌ها در یک روستای دورافتاده | اهالی می‌گویند کار اجنه است! اخاذی مرد شیطان صفت از همسر سابقش | شگرد او انتشار تصاویر خصوصی بود! اعترافات تکان‌دهنده زورگیران بی‌رحم درباره قتل جوان بی‌گناه | مقتول ۲ فرزند خردسال داشت آتش‌سوزی مغازه تعویض‌روغنی در خیابان رسالت مشهد با یک مصدوم (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) برخورد قاطع قضایی با تغییر کاربری ۴۸ هکتار از زمین‌های کشاورزی در شهرستان مشهد واژگونی خودرو در خواف پنج مصدوم برجای گذاشت (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) جزئیات آتش سوزی برج اوپال و ساختمان خیابان ایرانشهر در تهران (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) دستورالعمل ملی البسه استاندارد بیماران به تمامی بیمارستان ها و مراکز تشخیصی و درمانی وزارت بهداشت ابلاغ شد اعلام شرایط جذب سرباز معلم در سال ۱۴۰۳ + جزئیات امحای بیش از ۵۲ تن از کالا‌های انبار‌های اموال تملیکی در مشهد ویدئو | لحظه برخورد صاعقه به مرد روس پیوند قلب با موفقیت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد (۱۳ خرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نقد شویم و نقاد باشیم

  • کد خبر: ۱۵۱۱۷۶
  • ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۸
نقد شویم و نقاد باشیم
تفکر نقادانه درواقع نوعی تفکر منطقی است که بیشتر برای انجام کار‌های مهم یا گرفتن تصمیم‌های اساسی کاربرد دارد.

حتما برای شما هم پیش آمده است که تصمیم به انجام کاری گرفته باشید و شخصی با صحبت‌ها و استدلالش نظرتان را عوض کرده باشد. این صحبت‌ها کاری شبیه تبلیغات انجام می‌دهند و بر انتخاب‌های شما اثرگذارند. اینکه چقدر تحت‌تأثیر این فضا‌ها قرار بگیرید، به میزان تحقیقاتی که شما پیش از انتخاب یا تصمیم‌گیری در‌باره هر موضوعی انجام می‌دهید بستگی دارد که به آن تفکر نقاد می‌گویند.

تفکر نقادانه چیست؟

تفکر نقادانه درواقع نوعی تفکر منطقی است که بیشتر برای انجام کار‌های مهم یا گرفتن تصمیم‌های اساسی کاربرد دارد. تفکر نقادانه به ما می‌گوید که هر حرف، صحبت و تبلیغی را بدون فکر و استدلال نباید پذیرفت و پیش از قبول یا رد آن باید به‌خوبی درباره‌اش فکر و از درستی و نادرستی‌اش اطمینان پیدا کرد.

داشتن تفکر نقادانه فقط مختص رفتار و گفتار دیگران نیست، بلکه شامل رفتار‌ها و گفتار‌های خود فرد نیز می‌شود، یعنی باید فرد انتقادپذیر باشد و دربرابر انتقاد هم حالت دفاعی به خودش نگیرد، بلکه همواره پذیرای تغییرات مثبت باشد.

راهکار‌های افزایش مهارت تفکر نقاد

سؤال کنید
در هنگام رویارویی با پدیده‌ها و موضوع‌های مختلف سعی کنید درباره آن موضوع پرسش‌های اساسی را مطرح کنید که در ذهنتان شکل می‌گیرد. همچنین در ابعاد گوناگون آن موضوع، بررسی و کنکاش کنید.

در باورهایتان بازنگری کنید
سعی کنید باور‌های اساسی ذهنتان را زیرسؤال ببرید و افق دیدتان را گسترش دهید.

با افراد موفق و باهوش در ارتباط باشید
افراد باهوش راه‌حل‌های مؤثرتری برای مسائل مختلف دارند، پس دوستی با آن‌ها را فراموش نکنید.

از زاویه‌های مختلف به مسائل نگاه کنید
فقط از زاویه دلتان مسائل را نبینید. بلکه در ذهنتان جای علت و معلول را عوض کنید و با عینک دیگران هم به آن مسائل نگاه کنید.

بدون اطلاعات کافی نتیجه‌گیر‌ی نکنید
تا زمانی که اطلاعات کافی برای نتیجه‌گیری ندارید، تنها پاسخ پذیرفتنی برایتان نمی‌دانم باشد. پذیرش این موضوع برای بیشتر افراد بسیار دشوار است. یادتان باشد این تفکر که پاسخ‌دادن، بهتر از پاسخ‌ندادن است، همیشه درست نیست.

از موقعیت‌هایی که نتایج اشتباه می‌شوند، غافل نشوید
هرگاه می‌پذیرید که چیزی درست است، حتما از راه بررسی نظر افرادی که با آن ایده موافق نیستند، تفکر خود را به چالش بکشید و نظر آن‌ها را بی‌طرفانه بشنوید. با این‌کار می‌توانید باور‌های خودتان را دوباره بررسی کنید و بیازمایید.

تلاش کنید بر سوگیری‌های شخصی‌تان غلبه کنید
سعی کنید در هنگام ارزیابی اطلاعات جدید تا جایی که ممکن است از اظهارنظر‌های شخصی بپرهیزید و احساساتتان را دخالت ندهید. همچنین در برابر ایده‌ها و اطلاعات جدیدی که دریافت می‌کنید از همان ابتدا موضع نگیرید.

در رویارویی با اطلاعات جدید منعطف باشید
وقتی ثابت شد که تاکنون باور‌های اشتباهی را در ذهن خود پرورانده‌اید، آمادگی آن را داشته باشید که آن باور‌ها را تغییر دهید یا اصلاح کنید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->