درخواست سفیر انگلیس در سازمان ملل از انصارالله یمن اردوغان: حماس برای حفاظت از اراضی اشغال شده خود مبارزه می‌کند حزب‌الله لبنان «السماقه» را هدف قرار داد (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) رایزنی سوناک با امیر قطر درباره مذاکرات آتش‌بس در غزه سردار قریشی: هدف اصلی عملیات وعده صادق «بازدارندگی» بود شهادت و زخمی‌شدن ۲ نفر در حمله اسرائیل به خودرو سازمان ملل + فیلم سازمان ملل: شاهد کاهش حملات در دریای سرخ هستیم نتانیاهو: تبعید رهبران حماس را بررسی می‌کنیم سیدحسن نصرالله: شهید سلیمانی و شهید زاهدی در همه جبهه‌ها حاضر بودند | نتانیاهو و بایدن از اعتراضات دانشجویی در جهان خشمگین است تجاوز مجدد آمریکا و انگلیس به خاک یمن ریشی سوناک: ایران، روسیه و چین در حال همکاری علیه ما هستند ممنوعیت اعتراضات حامیان فلسطین در دستورکار دولت انگلیس سرلشکر سلامی: به هر تهدیدی واکنش نشان می‌دهیم وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: ۷۱۶ سرباز را در طول یک سال از دست دادیم ایران و هند قرارداد همکاری در چابهار امضا کردند + فیلم بازدید کیم جونگ اون از کارخانه‌های جنگ‌افزارسازی و شلیک با اسلحه دوربین‌دار سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس: لایحه عفاف و حجاب آماده ابلاغ برای اجراست اظهارات جدید لاوروف درباره حضور غرب در جنگ اوکراین آیت‌الله علم‌الهدی: حکمت فردوسی می‌تواند الگوی جوان ایرانی باشد | فردوسی فقط با ساخت مجسمه تکریم نمی‌شود هند به دنبال توافق بلندمدت با ایران در بندر چابهار است
سرخط خبرها

پارلمان انگلیس: افغانستان دوباره در حال تبدیل شدن به پناهگاه تروریست‌هاست

  • کد خبر: ۱۴۹۷۸۶
  • ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳
  • ۴
پارلمان انگلیس: افغانستان دوباره در حال تبدیل شدن به پناهگاه تروریست‌هاست
کمیته‌ای در پارلمان انگلیس خواستار «بررسی واضح، صادقانه و با جزئیات» درباره نقش نظامی این کشور در افغانستان و خروج نیروهای انگلیسی در سال ۲۰۲۱ شده است که منجر به بازگشت طالبان به قدرت شد.

به گزارش شهرآرانیوز به نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی، توبیاس الوود، عضو ارشد حزب‌محافظه‌کار و رئیس کمیته دفاعی پارلمان انگلیس گفت که خروج از افغانستان «فصلی تاریک» برای کشورش بود.

برخی اعضای پارلمان انگلیس در گزارشی گفته‌اند، هزاران افغان که واجد شرایط انتقال به بریتانیا هستند، هنوز در افغانستان زیر تهدید بسر می‌برند. گزارش کمیته دفاعی مجلس انگلیس همچنین هشدار داده که افغانستان یکبار دیگر در حال تبدیل شدن به «پناهگاه امن تروریست‌ها» است.

در پاسخ به این گزارش، وزارت دفاع انگلیس گفت که «به طور خستگی‌ناپذیر برای تخلیه امن هر چه بیشتر مردم از افغانستان تلاش می‌کنند».

سخنگوی این وزارتخانه افزود: «ما مدیون شهروندان افغان هستیم که برای نیروهای مسلح بریتانیا در افغانستان یا با آنها کار کرده‌اند و تا به امروز بیش از ۱۲ هزار و ۱۰۰ نفر را طی طرحی [به بریتانیا] منتقل و جابجا کرده‌ایم.»

این وزارتخانه اما تخمین زده که حدود ۳۰۰ افغان واجد شرایط به اضافه خانواده‌های آنها وجود دارد که دولت در تلاش است، آنها را برای به بریتانیا منتقل کند. وی افزود که در زمان مناسب به گزارش نمایندگان مجلس پاسخ کامل خواهد داد.

تحقیق درباره حضور ۲۰ ساله

در سال ۲۰۰۱ و پس از حملات ۱۱ سپتامبر، نیروهای تحت رهبری آمریکا از جمله نیروهای انگلیسی وارد افغانستان شدند و حکومت طالبان را سرنگون کردند.

۲۰ سال بعد، آمریکا و متحدانش از کشور خارج شدند که منجر به فروپاشی ناگهانی دولت با حمایت غرب در افغانستان و ظهور مجدد طالبان شد.

حضور نظامی ۲۰ ساله انگلیس در افغانستان نزدیک به ۳۰ میلیارد پوند هزینه داشت و در این مدت ۴۵۷ پرسنل نظامی انگلیسی جان خود را از دست دادند.

الوود، رئیس کمیته دفاعی مجلس انگلیس، خروج انگلیس از افغانستان در تابستان ۲۰۲۱ را به عنوان «فصلی تاریک در تاریخ نظامی بریتانیا» نه فقط برای سربازانی که در آنجا خدمت کردند، بلکه برای آن دسته از افغان‌هایی که به آن‌ها کمک کردند، توصیف می‌کند.

گزارش ۳۰ صفحه‌ای این کمیته استدلال می‌کند که سرعت سقوط دولت افغانستان «برای تشکیلات نظامی غافلگیرکننده‌تر از آنچه فکر می‌کردند بود».

این گزارش خواستار «بررسی واضح، صادقانه و با جزئیات» تصمیماتی است که انگلیس در زمان حضورش در افغانستان گرفته است.

در حالی که نمایندگان مجلس از تلاش از عملیات تخلیه در سال ۲۰۲۱ که طی آن ۱۵ هزار نفر به بریتانیا آورده شد، تمجید می‌کنند؛ اما می‌گویند که آمادگی و برنامه‌ریزی بهتری باید انجام می‌شد.

آنها استدلال می‌کنند که فقدان همکاری موثر منجر به «پیامدهای دردناک و واقعی انسانی برای کسانی شده است که به طور قابل درکی انتظار داشتند که خارج کرده شوند، اما نشدند».

نمایندگان پارلمان می‌گویند که چندین هزار افغان واجد شرایط اسکان مجدد هنوز جامانده‌اند و باید برای محافظت شان به بریتانیا منتقل شوند.

الوود از کمک مالی به کهنه سربازان استقبال و از سربازان انگلیسی که در افغانستان خدمت کردند ستایش کرد. او گفت: «شجاعت کسانی که در آنجا حضور داشتند هرگز مورد تردید ما نبوده است.»

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
0
0
کی میخواهید مثل ادم زندگی کنید و از زندگی لذت ببرید بدونید دنیا منتظر هیچکس نمیمونه باید خودتون و دنیاتون رو با هم بسازید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
0
0
مسلمانی به ریش،نیست مسلمانی به منش،و رفتار نیکو است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
0
0
اگر میخواهید زنانتون بیشتر دوستتتون داشته باشند تمیز و مرتب و اراسته باشید اینطوری که به روز نیستید و اذیت میشید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
0
0
پیامبر به مردان میگفت اگر میخواهید زنانتان را حفظ کنید تمیز و مرتب بگردید .خود پیامبر تمیز و مرتب بود و میگفت نشانه ایمان نظافت است
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->